لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۹

گروسی بر نیاز به «بسته کاری مبتنی بر صداقت» با جمهوری اسلامی تاکید کرد


رافائل گروسی در نشست خبری
رافائل گروسی در نشست خبری

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز شنبه، ۱۳ اسفند، در دومین و آخرین روز از تازه‌ترین دیدار خود از تهران گفت یک بسته کاری مبتنی بر صداقت و همکاری با جمهوری اسلامی برای شفافیت تحولات برنامه هسته‌ای ایران، برای او و آژانس «اهمیت بسیار» دارد.

رسانه‌های حکومتی ایران در نشست روز شنبه پیاپی از رافائل گروسی در خصوص «نفوذ اسرائیل و آمریکا» در علمکرد و گزارش‌های آژانس درباره ایران سؤال می‌کردند و این نهاد رصد هسته‌ای وابسته به سازمان ملل را «زیرنفوذ» دشمنان جمهوری اسلامی قلمداد می‌کردند.

مدیرکل آژانس گفت این ادعاها «مرا عصبانی می‌کند... دخالتی در کار نیست... اگر نگران نفوذ و شایعات هستید، همکاری کنید».

آقای گروسی پس از آن راهی ایران شد که آژانس هفته گذشته گزارش‌های انتشاریافته از سوی خبرگزاری بلومبرگ در خصوص غنی‌سازی حدودا ۸۴ درصدی اورانیوم در ایران را تأیید کرد.

یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا نظر به این گزارش‌ها گفت که ایران برای دستیابی به مواد شکافت‌پذیر لازم برای تولید بمب اتمی، به زمانی کمتر از ۱۲ روز فاصله دارد.

هنوز معلوم نیست سفر مدیرکل آژانس به تهران چه حاصلی داشته است. با این حال، رسانه‌های جمهوری اسلامی روز شنبه تلاش کردند تصویری از دستیابی به یک توافق کلی میان تهران و آژانس ترسیم کنند.

اما آقای گروسی در نشست خبری تهران گفت تنها در پایان دیدار با سایر مقام‌های جمهوری اسلامی خواهد توانست قضاوت بهتری داشته باشد که سفر مفیدی داشته است یا نه.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، که روزهای جمعه و شنبه با رافائل گروسی گفت‌وگو کرد، در نشست خبری مشترک روز شنبه، دوباره تکذیب کرد که ایران درحال غنی‌سازی اورانیوم با غلظت ۸۴ درصد است.

او هفته گذشته هم مدعی شد که «ذره‌ای بسیار کوچک که حتی با میکروسکوپ قابل رؤیت نیست، از کنار یک شیر (غنی‌سازی)» در سایت فردو، اساس گزارش «شتاب‎‌زده و نادرست» ارائه شده از سوی ناظران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده است.

رافائل گروسی در نشست خبری تهران اظهار داشت که «تضمین می‌دهد که آژانس سیاسی‌کاری نمی‌کند» و «هر میزان همکاری ایران و آژانس بیشتر باشد، امکان ایجاد فشار از عوامل دیگر گرفته می‌شود».

به گفته او، دستیابی به یک «توافق خوب» مبتنی برتضمین‌ها برای شفاف‌سازی، به احیای مذاکرات برجام نیز «کمک خواهد کرد».

تلاش مقامات جمهوری اسلامی برای به دست آوردن دل آژانس و طرفین غربی برجام در حالی است که مقامات ارشد آمریکا در دوره اخیر پیاپی تأکید کرده‌اند که مذاکرات برجامی از دستور کار واشینگتن خارج شده است.

جمهوری اسلامی ایران تهدید کرده است که در صورت عدم ازسرگیری مذاکرات، اقدامات دیگری را به عنوان «طرح جایگزین» در اختیار دارد. برخی عوامل تندرو در حکومت تهران خروج از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را پیشنهاد کرده‌اند.

همزمان با سفر رافائل گروسی به تهران، رسانه‌های اسرائیل اعلام کردند که وزیر دفاع، رئیس ستاد ارتش اسرائیل و رئیس موساد روز جمعه در سفر چند ساعته ژنرال مارک میلی، رئیس نیروهای مسلح آمریکا، به تل‌آویو، با او درباره «خطرات ناشی از ایران» گفت‌وگو کردند.

ژنرال میلی بدون اظهارنظر علنی درباره محتوای مذاکراتش، اسرائیل را ترک کرد. سخنگوی او تنها گفت چالش‌های امنیتی و فرصت‌های مشترک آمریکا و اسرائیل مورد مذاکره بوده است.

اسرائیل از بعد از انتشار خبر غنی‌سازی ۸۴ درصدی در سایت فردو، پنج نشست محرمانه امنیتی و نظامی با ریاست بنیامین نتانیاهو، برای بررسی وضعیت برگزار کرده است.

دولت اسرائیل مشاور امنیت ملی و وزیر راهبردی خود را نیز که دیدگاه‌های تندی علیه برنامه اتمی ایران دارند و مدافع حمله نظامی هستند، برای گفت‌وگوی بیشتر در این باره راهی واشینگتن کرده است.

همزمان اعلام شد که ژنرال لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، این هفته وارد اسرائیل خواهد شد.

آقای نتانیاهو برنامه اتمی ایران را «خطر موجودیتی برای اسرائیل» و مقابله با آن را «ماموریت زندگی» خود نامیده است.

XS
SM
MD
LG