لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۷

واشینگتن از تعمیق روابط ایران و روسیه ابراز نگرانی کرد


ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده
ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده

ایالات متحده روز دوشنبه ۷ فروردین، به‌دنبال انتشار گزارشی درباره دستیابی ایران به جنگ‌افزارهای سایبری روسیه، از تعمیق روابط تهران و مسکو ابراز نگرانی کرد.

وال‌‌استریت جورنال در این روز به‌نقل از منابع مطلع گزارش داده بود که ایران از روسیه در قبال پهپادهایی که به این کشور می‌دهد، فناوری و نرم‌افزارهای پیشرفته نظارت و کنترل دیجیتال دریافت می‌کند.

این گزارش در شرایطی منتشر شده که کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند صدها فروند پهپادهای نظامی خود را برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه داده است، امری که اتحادیه اروپا و ایالات متحده را به اعمال تحریم‌های مضاعفی علیه تهران واداشته است.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، روز دوشنبه در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره گزارش وال‌استریت جورنال گفت که اگرچه شخصاً این گزارش را هنوز ندیده اما باید بگوید که «تعمیق روابط روسیه با عاملان بدخواهی مانند ایران مایه نگرانی عمیق است».

این مقام دولت آمریکا افزود: «ما شاهد ویرانی‌هایی که روسیه با پهپادهای ساخت ایران در کی‌یف به بار آورده است و هدف گرفتن منابع انرژی و زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین بوده‌ایم. بدیهی است که ما چنین روابطی را به دقت زیر نظر داشته باشیم.»

آقای پاتل در نهایت هشدار داد که روابط روسیه و ایران نه تنها اسباب نگرانی کشورهای همسایه آن‌هاست، بلکه تمام جهان باید نسبت به آن هوشیار باشد.

مقامات آمریکایی پیش از این عنوان کرده بودند که تهران علاوه بر ارسال پهپادهای نظامی به روسیه موافقت کرده تا موشک‌های با برد کوتاه و همچنین مهمات تانک و توپخانه نیز در اختیار مسکو قرار بدهد.

همچنین گزارش‌هایی به نقل از مقامات آمریکایی و ایرانی منتشر شده است که می‌گوید جمهوری اسلامی در مذاکرات با روسیه درخواست خرید ده‌ها هلی‌کوپتر تهاجمی ویژه، جت‌های جنگنده و کمک به برنامه تولید موشک‌های دوربرد را مطرح کرده است.

روسیه و ایران هر دو قابلیت‌های سایبری پیشرفته‌ای دارند و از مدت‌ها پیش در این زمینه همکاری می‌کنند. دو کشور حدود دو سال پیش در این عرصه یک قرارداد همکاری امضا کردند که به گفته کارشناسان محور اصلی آن شبکه‌های دفاع سایبری است.

با استفاده از وبسایت وزارت خارجه ایالات متحده و گزارش رادیو فردا؛ س.ن

XS
SM
MD
LG