لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۲

اولین دیدار پدر کیان پیرفلک از مزار فرزندش؛ مادر کیان از مادر مجاهد کورکور حمایت کرد


زینب مولائی‌ راد، مادر کیان پیرفلک (راست) در کنار مادر مجاهد کورکور
زینب مولائی‌ راد، مادر کیان پیرفلک (راست) در کنار مادر مجاهد کورکور

پدر کیان پیرفلک، کودک ۹ ساله کشته‌شده در اعتراضات ایذه، پس از ۱۱۴ روز از مرگ فرزندش روز پنج‌شنبه، ۱۸ اسفند، برای اولین بار توانست بر سر مزار او حضور پیدا کند.

زینب مولائی‌ راد، مادر کیان، با انتشار ویدئویی از حضور همسرش بر سر مزار فرزندشان در اینستاگرام، این کار را «طاقت‌فرسا» عنوان کرد و نوشت: «عزیز دلم، کیانم!! یادت و نامت باید یادگار بماند برای آیندگان، صدای مظلومیت تو و پدر باید بتازد بر دلهای تاریک، تا روشنایی پیروز شود، تا در حقت کوتاهی نکرده باشیم.»

کیان پیرفلک، ۹ ساله، روز ۲۵ آبان در جریان اعتراضات ایذه و در پی حمله نیروهای حکومتی به خودروی حامل او و خانواده‌اش کشته شد. در جریان این حمله پدر او، میثم پیرفلک، نیز به‌شدت آسیب دید و به دلیل شدت جراحات و مصدومیت‌ها حدود چهار ماه در بیمارستان بود.

مادر کیان همچنین در یک استوری با انتشار عکسی از خود در کنار مادر مجاهد کور‌کور، حمایت خود را از او اعلام کرد.

مجاهد کورکور یکی از افرادی است که در حمله مشترک وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران و فراجا به روستایی در شهرستان ایذه در اوایل ماه دی بازداشت شد و به گفته وکیل خانواده پیرفلک به قتل کیان متهم شده است.

بر اساس گزارش‌ها، نیروهای حکومتی در این حمله به روستا از «سلاح سنگین (آرپی‌چی) و نارنجک» استفاده و علاوه بر کشتن دو نفر، چند نفر از جمله مجاهد کورکور را بازداشت کردند.

منابع محلی در همان زمان خبر دادند که این حمله و بازداشت چند نفر از جمله آقای کورکور با هدف انداختن مسئولیت کشته شدن کیان پیرفلک بر گردن این افراد صورت گرفته است. نزدیکان مجاهد کورکور بعدتر از شکنجه برای اخذ اعترافات اجباری از او خبر دادند و مادر او نیز در ویدئویی درباره احتمال صدور حکم اعدام برای فرزندش هشدار داد.

سجاد پیرفلک، عموی کیان پیرفلک، اواسط اسفند به نقل از وکیل این خانواده اعلام کرد که دستگاه قضایی جمهوری اسلامی با «اراده‌ای قوی و جانبدارانه» اصرار دارد که قتل کیان را به مجاهد کورکور منتسب کند.

او تأکید کرده بود که قتل کیان «توسط ضابطان قضایی» و «در حضور پدر و مادر کیان واقع شده و در زمان قتل هیچ اثر و نشانی از متهم یادشده [مجاهد کورکور] نبوده» است.

مادر کیان نیز در مراسم خاکسپاری فرزندش در برابر هزاران تن و در حضور نیروهای امنیتی ادعای حکومت در «تروریستی» خواندن حمله به خودروی آنها را دروغ خوانده و فریاد زد که شب حادثه، نیروهای حکومتی خودروی خانواده او را «به رگبار گلوله بستند».

روز پنج‌شنبه شاهزاده رضا پهلوی، از چهره‌های شاخص اپوزیسیون ایران، با بازنشر ویدئوی حضور پدر کیان بر مزار فرزندش در یک استوری در حساب کاربری خود در اینستاگرام با اشاره به «شرایط سخت» خانواده پیرفلک، خواستار حمایت مردم از آن‌ها شد.

در اعتراضاتی که نزدیک به شش ماه است ادامه دارد، طبق آمار غیررسمی بیش از ۵۰۰ نفر به دست نیروهای حکومتی کشته شدند. در این میان کیان پیرفلک به دلیل سن کم و افشاگری مادرش و ویدئوهایی که از او پس از مرگش منتشر شد نظر افکار عمومی را بسیار به خود جلب کرد.

XS
SM
MD
LG