لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۳

واکنش یراحی، هنرمند معترض، به خبر ممنوع‌المعامله شدن: «راضی‌ام از جرم خودم»


مهدی یراحی
مهدی یراحی

مهدی یراحی، خواننده سرشناسِ حامی اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»، روز دوشنبه، ۲۲ اسفند، در یک پیام توئیتری به خبر ممنوع‌المعامله شدنش از طرف حکومت جمهوری اسلامی واکنش نشان داد.

آقای یراحی که در شش ماه گذشته حامی اعتراضات مردمی بوده و هم‌اکنون عکسی از نیکا شاکرمی را به جای عکس خود در توئیتر گذاشته است در یک جمله نوشت: «راضی‌ام از جرم خودم.»

ممنوع‌المعامله شدن هنرمندان و چهره‌های شناخته شده‌ای که در جریان اعتراض‌های اخیر مواضعی در حمایت از معترضان گرفته بودند، پیشتر در محافل فرهنگی و هنری ایران مطرح شده بود.

این اتفاق روز ۲۳ دی‌ماه از سوی اعضای کمیته حمایت از سینماگران هم که در خانه سینما تشکیل شده بود تأیید شد.

مهدی کوهیان از اعضای این کمیته در آن زمان گفته بود: «با توجه به اینکه تعدادی از هنرمندان معترض علاوه بر ممنوع‌الخروج بودن با پدیده جدید ممنوع‌المعامله نیز روبه‌رو هستند، توصیه می‌شود در صورت قصد هرگونه معامله ابتدا به دفاتر اسناد رسمی مراجعه و مراتب عدم ممنوعیت معامله را استعلام کنید تا مشکلات بعدی برایتان حادث نشود.»

در همین زمینه منیژه حکمت، نویسنده و کارگردان شناخته شده سینما، روز ششم اسفند در توئیتی خبر داده بود که علاوه بر حکم ممنوع از فعالیتی، ممنوع‌المعامله هم شده و نوشته بود: «برادران لطف کنید اجاره خانه و هزینه‌های درمان و هزینه‌های جاری را پرداخت کنید، من به آخر خط رسیده‌ام.»

رادیوفردا مطلع شده که تعداد افراد ممنوع‌المعامله در میان رشته‌های مختلف هنری به ده‌ها مورد می‌رسد و شامل چهره‌های شناخته شده و کمتر شناخته شده می‌شود.

این اتفاق از همان هفته‌های ابتدایی آغاز اعتراض‌ها در مراحل مختلف رخ داده و مسئولان نهادهای صنفی مختلف هنری از جمله خانه سینما و خانه تئاتر تلاش کرده‌اند آن را در مذاکره با مسئولان قضایی رفع کنند.

بی‌بی‌سی فارسی روز دوشنبه، ۲۲ اسفند، خبر داد به فهرستی در سازمان ثبت اسناد و املاک ایران دست یافته که نشان می‌دهد چندین هنرمند در کشور که در ماه‌های گذشته با معترضان اعلام همراهی کرده‌اند رسما ممنوع‌المعامله شده‌اند.

در این فهرست رسمی متعلق به سازمان ثبت اسناد که آقای یراحی تصویر آن را منتشر کرده به نام چهره‌های مشهوری چون ترانه علیدوستی، بازیگر سینما، اصغر فرهادی، کارگردان، مهدی یراحی، خواننده، و کیهان کلهر، آهنگساز و نوازنده، اشاره شده است.

هر چهار نفر در کنار ده‌ها هنرمند و چهره شاخص دیگر از جمله ورزشکاران در شش ماهی که از آغاز اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» می‌گذرد از معترضان و خواسته‌های آنان حمایت کرده‌اند.

در بخشنامه رسمی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که با عنوان «ممنوعیت از معامله» به تمام دفاتر رسمی اسناد کشور ابلاغ شده آمده است: «بدین وسیله اسامی ۵۳ نفر اشخاص ممنوع‌المعامله جهت اقدام قانونی اعلام می‌شود.»

کارکنان رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور از جمله بی‌بی‌سی و رادیوفردا سال‌هاست که از حق معامله در داخل ایران به عنوان شهروند محروم شده‌اند.

هنرمندان و ورزشکاران مخالف حکومت پیشتر ممنوع از فعالیت، ممنوع‌الخروج، احضار و بازداشت شده بودند.

به نوشته بی‌بی‌سی فارسی، در فهرست افشاشده به نام چند تن از کارکنان شبکه من و تو نیز اشاره شده است.

XS
SM
MD
LG