لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۵

ماجرای ۱۳۰ هزار دلاری که ترامپ را به پای میز محاکمه کشاند، چیست؟


دونالد ترامپ از دهم فروردین تاکنون حدود پنج میلیون دلار از هواداران خود پول جمع‌آوری کرده است
دونالد ترامپ از دهم فروردین تاکنون حدود پنج میلیون دلار از هواداران خود پول جمع‌آوری کرده است

با پرواز روز دوشنبه دونالد ترامپ، از محل زندگی دوره اخیرش در پالم‌بیچ فلوریدا به نیویورک، برگی تازه و ناشناخته در تاریخ ۲۳۴ ساله رؤسای‌جمهور آمریکا با عنوان اولین رئیس‌جمهور این کشور که به پای میز محاکمه کشانده شده، ورق خورده است.

آقای ترامپ روز دوشنبه ۱۴ فروردین با جت خصوصی‌اش به نیویورک رفت تا به گفته تیم وکلایش، عصر سه‌شنبه، ۱۵ فروردین، خود را به دادگاهی معرفی کند که هفته گذشته هیئت منصفه آن، او را در ماجرای لاپوشانی حقایق پول پرداختی به یکی از وکلای سابقش «متهم» شناخت.

هیئت منصفه‌ای که شمار اعضای آن به دلیل حساسیت پرونده زیادتر از معمول بود، نظر داد که آقای ترامپ را می‌توان محاکمه کرد، زیرا ظن آن می‌رود ۱۳۰ هزار دلاری را که به مایکل کوهن، وکیلش، پرداخته بود، ممکن است رشوه «حق‌السکوت» به یک زن آمریکایی بازیگر فیلم‌های پورن باشد.

دونالد ترامپ در سوابق دفاتر تجاری خود در سال ۲۰۱۶ مبلغ ۱۳۰ هزار دلار را به عنوان «حق‌الزحمه» وکیل ثبت کرده بود.

زنی که با نام مستعار «استورمی دنیلز» در فیلم‌های جنسی بزرگسالان بازی می‌کرد، زمانی که در سال ۲۰۰۶ در زمین گلف به دونالد ترامپ معرفی شده بود، ۲۷ سال داشت؛ شش سال جوان‌تر از ملانیای زیبا و خوش‌پوش.

در آن سال، ملانیا که یک سال از ازدواجش با دونالد ترامپ سپری شده بود، مدلینگ را کنار گذاشته و تازه مادری برای بارون، فرزند مشترک خود و دونالد ترامپ، آخرین فرزند از پنج فرزند آقای ترامپ، را در اقامتگاه طلایی «برج ترامپ» تجربه می‌کرد.

هیئت منصفه دادگاه نیویورک آقای ترامپ را به‌دلیل رابطه جنسی خارج از ازدواج یا مسائل اخلاقی متهم ندانسته، بلکه تنها عدم شفافیت احتمالی او را در ثبت درست مبالغ در دفاتر بازرگانی مورد سؤال قرار داده است. اما در صورت اثبات این اتهام، این امر می‌تواند در پرونده رویدادهای انتخاباتی دوره گذشته آقای ترامپ اثرگذار باشد.

رسانه‌های آمریکایی به نقل از حقوقدانان نوشته‌اند یکی از بندهای اتهامی کیفرخواست تنظیم شده علیه آقای ترامپ می‌تواند حبس یک‌ساله تا چهار ساله داشته باشد، ولی مواردی نیز بوده که حتی در صورت اثبات اتهام کیفری، متهم از مجازات در امان مانده است.

«استورمی دنیلز»، که آقای ترامپ در زمان تکذیب اتهامات وارده در مورد برقراری رابطه جنسی، او را زنی با «صورت اسبی» توصیف کرده بود، این روزها به روزنامه «تایمز» بریتانیا گفت از ناحیه هواداران آقای ترامپ حساس نگرانی می‌کند، اما از روبه‌رو شدن احتمالی با ترامپ در دادگاه باکی ندارد.

این زن که اکنون ۴۴ سال دارد و در تلاش است تا از محاکمه ترامپ نیز درآمد مالی بیشتری کسب کند، حدود دو سال پس از آن‌که ۱۳۰ هزار دلار از آقای کوهن گرفت و به او وعده داد دهانش بسته باشد، مصاحبه‌ای به یک رسانه عمده آمریکایی داد و مدعی شد که رابطه جنسی ترامپ با او به سال ۲۰۰۶ محدود نبود و در سال ۲۰۰۸ نیز تکرار شد.

رسانه‌های آمریکا در زمان اظهارات «استورمی دنیلز» در سال ۲۰۱۸ مملو از مدعیاتی در این زمینه بود که گویا آقای ترامپ زمان کوتاهی پیش از انتخابات سال ۲۰۱۶، مبلغ ۱۵۰ هزار دلار را هم به عنوان «حق‌السکوت» به کارن مک‌دوگال، یک «مدل پلی‌بوی» پرداخت کرده است.

اما وقتی مایکل کوهن در سال‌های بعد محاکمه و به سه سال حبس محکوم شد، در آن مقطع ماجرای پرداخت «حق‌السکوت» به «استورمی دنیلز» موضوع اصلی محاکمه او بود.

برخی از تحلیلگران در رسانه‌های آمریکا مدعی هستند که دونالد ترامپ قلباً مایل بود هنگام معرفی خود به دادگاه برای انداختن عکس به عنوان «متهم» و انگشت‌نگاری، به او دستبند زده شود زیرا انتشار احتمالی عکس با دستبند را کمکی مؤثر به کارزار انتخاباتی‌اش می‌داند. البته خبرگزاری‌ها تأکید دارند که این اتفاق نخواهد افتاد.

دونالد ترامپ با اطمینان از این‌که پس از حضور در دادگاه نیویورک، روز سه‌شنبه به پالم‎‌بیچ بازمی‌گردد، یک کنفرانس خبری ترتیب داده است.

کم نبوده‌اند رؤسای‌جمهور آمریکا که در مظان داشتن رابطه خارج از ازدواج، در زمان ریاست جمهوری خود بوده‌اند. روابط نزدیک مریلین مونرو با جان اف.کندی با گذشت ۶۰ سال، همچنان برای بسیاری از مردم آمریکا و جهان جذاب است.

ماجرای بیل کلینتون و مونیکا لوینسکی، دختر جوان کارآموز کاخ سفید و سیگاربرگ‌های مشهور آن رابطه و آن‌چه که بارها در زیر میز اتاق کار بیضی‌شکل معروف کاخ سفید گذشته، دستمایه کتاب‌ها و فیلم‌های بسیاری شده است.

اما آقای ترامپ اولین رئیس‌جمهور آمریکا است که به‌دلیل عملکرد مالی خود که ارتباطی غیرمستقیم با زنان «همراه» دارد، محاکمه می‌شود.

رسانه‌های آمریکا می‌گویند محاکمه این سیاستمدار جنجالی ۷۶ ساله تا به انتخابات داخلی حزب جمهوری‌خواه و حتی تا زمان انتخابات پاییز ۲۰۲۴ هم کشیده خواهد شد و از نظر آقای ترامپ این امر کم از سرمایه انتخاباتی نیست.

در حالی که بسیاری از مهره‌های جمهوری‌خواه، از جمله رقیبان داخلی او برای انتخابات آتی، ارائه کیفرخواست علیه رئیس‌جمهور را به‌شدت محکوم کرده و آن را سیاسی‌کاری می‌دانند، شبکه سی‌ان‌ان، که همواره منتقد سرسخت آقای ترامپ بود، روز ۱۴ فروردین نتایج یک نظرسنجی خود را منتشر کرد که مدعی است ۶۲ درصد از آمریکایی‌ها از آوردن او به پای میز عدالت حمایت کرده و ۳۸ درصد با آن مخالف هستند.

با این حال، ۷۶ درصد معتقدند که سیاست به نحوی در تصمیم به متهم کردن آقای ترامپ نقش دارد.

آقای ترامپ روز دهم فروردین در زمان اعلام جرم دادستانی منهتن علیه خود، فراخوانی برای اعتراض هوادارانش به این تصمیم داده بود. او از آن زمان تاکنون حدود پنج میلیون دلار از هواداران خود پول جمع‌آوری کرده است.

کم نیستند آمریکایی‌هایی که مدعی هستند آلوین براگ، دادستان منهتن نیویورک، که پرونده آقای ترامپ را به دست عدالت سپرده، در کارزار نامزدی خود برای این مقام، از جرج سوروس میلیاردر، مبالغ کلان پول دریافت کرده هر چند که آقای سوروس ۹۲ ساله «تئوری‌های راستگرایان افراطی» را قاطعانه رد کرده است.

بسیاری در آمریکا اتفاق نظر دارند که پرونده محاکمه این سیاستمدار جنجالی با هر حکمی که مختومه شود، به دوقطبی‌تر شدن جامعه آمریکا می‌انجامد که ضربه‌ای به امنیت ملی ایالات متحده است.

XS
SM
MD
LG