لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۸

هرتزوگ خواستار دست کشیدن دولت نتانیاهو از لایحه تغییرات قضایی شد


اسحاق هرتزوگ
اسحاق هرتزوگ

اسحاق هرتزوگ، رئیس ‌جمهور اسرائیل، شامگاه پنج‌شنبه، ۱۸ اسفند، در یک نطق کم‌سابقه دولت بنیامین نتانیاهو را فراخواند که لایحه تغییرات دستگاه قضایی را سریعا" کنار بگذارد، وگرنه به گفته او اسرائیل به سوی «نقطه غیرقابل بازگشت» پیش می‌رود.

او گفت اگر تغییرات مورد نظر دولت محقق شود، اسرائیل دیگر به صورتی که در دهه‌های گذشته نظام مردمسالاری خود را حفظ کرده وجود نخواهد داشت.

اسحاق هرتزوگ در پایان یک روز دیگر از تظاهرات و آشوب‌های گسترده در چند شهر اسرائیل در اعتراض به لایحه یادشده، سخنرانی می‌کرد.

او گفت از دولت حاکم و احزاب ائتلاف دولتی می‌طلبد که روند کنونی قانون‌گذاری را متوقف کنند، زیرا «یک فاجعه حقیقی در حال رخ دادن است و کشور در برابر چشمان ما در حال اضمحلال است؛ یا فاجعه یا راه‌ حل. فورا" مسئولیت خود را بپذیرید».

اسحاق هرتزوگ وضعیت کنونی کشورش را غوطه‌ور در یک «بحران تاریخی» نامید و افزود «دشوارترین لحظات را سپری می‌کنیم».

آقای هرتزوگ، که پدرش نیز رئیس‌ جمهور بوده، خود پیشتر سیاستمدار ارشد و در مقام رهبر حزب کارگر نامزد نخست‌ وزیری بود.

مخالفان سیاسی بنیامین نتانیاهو بارها از رئیس ‌جمهور کشورشان، که مقام تشریفاتی دارد اما جایگاه او مورد احترام است، خواسته بودند صراحت بیشتری در مخالفت با گام‌های دولت کنونی نشان دهد و به تلاش برای به سازش رساندن طرفین بسنده نکند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، آقای هرتزوگ گفت در ده هفته‌ اخیر که لایحه تغییرات قضایی در دستور کار مجلس بوده و مخالفان اعتراضات را شروع کرده‌اند، او در تماس با طرف‌ها در تلاشی سخت برای رسیدن به سازش بر سر فرمولی بوده تا تغییرات دستگاه قضایی از راه حمایت گسترده ملی انجام شود، اما دولت هیچ درنگی در روند سریع قانون‌گذاری نکرده تا ابتدا صدای مردم را بشنود.

رسانه‌های اسرائیل اعلام کردند، بنیامین نتانیاهو که به سفر رم رفته بود، از قصد رئیس‌ جمهور برای سخنرانی آگاهی نداشت اما او پس از فرود هواپیمایش در پایتخت ایتالیا، گفت از کوشش برای رسیدن به سازش و رسیدن به اجماع گسترده حمایت می‌کند.

بنیامین نتانیاهو ساعاتی پیش از پرواز به سوی ایتالیا، برای رهایی از ترافیک شدیدی که راه‌بندان‌های معترضان در بزرگراه اورشلیم- تل‌آویو ایجاد کرده بود با بالگرد و با شیوه‌هایی برای گمراه کردن خبرنگاران، به فرودگاه رسید.

اما او با وجود ابراز ناخشنودی از اقدامات اعتراضی مخالفان و متهم کردن آن‌ها به ایجاد هرج و مرج با هدف «ساقط کردن دولت قانونی»، گفت احساس نمی‌کند که از ناحیه مخالفان در حصر قرار گرفته باشد.

پلیس اسرائیل روز پنج‌شنبه، ‌۱۸ اسفند، حضوری گسترده در صدها نقطه اسرائیل داشت تا با اقدامات اعتراضی تظاهرکنندگان مقابله کند. اما وزیر امنیت ملی اسرائیل، که یک سیاستمدار به‌شدت راستگرا است و از «نرمش» پلیس در برابر تظاهرکنندگان ناراضی بود، پنج‌شنبه شب فرمانده پلیس در تل‌آویو را اخراج کرد.

سران مخالف، از جمله فرماندهان ارشد پیشین ارتش، ابراز «اطمینان» می‌کنند که بنیامین نتانیاهو با هدف تلاش برای تبرئه خود از سه پرونده‌ اتهامی «فساد، رشوه‌خواری و خیانت در امانت»، از راه تغییرات قضایی، می‌خواهد دخالت دولت در قوه قضاییه را افزایش داده و اختیارات بیشتری برای دولت و مجلس در گزینش قضات دادگاه عالی کسب کند.

مخالفان تأکید کرده‌اند که طرح تغییرات قضایی، «کودتای حکومتی» است و دموکراسی را از بین برده و نظام دیکتاتوری را بر آن حاکم خواهد کرد.

شماری از نظامیان ذخیره و نیروهای اطلاعاتی و امنیتی به هزاران اقتصاددان، کارآفرین، صاحبان سرمایه و شرکت‌های فناوری پیوسته‌اند که هشدار می‌دهند با تغییر ماهیت حکومت، دیگر حاضر به ارائه خدمات و تجربه خود در اسرائیل نیستند.

ارتش اسرائیل اما در یک اقدام بی‌سابقه روز پنج‌شنبه یک خلبان باسابقه نیروی هوایی را که در ده‌ها عملیات برون‌مرزی این کشور شرکت کرده و از مخالفان طرح تغییرات قضایی بود اخراج کرد.

اما پس از یک هفته دیگر از تظاهرات و اعتراض‌های گسترده که صدها هزار تن در آن شرکت کردند، ستاد مخالفان اعلام کرده که شنبه ‌شب آینده تظاهرات بزرگ دیگری را در تل‌آویو و سایر شهرهای عمده تدارک دیده است.

XS
SM
MD
LG