لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۰

روز جهانی زن؛ بریتانیا ستاد امر به معروف ایران و دبیر آن را تحریم کرد


دولت بریتانیا در روز جهانی زن، ستاد امر به معروف و نهی از منکر جمهوری اسلامی و محمد صالح هاشمی گلپایگانی، دبیر آن را تحریم کرد.

وزارت خارجه بریتانیا روز چهارشنبه ۱۷ اسفند با انتشار بیانیه‌ای نوشت که این ستاد و مسئول آن را به دلیل نقش داشتن در «اجرای قوانین پوشش اجباری برای زنان» تحت تحریم‌های خود قرار داده است.

علاوه بر ایران، تحریم‌هایی که این وزارتخانه در روز چهارشنبه اعلام کرده، چند فرد و نهاد را در کشورهای سوریه، جمهوری آفریقای مرکزی و سودان جنوبی به دلیل نقض حقوق زنان شامل می‌شود.

وزارت خارجه بریتانیا این افراد را «نقض‌کنندگان جهانی حقوق زنان» نامیده است.

بر اساس این تحریم‌ها، دارایی‌های احتمالی تحریم‌شدگان در بریتانیا توقیف و آنان از سفر به این کشور منع می‌شوند.

جیمز کلورلی وزیر خارجه بریتانیا گفت: «این تحریم‌ها پیام روشنی را ارسال می‌کند مبنی بر این که عاملان خشونت‌های نفرت‌انگیز جنسیتی باید پاسخگو باشند.»

او افزود: «ما تلاش‌های خود را برای دفاع از زنان و دختران افزایش می‌دهیم و از همه ابزارهایی که در اختیار داریم برای مقابله با نابرابری‌های موجود استفاده می‌کنیم.»

ستاد امر به معروف و نهی از منکر جمهوری اسلامی پیشتر در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا و کانادا نیز قرار گرفته است.

همچنین روز سه‌شنبه و در آستانه هشتم مارس، روز جهانی زن، اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه افراد و نهادهای مسئول در خشونت‌های جنسی و نقض حقوق زنان در شش کشور از جمله «زندان قرچک» در ایران را به تصویب رساند.

زندان قرچک که بزرگترین زندان زنان در ایران است به‌دلیل «آزار جنسی از سوی نگهبانان» و «تهدید به تجاوز برای گرفتن اعتراف» در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفته است.

این زندان پیشتر از سوی آمریکا تحریم شده و صغری خدادادی رئیس این زندان نیز به‌دلیل نقض حقوق بشر، تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا و کانادا قرار گرفته بود.

XS
SM
MD
LG