لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۴

توافق تهران و ریاض برای ازسرگیری روابط و «عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر»


عکسی که نورنیوز به عنوان عکس مذاکرات سه جانبه ایران، چین و عربستان سعودی در پکن منتشر کرده است
عکسی که نورنیوز به عنوان عکس مذاکرات سه جانبه ایران، چین و عربستان سعودی در پکن منتشر کرده است

ایران روز جمعه، ۱۹ اسفندماه، رسما اعلام کرد با میانجیگری چین، با عربستان سعودی توافق کرده که روابط تهران و ریاض به زودی از سر گرفته شده و دو کشور «در امور داخلی یکدیگر» دخالت نکنند.

ساعتی پس از آن که صداوسیمای جمهوری اسلامی در روز جمعه متن فارسی بیانیه سه‌جانبه میان ایران، عربستان سعودی و چین را منتشر کرد، این بیانیه در خبرگزاری رسمی عربستان سعودی هم منتشر شد.

این بیانیه پس از پایان مذاکرات علی شمخانی نماینده رهبر جمهوری اسلامی و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در پکن با طرف‌های چینی و سعودی به امضا رسیده است.

ایران و عربستان سعودی از دی ۱۳۹۴ در پی حمله سازمان‌دهی‌شده به سفارت عربستان در تهران روابط خود را با یکدیگر قطع کردند.

در سال‌های اخیر نیز تنش‌ها میان دو کشور به‌خصوص در شهریور ۱۳۹۸ به‌دنبال حمله حوثی‌ها به تأسیسات نفتی عربستان دوباره تشدید شد.

همچنین در جریان اعتراضات سراسری ایران، مقام‌های جمهوری اسلامی کشورهای خارجی از جمله عربستان سعودی را به نقش داشتن در این اعتراضات متهم کردند.

نورنیوز وابسته به شورای عالی امنیت ملی ایران پیش از آن که عکسی را به عنوان عکس نشست سه جانبه ایران، عربستان سعودی و چین در پکن منتشر کند، در یک توییت از انتشار قریب‌الوقوع خبری مهم اطلاع داده بود.

بر اساس متنی که از بیانیه سه کشور منتشر شده، این مذاکرات از تاریخ ۱۵ تا ۱۹ اسفندماه برگزار شده است.

این در حالی است که مذاکرات رو در رو میان هیئت‌هایی از ایران و عربستان با وساطت عراق از بهار ۱۴۰۰ در بغداد آغاز شد و عمان نیز در این مذاکرات نقش داشت.

بر اساس بیانیه منتشر شده در روز جمعه، ایران و عربستان سعودی توافق کردند «ظرف حداکثر دو ماه»، روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های خود در کشورهای یکدیگر را بازگشایی کنند.

همچنین در این متن آمده است: «دو کشور با تاکید بر احترام به حاکمیت و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر در زمینه اجرای موافقت‌نامه همکاری‌های امنیتی امضا شده در تاریخ ۱۳۸۰ خورشیدی و نیز موافقت‌نامه عمومی همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، سرمایه‌گذاری، فنی، علمی، فرهنگی، ورزشی و جوانان، امضا شده در تاریخ ۱۳۷۷ خورشیدی توافق کردند.»

در دی‌ماه سال گذشته، نمایندگی ایران نزد سازمان همکاری اسلامی در شهر جده شروع به فعالیت کرد و سه دیپلمات ایرانی در این دفتر مستقر شده‌اند.

خبر ازسرگیری روابط ایران و عربستان سعودی در حالی منتشر می‌شود که به تازگی وزیر خارجه عربستان سعودی بار دیگر از برجام انتقاد کرده بود.

ریاض معتقد است که این توافق هسته‌ای، دیگر نگرانی‌های منطقه‌ای درباره ایران را شامل نمی‌شود.

XS
SM
MD
LG