لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۱

ایران و عراق در جریان سفر علی شمخانی به بغداد یک توافق‌نامه امنیتی امضا کردند


علی شمخانی (چپ) و قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق، در حال امضای توافق امنیتی بین تهران و بغداد در حضور نخست‌وزیر عراق
علی شمخانی (چپ) و قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق، در حال امضای توافق امنیتی بین تهران و بغداد در حضور نخست‌وزیر عراق

دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی در سفر به عراق یک توافق امنیتی با این کشور برای پایان‌دادن به فعالیت مخالفان جمهوری اسلامی ایران در اقلیم کردستان عراق امضا کرد.

علی شمخانی روز یکشنبه ۲۸ اسفند وارد بغداد شد و با قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق، دیدار کرد.

توافق امنیتی میان آقای شمخانی و الاعرجی با حضور محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق امضا شد.

شورای عالی امنیت ملی ایران گزارش داده است‌ توافق دو کشور که روند تهیه آن چندین ماه ادامه داشته، «تأثیر تعیین‌کننده‌ای در کاهش و مدیریت چالش‌های امنیتی ناخواسته میان دو کشور که ریشه در شرارت گروه‌های ضدانقلاب حاضر در اقلیم کردستان دارد، به‌دنبال خواهد داشت».

دفتر نخست‌وزیر عراق بدون اشاره به جزئیات، با انتشار بیانیهای اعلام کرد توافقنامه امنیتی مشترک شامل هماهنگی در «حفاظت از مرزهای مشترک بین دو کشور و تحکیم همکاری در چندین زمینه امنیتی» است.

یک مقام امنیتی عراقی که در این امضای قرارداد حضور داشت به خبرگزاری رویترز گفته است براساس توافق یاد شده، عراق متعهد شد که به گروه‌های مسلح اجازه ندهد از خاک اقلیم کردستان عراق برای انجام هرگونه حمله به گذرگاه‌های مرزی ایران استفاده کنند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، نیز در نشست خبری روز یکشنبه خود اعلام کرد سفر آقای شمخانی به عراق از چهار ماه پیش برنامه‌ریزی شده و بر روی مسائل مربوط به گروه‌های مسلح در شمال عراق متمرکز است.

به‌ ادعای شمخانی که نمایندۀ علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در شورای عالی امنیت ملی نیز هست، این توافق در صورت اجرا «تضمین‌کنندۀ ثبات و بهبود شرایط امنیتی در مرزهای دو کشور خواهد بود».

او مدعی شد با این توافق، «تهدیدات تروریستی و ایجاد ناامنی‌های مرزی» کاهش و «تحرکات ضدامنیتی و شرارت‌بار عوامل ضدانقلاب و تروریست در منطقه اقلیم و شمال عراق» پایان می‌یابد.

مقام‌های جمهوری اسلامی گروه‌های مخالف کرد را «تروریست» می‌نامند.

پیشتر، نورنیوز، رسانه نزدیک به شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی، گزارش داده بود که فعالیت گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی در اقلیم کردستان عراق، موضوع اصلی این توافق امنیتی است.

دو ماه پیش، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق به رادیو فردا گفت که نیروهای مرزبانی دولت مرکزی عراق کنترل پایانههای مرزی اقلیم کردستان با ایران و ترکیه را از نیروهای پیشمرگه تحویل میگیرند.

به‌گفتۀ یحیی رسول، این اقدام به فرمان شورای عالی امنیت ملی عراق و به درخواست فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور انجام میگیرد.

تأکید جمهوری اسلامی بر اجرای توافق امنیتی با عراق در حالی است که پیشتر علی خامنه‌ای در دیدار با محمد شیاع السودانی، نخست‏‌وزیر عراق، در تهران، خواستار «گسترش اقتدار دولت مرکزی عراق» شده بود.

سپاه پاسداران در سالهای اخیر بارها مواضع احزاب و گروههای کرد مخالف جمهوری اسلامی در اقلیم کردستان عراق را هدف حملات موشکی و پهپادی قرار داده است.

این حملات همزمان با اعتراضات سراسری در ایران تشدید شد؛ به‌ویژه اینکه اعتراضات در مناطق کردنشین فراگیر بود. جمهوری اسلامی برای سرکوب اعتراضات مناطق کردنشین در ایران از نیروی نظامی و سلاح‌های سنگین و نیمه‌سنگین استفاده کرد که به‌گفته دیده‌بان حقوق بشر کردستان، به کشته‌شدن بیش از ۱۰۰ تن از معترضان منجر شده است.

جمهوری اسلامی ایران احزاب و گروههایی را که «تجزیه‌طلب» میخواند به دخالت در «تشدید اعتراضها» متهم میکند.

علی شمخانی همچنین در دیدار با همتای عراقی خود بار دیگر علیه آمریکا سخن گفت و مدعی شد حضور آمریکا در منطقه «مخل امنیت و ثبات در منطقه است».

جمهوری اسلامی بارها خواستار خروج نیروهای آمریکایی از عراق شده است، اما وزیر دفاع آمریکا در سفر اخیر خود به عراق، بر «تعهد» واشینگتن به حفظ حضور نیروهای آمریکایی در این کشور تأکید کرد.

با استفاده از گزارش‌ خبرگزاری رویترز، ایسنا، رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG