لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۴

گزارشگران سازمان ملل: مسمومیت عامدانه دانش‌آموزان شاهد بیشتری بر ادامه خشونت علیه زنان ایرانی است


خوابگاه‌های دانشجویی دختران نیز از حملات مشکوک با گاز در امان نماندند
خوابگاه‌های دانشجویی دختران نیز از حملات مشکوک با گاز در امان نماندند

هشت گزارشگر سازمان ملل متحد روز پنجشنبه ۲۵ اسفند با ابراز نگرانی شدید نسبت به مسمومیت‌های مشکوک دانش‌آموزان در ایران، اعلام کردند که زنان و دختران در ایران بار دیگر هدف «بدترین شکل تبعیض و خشونت سیستماتیک» قرار گرفته‌اند.

این گزارشگران سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای با محکوم کردن «مسمومیت‌ عمدی» دختران در شهرهای مختلف ایران و «عدم حمایت حکومت از آن‌ها، جلوگیری از حملات بیشتر و انجام تحقیقات سریع»، نوشتند که «تضاد فاحشی» میان بازداشت سریع معترضان در جریان اعتراضات سراسری ایران و ناتوانی چندین ماهه جمهوری اسلامی در شناسایی عاملان این مسمومیت‌ها وجود دارد.

با وجود اعلام بازداشت افرادی از سوی حکومت ایران در ارتباط با مسمومیت‌های مشکوک دانش‌آموزان پس از سه ماه تاخیر، هنوز حکومت هویت عاملان این حملات را معرفی نکرده و در مقابل، معترضان به عملکرد حکومت در این زمینه را تحت فشار قرار داده است.

گزارشگران سازمان ملل با اشاره به سریالی بودن مسمومیت‌ها که تنها چند هفته پس از اعتراضات سراسری ایران آغاز شد، نوشتند: «ما می‌ترسیم که این مسمومیت‌ها برای تنبیه دختران به‌دلیل مشارکت در جنبش "زن زندگی آزادی" و ابراز مخالفت با حجاب اجباری و بیان مطالبات خود برای برابری، سازماندهی شده باشد».

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، رئیس، معاون و سه عضو کارگروه تبعیض علیه زنان و دختران، فریده شهید گزارشگر ویژه در زمینه حق تحصیل، یک گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد حق برخورداری از استانداردهای سلامت جسمی و روانی و همچنین کمیته حقوق کودک سازمان ملل متحد این بیانیه را امضا کرده‌اند.

این کارشناسان سازمان ملل با اشاره به بازداشت خبرنگاری در قم که اخبار این مسمومیت‌ها را پوشش می‌داد و همچنین ضرب‌وشتم مادر یک دانش‌آموز دختر مقابل مدرسه فرزندش، اضافه کردند: «همه این‌ها شواهد دیگری از الگوی مقامات ایران برای ساکت کردن کسانی است که تلاش می‌کنند در مورد نقض حقوق بشر گزارش دهند یا خواهان پاسخگویی درباره نقض حقوق بشر هستند».

کارشناسان سازمان ملل با اشاره به تکذیب چندین باره این مسمومیت‌ها از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی و تاخیر در رسیدگی و تحقیق در این زمینه از سوی حکومت تهران، «نگرانی عمیق» خود را نسبت به وضعیت جسمی و روحی دانش‌آموزان ایران، والدین‌شان و همچنین حق دسترسی دختران برای آموزش ابراز کردند.

با گذشت چندین ماه از آغاز مسمومیت‌های مشکوک در مدارس ایران به ویژه مدارس دخترانه، برخی نهادهای ایران از جمله مجلس شورای اسلامی هنوز گزارشی از بررسی‌های خود منتشر نکرده‌اند.

وزارت اطلاعات نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که همچنان در حال بررسی این مسمومیت‌هاست.

ادعای چندین ماهه حکومت در ناتوانی در شناسایی و دستگیری عاملان این مسمومیت‌ها در حالی است که نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی همواره ادعای «اشراف اطلاعاتی» در همه امور را دارند.

در این شرایط، برخی از چهره‌ها، فعالان سیاسی و کاربران شبکه‌های اجتماعی، از جمله مولوی عبدالحمید رهبر پرنفوذ سنی‌های ایران از احتمال دست داشتن حکومت یا گروه‌هایی وابسته به حکومت در این مسمومیت‌ها خبر داده‌اند.

XS
SM
MD
LG