لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۰

هشدار دبیرکل ناتو به چین: هرگونه کمک مرگبار به روسیه عواقب جدی خواهد داشت


ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در نشست وزیران خارجه کشورهای عضو این ائتلاف در بروکسل
ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در نشست وزیران خارجه کشورهای عضو این ائتلاف در بروکسل

دبیرکل ناتو درباره احتمال ارسال تسلیحات نظامی از چین به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین هشدار داد.

ینس استولتنبرگ روز چهارشنبه ۱۶ فروردین در پایان نشست وزیران خارجه کشورهای عضو ناتو در بروکسل گفت: «ما از نزدیک آنچه را که چین انجام می‌دهد زیر نظر داریم و ارسال کمک‌های مرگبار به روسیه یک اشتباه بزرگ با عواقب جدی خواهد بود».

او از توضیح بیشتر درباره این «عواقب جدی» خودداری کرد، اما یادآور شد که چین از محکوم کردن تهاجم روسیه علیه اوکراین امتناع ورزیده و یک قرارداد همکاری «نامحدود» را با مسکو منعقد کرده است.

اشاره دبیرکل ناتو به سفر اخیر شی چین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، به روسیه برای تقویت همکاری‌های پکن و مسکو است.

استولتنبرگ همچنین اعلام روسیه مبنی بر استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس را نشان‌دهنده «وعده‌های توخالی» موجود در بیانیه مشترک اخیر روسیه و چین دانست.

او گفت که این اعلام از سوی پوتین تنها چند روز پس از آن صورت گرفت که روسیه و چین به طور مشترک اعلام کردند کشورها نباید در خارج از مرزهای خود سلاح هسته‌ای مستقر کنند.

در حالی که مسکو به‌دلیل تهاجم به اوکراین تحت تحریم‌های شدید اقتصادی غرب است، استولتنبرگ «همسویی فزاینده» چین با روسیه و حمایت پکن از اقتصاد این کشور را محکوم کرد.

همکاری چین و روسیه به مسکو اجازه می‌دهد که پیامدهای وخیم تحریم‌ها علیه خود را تا حدودی جبران کند.

آقای استولتنبرگ همچنین گفت در جلسه وزیران خارجه ناتو که همتایان آنان از ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و نیوزلند نیز حضور داشتند، درباره تشدید فعالیت‌های نظامی مشترک چین و روسیه در منطقه هند و اقیانوس آرام بحث شد. او تاکید کرد: «همه این‌ها نگران‌کننده است».

دبیرکل ناتو همچنین اعلام کرد که رهبران چهار کشور منطقه هند و اقیانوس آرام برای شرکت در نشست ناتو در ماه ژوئیه در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی، دعوت شده‌اند.

او افزود: «چین یک رقیب نیست اما در نشست مادرید در ژوئن، کشورهای ناتو رفتار تهاجمی فزاینده این کشور را چالشی برای منافع، امنیت و ارزش‌های خود دانستند». به عقیده استولتنبرگ، این امر تقویت مشارکت ناتو با ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و نیوزلند را ضروری می‌کند.

دبیرکل ناتو گفت: «در زمانی که پکن و مسکو با نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین مخالف هستند، این که ما به عنوان متحدان ناتو کنار شرکای همفکر خود باشیم، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند».

این اظهارات دبیرکل ناتو کمی پس از پیوستن فنلاند به عنوان عضو سی‌ویکم این ائتلاف نظامی صورت گرفته است. از سوی دیگر، هشدار آقای استولتنبرگ نسبت به تهدیدهای چین به ویژه در زمینه بحران اوکراین، همزمان با سفر امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه به پکن صورت می‌گیرد.

قرار است جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در روزهای آینده به پکن سفر کند.

در رویدادی دیگر، رئیس‌جمهور لهستان پس از یک دیدار رسمی با همتای اوکراینی خود در ورشو اعلام کرد که لهستان ۱۴ فروند جنگنده میگ۲۹ به اوکراین می‌دهد.

آندژی دودا روز چهارشنبه در یک نشست خبری مشترک با ولودیمیر زلنسکی افزود: «چهار فروند جنگنده میگ۲۹ که در انبار بوده‌اند در ماه‌های اخیر به نیروهای مسلح اوکراین تحویل داده شد و چهار جنگنده دیگر نیز اکنون تحویل داده می‌شود. شش فروند دیگر اکنون در دست تعمیر است و پیش‌بینی می‌کنیم که به زودی به اوکراین ارسال خواهند شد».

رئیس‌جمهور لهستان افزود این کشور تلاش می‌کند در اجلاس بعدی ناتو که در ماه ژوئیه در لیتوانی برگزار می‌شود تعهد امنیتی بیشتری از سوی ناتو برای اوکراین را تضمین کند.

او افزود: «ما اقدامات خود برای کسب تضمین‌های امنیتی بیشتر برای اوکراین در اجلاس بعدی سران ناتو را آغاز کرده‌ایم تا قابلیت‌ها و ظرفیت‌های نظامی اوکراین را افزایش دهد».

لهستان به عنوان عضو ناتو که هم‌مرز اوکراین است، یک کشور کلیدی در انتقال تسلیحات غرب به اوکراین به شمار می‌رود.

XS
SM
MD
LG