لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۷

وزیر آموزش‌وپرورش ایران در پی ناکامی در اجرای طرح رتبه‌بندی شغلی معلمان کناره‌گیری کرد


یوسف نوری، وزیر پیشین آموزش و پرورش
یوسف نوری، وزیر پیشین آموزش و پرورش

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی روز دوشنبه ۱۴ فروردین از «موافقت» ابراهیم رئیسی با استعفای یوسف نوری، وزیر آموزش‌وپرورش، خبر داد.

بر اساس گزارش ایرنا، رئیس‌جمهور اسلامی ایران ضمن پذیرش استعفای یوسف نوری، با انتخاب رضا مراد صحرایی، رئیس دانشگاه فرهنگیان، به عنوان سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش موافقت کرد.

طبق اصل ۱۳۵ قانون اساسی در ایران، «رئیس‌جمهور می‌تواند برای وزارتخانه‌هایی که وزیر ندارند حداکثر برای مدت سه ماه سرپرست تعیین نماید».

رسانه‌های ایران روز دهم فروردین به نقل از دولت ابراهیم رئیسی خبر دادند که با «مسئولان مقصر» تأخیر در پرداخت حقوق اسفندماه معلمان در سطح «مدیران عالی» آموزش و پرورش «برخورد» خواهد شد.

پیشتر، محمد مخبر، معاون اول رئیسی، وزارت آموزش‌وپرورش را به عنوان «مقصر» در این موضوع معرفی کرده بود.

برکناری یوسف نوری پس از آن صورت می‌گیرد که در روزهای اخیر گزارش‌هایی ضدونقیض از سوی مقام‌های وزارت آموزش و پرورش و رسانه‌ها درباره پرداخت حقوق «معوقه» معلمان منتشر شده است.

در شرایطی که وزیر پیشین آموزش و پرورش و همچنین مقام‌های بانکی ایران گفته بودند حقوق اسفندماه «تمامی فرهنگیان» پرداخت شده است، رسانه‌های ایران به نقل از معلمان این ادعا را رد کردند.

هم‌زمان، گزارش‌هایی مبنی‌بر عدم پرداخت حقوق مربوط به «رتبه‌بندی» معلمان نیز منتشر شد، اما معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش «پرداخت ‌نشدن معوقات رتبه‌بندی را تکذیب کرد».

با وجود این، معاون اول ابراهیم رئیسی در نامه‌ای که به رئیس‌جمهور اسلامی در مورد نتایج بررسی‌ها در مورد تأخیر در پرداخت حقوق معلمان ایران نوشت ضمن تأکید بر «کوتاهی و نحوه اقدام وزارت‌ آموزش‌وپرورش» در پرداخت حقوق اسفندماه معلمان تأیید کرد که حقوق مربوط به «رتبه‌بندی» معلمان «پرداخت نشده است».

پیشتر رضا حاجی‌پور، سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس گفته بود که اعضای این کمیسیون «از نحوه رتبه‌بندی معلمان و محاسبه پرداختی‌های این طرح و نیز تأخیر در پرداخت حقوق فرهنگیان تا پیش از پایان سال گله‌مندی زیادی دارند».

یوسف نوری، وزیر پیشین، اما در هیچ یک از این موارد، پاسخگوی معلمان، دانش‌آموزان و افکار عمومی در ایران نبود و به گفته محمد وحیدی، دیگر عضو کمیسیون آموزش مجلس، حتی در اسفندماه همزمان با اوج بحران حملات مشکوک با گاز به مدارسِ عمدتاً دخترانه و کمبود بودجه برای پرداخت حقوق معلمان، برای مدتی تحت عنوان «سفر زیارتی» در عراق به سر برده بود.

وزارت آموزش‌وپرورش با داشتن آمار میلیونی حقوق‌بگیران فعال و بازنشسته، بزرگ‌ترین وزارتخانه دولتی از نظر پرداخت حقوق به‌ شمار می‌رود.

معلمان سراسر کشور که ماه‌هاست نسبت به عدم رسیدگی به مشکلات معیشتی و سایر مطالبات خود معترض هستند، از روز هشتم فروردین بار دیگر تجمع‌های اعتراضی خود را در شهرهای مختلف آغاز کرده‌اند.

در دوره وزارت یوسف نوری به ویژه نیمه دوم سال ۱۴۰۱، وزارت آموزش‌وپرورش دست‌کم سه چالش عمده را پشت سر گذاشت: علاوه بر عدم پرداخت حقوق و معوقات معلمان در اسفندماه، حضور گسترده معلمان و دانش‌آموزان در اعتراضات سراسری به بازداشت صدها دانش‌آموز و معلم و نیز کشته شدن شماری از دانش‌آموزان به‌دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی منجر شد.

پس از آن نیز حمله به صدها مدرسه و مسموم‌سازی گسترده دانش‌آموزان دختر در چهار ماه پایانی سال به ویژه در اسفندماه، از جمله چالش‌های وزارت آموزش‌وپرورش در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ بود.

در این حملات به گفته سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت، دست‌کم ۱۳ هزار دانش‌آموز دختر دچار مسمومیت شده و به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی منتقل شدند.

با استفاده از گزارش‌های خبری ایرنا، فارس و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/آ.ت/ک.ر
XS
SM
MD
LG