لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۰

صدور «حکم اعدام» برای پنج شهروند ارومیه‌ای به اتهام «جاسوسی به نفع اسرائیل»


تصویری که رسانه‌های اسرائیلی در اردیبهشت سال گذشته از منصور رسولی به همراه فایل صوتی «بازجویی» او منتشر کردند
تصویری که رسانه‌های اسرائیلی در اردیبهشت سال گذشته از منصور رسولی به همراه فایل صوتی «بازجویی» او منتشر کردند

رسانه‌های مدافع حقوق بشر در کردستان ایران روز چهارشنبه دوم فروردین از صدور حکم اعدام برای پنج شهروند اهل ارومیه به اتهام «مشارکت در همکاری اطلاعاتی و جاسوسی به نفع اسرائیل» خبر دادند که یکی از آنها منصور رسولی، چهره‌ای است که سال گذشته گزارش بازجویی عوامل موساد از او خبرساز شد.

هه‌نگاو و شبکه حقوق بشر کردستان در گزارش خود نام چهار شهروند دیگر محکوم به اعدام را نسیم نمازی، وفا هناره، آرام عمری بردیانی و رحمان پرحازو عنوان کرده‌اند که در شعبه سوم دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست قاضی نجف‌زاده محاکمه شده‌اند.

این گزارش‌ها حاکی از آن است که پرونده مورد اشاره دست‌کم۱۰ متهم دارد که پنج نفر دیگر آنها نیز به نام‌های کامران هناره، فخر‌الدین دودکانلوی میلان، اشکان عثمان‌نژاد گندوک، حسن عمرپور و امیر مشتاق گنگچین به ۱۰ سال زندان محکوم شده‌اند.

شبکه حقوق بشر کردستان به نقل از «یک منبع مطلع» نوشته است که افراد یادشده از پاییز ۱۴۰۰ تا فروردین ۱۴۰۱ بازداشت شده‌اند و این مدت «تحت شکنجه شدید جسمی مجبور به انجام اعترافات اجباری شده‌اند، اما در زمان برگزاری جلسه دادگاه کلیه ادعاهای بازجویان امنیتی را رد کرده و از شکنجه خود در زمان بازداشت خبر داده‌اند».

یکی از این افراد محکوم به اعدام منصور رسولی است که شبکه حقوق بشر کردستان از او به عنوان «عضو سپاه پاسداران در ارومیه» نام برده است، چهره‌ای که اوایل اردیبهشت سال گذشته خبرساز شد و رسانه‌های اسرائیل از او به عنوان مظنون به همکاری با سپاه پاسداران برای ترور سه فرد در ترکیه، فرانسه و آلمان نام بردند.

گزارش رسانه‌های اسرائیلی حاکی از آن بود که نیروهای موساد آقای رسولی را اواخر پاییز ۱۴۰۰ در خاک ایران بازجویی کرده و سپس به حال خود رها ساخته‌اند. این گزارش‌ها با یک فایل صوتی منتسب به منصور رسولی همراه بود که در آن اعتراف می‌کرد سپاه پاسداران از وی خواسته بود موجبات ترور یک کارمند کنسولگری اسرائیل در استانبول، یک روزنامه‌نگار در فرانسه و یک ژنرال آمریکایی در آلمان را فراهم کند.

چندی پس از انتشار این گزارش‌ها منصور رسولی در یک مزرعه از خود فیلم گرفت و با لبخند گفت که او یک «دامدار و باغدار» است، ولی افرادی با ربودن و تهدید او که خانواده‌اش را خواهند کشت، او را وادار کردند آن سخنان را بیان کند.

آذر ماه گذشته نیز دستگاه قضایی جمهوری اسلامی از اجرای حکم اعدام چهار نفر به اتهام «آدم‌ربایی و همکاری اطلاعاتی با موساد» خبر داد. قوه قضائیه مدعی شده بود که این افراد عضو یک «شبکه اراذل و اوباش» بوده‌اند که «اقدام به سرقت و تخریب اموال شخصی و عمومی، آدم‌ربایی و اخذ اعترافات ساختگی» می‌کردند. اما اطلاعیه قوه قضاییه اشاره‌ای به مورد منصور رسولی نداشت.

با استفاده از گزارش‌های شبکه حقوق بشر کردستان، هه‌نگاو و رادیو فردا؛ س.ن/ک.ر

XS
SM
MD
LG