لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۹

انتشار منشور «همبستگی و سازماندهی برای آزادی ایران»


پوستر نشست هشت چهره سرشناس مخالف حکومت ایران در دانشگاه جورج تاون
پوستر نشست هشت چهره سرشناس مخالف حکومت ایران در دانشگاه جورج تاون

شش چهره شناخته شده مخالف جمهوری اسلامی، منشوری با عنوان «همبستگی و سازماندهی برای آزادی ایران» و با نام اختصاری «مهسا» منتشر کردند.

ایده انتشار این منشور ماه گذشته در نشستی با عنوان «آینده جنبش دموکراسی ایران» در دانشگاه جورج تاون شهر واشینگتن مطرح شد، نشستی که شاهزاده رضا پهلوی، حامد اسماعیلیون، مسیح علی‌نژاد و نازنین بنیادی در آن حضور یاقتند و شیرین عبادی، عبدالله مهتدی، گلشیفته فراهانی و علی کریمی با پیام‌های ویدیویی خود به آن پیوستند.

با این حال در فهرست امضاکنندگان منشور یادشده نام گلشیفته فراهانی و علی کریمی غایب است.

این منشور که روز جمعه ۱۹ اسفند منتشر شده، است، می‌گوید همه‌ تلاش بر این بوده است تا اصولی که مورد توافق قرار می‌گیرد منطبق با ارزش‌های انسانی و دموکراتیک باشد تا اکثریت ایرانیان خود را در آن ببینند و به این ترتیب «این منشور بر اصولی حداقلی برای توافق استوار است».

منشور یاد شده بر فراگیر کردن این همبستگی‌ تاکید می‌کند و می‌افزاید: «در این مسیر دست همه‌ آنانی را که برای ایجاد همدلی و برای پیروزی انقلاب "زن زندگى آزادی" کمک می‌کنند، به گرمی می‌فشاریم. ما ایرانیان با کمک هم جمهوری اسلامی را سرنگون می‌کنیم و ایرانی آزاد و دموکراتیک می‌سازیم.»

منشور «مهسا» همچنین خواهان انحلال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شده و گفته است انزوای جهانی جمهوری اسلامی از اولین گام‌های لازم برای ایجاد تغییر است.

این منشور بر چند اصل از جمله ایجاد فشار بین‌المللی بر جمهوری اسلامی برای لغو حکم اعدام و آزاد کردن بی‌ قید و شرط و فوری تمام زندانیان سیاسی، رایزنی با دولت‌های دموکراتیک برای اخراج سفرای جمهوری اسلامی و اخراج وابستگانِ جمهوری اسلامی در کشورهای متبوع خود، همچنین حمایت از این منشور و ایجاد راه‌هایی برای یاری‌رسانی به مردم ایران تاکید کرده است.

XS
SM
MD
LG