لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۳

سپاه پاسداران می‌گوید قایق‌های خود را به «موشک‌انداز» مجهز کرده است


عکس خبرگزاری تسنیم از قایق‌های «موشک‌انداز» سپاه پاسداران
عکس خبرگزاری تسنیم از قایق‌های «موشک‌انداز» سپاه پاسداران

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران می‌گوید بخشی از قایق‌های سپاه که تاکنون در آنها راکت‌انداز سوار شده بود اکنون تبدیل به «شناورهای موشک‌انداز» شده‌اند و این موشک‌ها «بین ۱۰ تا ۱۸۰ کیلومتر» برد دارند.

علیرضا تنگسیری تعداد قایق‌های مجهز به موشک‌انداز را ۹۹ فروند ذکر کرد و در ادامه نیز گفت که یک «ناو اقیانوس‌پیما» به نام «شهید مهدوی» نیز روز پنج‌شنبه در بندرعباس به ناوگان نیروی دریایی سپاه ملحق شده است.

او اضافه کرد که با پیوستن این شناور سنگین به نیروی دریایی سپاه، «مأموریت سپاه برای حضور در آب‌های دوردست، از امروز آغاز شد».

سپاه پاسداران تاکنون بیشتر مجهز به قایق‌های تندرو سبک بوده و به گزارش مؤسسه دریایی ایالات متحده سال‌ها است که برای تشکیل یک نیروی دریایی «متعارف» به صورت موازی با ارتش ایران تلاش می‌کند.

اظهارات علیرضا تنگسیری در مورد «آغاز مأموریت سپاه پاسداران برای حضور در آب‌های دوردست» در حالی بیان می‌شود که تاکنون به طور معمول، گشت‌زنی دریایی سپاه پاسداران به خلیج فارس محدود شده و نیروی دریایی ارتش از این نظر آب‌های دریای عمان و فراتر از آن را پوشش می‌دهد.

اعلام «پیشرفت‌های» نظامی سپاه پاسداران پیش از این با تردیدهایی روبه‌رو شده و ازجمله سپاه پاسداران در ۲۹ آبان ۱۳۹۹ با انجام تعمیراتی در یک کشتی ترابری کهنه خارجی، بر روی آن ادوات نظامی سوار کرد و از آن تحت عنوان «ناو هواپیمابر» یا «ناو اقیانوس‌پیمای شهید رودکی» رونمایی کرد.

علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران، در آن تاریخ مدعی شده بود که این ناو «قابلیت حمل و عملیاتی کردن انواع هواپیما، پهپاد و سامانه‌های موشکی، پدافندی و راداری را دارد» و «اقیانوس‌پیما» است.

اما در تصاویر منتشرشده از ناو رودکی، عرشه آن باندی برای فرود هواپیما ندارد و یک محل فرود برای بالگرد بر روی آن دیده می‌شود. علیرضا تنگسیری توضیحی در مورد چگونگی «عملیاتی کردن انواع هواپیما» بر روی این ناو نداد.

فرمانده نیروی دریایی سپاه هنگام رونمایی از شناور «شهید رودکی» گفته بود که حضور و اجرای مأموریت در اقیانوس هند و فراساحل، «حق» این نهاد شبه‌نظامی است.

XS
SM
MD
LG