لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۴

حمله دوباره به نیروهای آمریکایی در سوریه؛ کاخ سفید: از نیروهای خود محافظت خواهیم کرد


جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، شرایط را  در سوریه «خطرناک» توصیف کرد
جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، شرایط را  در سوریه «خطرناک» توصیف کرد

در پی ادامه حملات به مواضع نظامیان آمریکا در سوریه، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد که واشینگتن از پرسنل و تجهیزات نظامی خود محافظت خواهد کرد.

حمله پهپادی شامگاه پنج‌شنبه به مواضع نظامیان آمریکا در سوریه منجر به کشته شدن یکی از نیروهای نظامی آمریکا و زخمی شدن پنج نظامی دیگر شد.

آمریکا صبح روز جمعه، ۴ فروردین اعلام کرد که به تلافی این حمله، مواضع شبه‌نظامیان وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه را هدف قرار داده است.

عصر روز جمعه دوباره آمریکا اعلام کرد که علیه مواضعش در سوریه حمله موشکی شده، اما این حمله تلفاتی بر جای نگذاشته است.

ساعتی قبل از آن که آکریکا وقوع این حمله موشکی را تایید کرد، شبکه المیادین لبنان، نزدیک به جمهوری اسلامی، خبر آن را اعلام کرده بود

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در واکنش به ادامه این حملات اعلام کرد که واشینگتن برای محافظت از نظامیان و تجهیزات خود نهایت تلاش خود را خواهد کرد. او در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» این شرایط را «خطرناک» توصیف کرد.

پنتاگون پیشتر اعلام کرده بود ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا این است که پهپاد انتحاری که شامگاه پنج‌شنبه مواضع نیروهای آمریکایی را هدف قرار داده، سر منشا ایرانی داشته است.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در این زمینه گفت: «به دستور رئیس جمهور بایدن، به نیروهای فرماندهی مرکزی ایالات متحده اجازه دادم تا امشب در شرق سوریه حملات هوایی دقیقی را علیه تأسیسات مورد استفاده گروه‌های وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام دهند.»

در همین زمینه گروه ناظر حقوق بشر سوریه که در بریتانیا مستقر است، گزارش داده است که در حملات آمریکا، هشت شبه‌نظامی مورد حمایت ایران کشته شده‌اند.

اریک کوریکا، ژنرال ارشد آمریکایی نیز گفته است ما همیشه همه تدابیر لازم برای دفاع از نیروهایمان و پاسخ به تهاجمات را در نظر خواهیم داشت.

حدود ۹۰۰ پرسنل نظامی آمریکا در سوریه و عمدتا در شرق کشور مستقر هستند و ماموریت مبارزه با داعش را بر عهده دارند.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد از ابتدای سال ۲۰۲۱، حدود ۷۸ حمله علیه مواضع نظامیان آمریکایی توسط گروه‌های مورد حمایت ایران انجام شده است.

وزیر دفاع آمریکا تاکید کرده است، هر گروهی که به نیروهای ایالات متحده حمله کند٬ مصون نخواهد ماند و قطعا «مجازات» خواهد شد.

طبق این گزارش، دو تن از مجروحان حمله شامگاه پنج‌شنبه در محل حمله مداوا شدند و سه نظامی و پیمانکار آمریکایی مجروح شده به پایگاه نیروهای ائتلاف در عراق منتقل شدند.

شهریور سال گذشته نیز به دنبال حمله راکتی به مواضع نیروهای آمریکایی در شرق سوریه، ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام٬ اعلام کرد که نیروهای این کشور مواضع مهاجمان را هدف قرار دادند.

به گزارش سنتکام، در آن حمله دست‌کم سه تن از نظامیان آمریکایی در دو حمله راکتی جداگانه به محل مستقر این نیروها در سوریه زخمی شدند که جراحات این نیروها «سطحی» بود.

با استفاده از گزارش‌های سی‌ان ‎ان، رویترز و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG