لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۳

خامنه‌ای: اگر مسمومیت دانش‌آموزان اثبات شود، عاملانش مجازات شوند


در حالی که خبرهای مربوط به مسموم شدن زنجیره‌ای دانش‌آموزان در مدارس ایران از اوایل آذرماه در رسانه‌های رسمی ایران منتشر شده است، رهبر جمهوری اسلامی، پس از نزدیک به سه ماه و نیم سکوت در این باره، گفت «اگر مسمومیت دانش‌آموزان اثبات شود، عاملانش مجازات شوند».

علی خامنه‌ای که دوشنبه ۱۵ اسفند در حاشیه مراسم روز درختکاری در محوطهٔ دفتر خود گفت: «یک اشاره‌ای هم بکنم به مسئله رایج این روزها که گفته می‌شود مسئله مسمومیت دانش‌آموزها».

او در این باره گفت که «اگر کسانی در این موضوع دست دارند، باید عوامل این جنایت به اشد مجازات برسند».

علی خامنه‌ای همچنین خواستار «دنبال‌کردن جدی» این مسئله شد، درحالی‌که دستگاه‌های دولتی و حکومتی جمهوری اسلامی طی این چند ماه در مورد شناسایی عوامل این حمله‌ها با گاز سمی به مدارس ابراز ناتوانی کرده و بارها گفته‌اند «سرنخ مشخصی» پیدا نکرده‌اند.

عضو کمیسیون امنیت مجلس: مسمومیت‌ها یک حرکت سازمان‌یافته است

هم‌زمان با این‌که رسانه‌های حکومتی و مسئولان جمهوری اسلامی مسمومیت زنجیره‌ای دانش‌آموزان در مدارس ایران را «هیستری جمعی» لقب می‌دهند، یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه ۱۵ اسفند اذعان کرد که مسموم‌کردن دانش‌آموزان ایرانی «کاملاً یک حرکت سازمان‌یافته است.»

شهریار حیدری در پاسخ به سؤال خبرگزاری ایلنا در مورد «این پرسش افکار عمومی که چرا با گذشت این مدت طولانی عوامل این ماجرا شناسایی نشدند، اما در موارد دیگر ظرف چند روز عوامل وقایع پیش آمده شناسایی می‌شوند؟»، گفت: «واقعیت این است که نوع و شکل این‌کار؛ کاملاً یک کار سازمان یافته است.»

این نماینده مجلس همچنین خبر داد که با وجود گذشتن سه ماه و نیم از آغاز این مسمومیت‌ها، نهادها پیگیری لازم را انجام نداده‌اند و افزود که «برای پیگیری موضوع نیازمند جلسات مکرر و مستمر شورای امنیت کشور هستیم و شرح وظایف دستگاه‌ها باید در این شوراها مشخص شود.»

حملات با گاز به مدارس دخترانه در ایران اوایل آذر ماه از شهر قم آغاز شد و رفته‌رفته به شهرهای مختلف گسترش یافت و اکنون خوابگاه‌های دانشجویان دختر و برخی هنرستان‌های پسرانه را نیز شامل شده است.

مقامات جمهوری اسلامی هنوز گزارشی دربارهٔ عامل این حملات منتشر نکرده‌اند و هیچ یک از عوامل آن نیز بازداشت نشده است. رئیس جمهور ایران این حملات به دانش‌آموزان را «توطئه دشمن» دانسته و دیگر مسئولان نیز آن را به «عوامل خارجی» نسبت داده‌اند.

شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، اما در گفت‌وگو با ایلنا در بارهٔ این حملات گازی گفت که «عوامل و عناصرش داخلی است. اگر منشأ آن بیرون از مرز باشد که هنوز اثبات نشده است، اما ظرفیت اجرایی آن داخلی است.»

هم‌زمان، روزنامه کیهان، وابسته به دفتر علی خامنه‌ای، در تازه‌ترین شماره خود خواستار «احضار و بازجویی» نظردهندگان در مورد این مسمومیت‌های زنجیره‌ای شده است.

روزنامه کیهان در شماره روز دوشنبه خود به نظرات عباس عبدی در روزنامه اعتماد و عباس آخوندی در روزنامه شرق و همچنین صادق زیباکلام، استاد دانشگاه و فعال سیاسی، تاخته و خواستار احضار و بازجویی آن‌ها از سوی مراجع قضایی و امنیتی شده است.

این درخواست یک روز پس از آن منتشر می‌شود که علی پورطباطبایی، خبرنگار ساکن شهر قم که طی هفته‌های اخیر پی‌گیر اخبار مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس این شهر بود، توسط نهادی که نام آن اعلام نشده بازداشت شد.

«هیستری عمومی»

روزنامه کیهان همچنین روز دوشنبه در مطلبی دیگر به انتشار بخش‌هایی از مطالب منتشرشده از رسانه‌های تسنیم و فارس، وابسته به سپاه پاسداران، پرداخت که مدعی هستند دانش‌آموزان ایرانی نه مسموم بلکه دچار «هیستری عمومی» شده‌اند.

کیهان نوشت: «این احتمال هم مطرح است که خود اضطراب ناشی از انتشار گسترده اخبار مربوط به مسمومیت‌ها و دامن زدن شدید به این مسئله از سوی رسانه‌های معاند و برخی شبکه‌های اجتماعی باعث ایجاد نوعی "هیستریک عمومی" شده باشد و برخی از دانش‌آموزان به واسطه بار شدید روحی و روانی ناشی از این فضای مسموم تبلیغاتی، دچار بروز برخی علائم شده باشند یا با کوچک‌ترین بهانه طبیعی و روزمره نیز احساس برخی علائم مسمومیت در آنها بروز کند.»

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی، نیز روز یک‌شنبه ۱۴ اسفند در حاشیه یک همایش، نظر مشابهی داده و حتی مدعی شد که «هم‌اکنون می‌بینید که در رسانه‌های بیگانه نیز روی این موضوع کار کرده‌اند که این مشکل به دلیل مسائل اجتماعی و روانی است.»

او در مورد این‌که کدام «رسانه بیگانه» علت مسموم‌شدن دانش‌آموزان در ایران را «مسائل اجتماعی و روانی» دانسته سخنی نگفت.

وزیر آموزش و پرورش در مورد احتمال غیرحضوری شدن مدارس نیز گفت که «هنوز تصمیمی برای این موضوع گرفته نشده است.»

هم‌زمان با ادامه مسمومیت‌های زنجیره‌ای دانش‌آموزان دختر در مدارس شهرهای مختلف ایران، گزارش‌هایی درباره ممانعت مسئولان مدارس از خروج دانش‌آموزان پس از حمله گازی حتی با وجود حضور والدین آن‌ها در بیرون از مدرسه نیز منتشر شده است.

در همین حال گزارش‌ها و تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی طی روزهای گذشته حکایت از ضرب و شتم والدینِ معترض دانش‌آموزان از سوی نیروهای حکومتی و کارکنان برخی مدارس دارد.

طی روزهای شنبه و یکشنبه، سیزدهم و چهاردهم اسفند، بیش از ۳۳ شهر در بیش از ۱۷ استان ایران شاهد حمله با گاز سمی به دانش‌آموزان بود.

XS
SM
MD
LG