لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۹

بایدن در روز جهانی زن: زنان ایرانی شجاعانه برای آزادی خود می‌ایستند


جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا
جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در پیامی به مناسبت روز جهانی زن بر حمایت این کشور از حقوق زنان و دختران در «همه جنبه‌های سیاست داخلی و خارجی» این کشور تاکید کرد و «شجاعت» زنان ایرانی برای دستیابی به آزادی‌هایشان را نیز ستود.

آقای بایدن در این پیام که روز چهارشنبه ۱۷ اسفند در وبسایت کاخ سفید منتشر شده، نوشت که در ایران «رژیم به شیوه وحشیانه‌ای صدای زنانی را که شجاعانه برای آزادی خود می‌ایستند، سرکوب می‌کند».

رئیس جمهور آمریکا همچنین به تهاجم روسیه علیه اوکراین و استفاده از تجاوز جنسی به عنوان «یک سلاح جنگی» اشاره کرد و افزود: «زنان بی‌شماری را می‌بینیم که شجاعانه برای حقوق بشر و آزادی‌های اساسی همه اوکراینی‌ها مبارزه می‌کنند.»

او همچنین به محدودیت‌های اعمال شده از سوی طالبان علیه زنان افغان اشاره کرد و نوشت که در افغانستان، «طالبان زنان و دختران را از رفتن به مدرسه و کار کردن منع می‌کند».

گروه طالبان پس از به قدرت رسیدن دوباره، با وجود وعده‌های خود برای رعایت آزادی‌های زنان، ممنوعیت‌هایی را در زمینه تحصیل و شغل دختران و زنان افغان اعمال کردند.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین تاکید کرد: «در بسیاری از نقاط جهان، حقوق زنان و دختران مورد حمله قرار می‌گیرد.»

با این حال، آقای بایدن به موضوع جنجالی حق سقط جنین در آمریکا اشاره‌ای نکرد.

سال گذشته، دیوان عالی آمریکا قانون فدرال قبلی در مورد حق سقط جنین را نقض و تصمیم‌گیری درباره آن را به مجالس قانوگذاری ایالتی واگذار کرد.

در پی این تصمیم دیوان عالی، بسیاری از ایالت‌ها دسترسی به سقط جنین را محدود یا حذف کردند.

رئیس‌جمهور آمریکا اکنون به دلیل عدم کسب اکثریت از سوی حزب دموکرات در کنگره، در عمل، هیچ ابزاری برای مقابله با خواست جمهوری‌خواهان علیه حق سقط جنین ندارد.

XS
SM
MD
LG