لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۲

ارتش اسرائیل: بدون کمک آمریکا هم آمادگی حمله پیش‌گیرانه به ایران را داریم


جنگنده اف-۳۵ ارتش اسرائیل
جنگنده اف-۳۵ ارتش اسرائیل

ژنرال هرتزی لوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، روز چهارشنبه ۱۶ فروردین گفت که نیروهای نظامی این کشور می‌توانند و آماده‌اند حمله پیشگیرانه به ایران را حتی بدون کمک آمریکا انجام دهند.

رئیس ستاد ارتش اسرائیل در مصاحبه‌ای گفت: «ما آماده‌ایم تا علیه ایران اقدام کنیم. ارتش اسرائیل ظرفیت و توانایی حمله در سرزمین‌های دور و نزدیک را دارد. در سال‌های آینده، ارتش اسرائیل توانایی‌های خود را تقویت خواهد کرد و علیرغم مسافت، چنین حمله‌ای [به ایران] درهم‌کوبنده خواهد بود.»

طی روزهای اخیر گزارش‌هایی در خصوص طرحی در دولت جو بایدن برای توافق با ایران مبنی بر توقف موقت گسترش برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی در مقابل توقف موقت تحریم‌ها آمریکا مطرح شده است، اما دولت آمریکا این گزارش را رد کرد.

خبر «طرح توقف در برابر توقف» در زمانی منتشر شده که دولت جو بایدن از نخست‎‌وزیر اسرائیل در زمینه تغییرات قضایی اسرائیلی انتقاد کرده و دو دولت روابط سردی دارند.

رئیس جمهور آمریکا از طرح‌ دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در خصوص اصلاحات قضایی که اعتراضات گسترده‌ای در این کشور به دنبال داشته، انتقاد کرده است. جو بایدن از دولت بنیامین نتانیاهو خواسته است با مخالفان طرح اصلاحات قضایی سازش کند.

ژنرال هرتزی لوی در مورد انتقاد اخیر دولت بایدن ازدولت بنیامین نتانیاهو گفت: «اسرائیل قادر به مقابله با هر چالش امنیتی است، اما خوب است که ایالات متحده در کنار ما باشد.»

رئیس ستاد ارتش اسرائیل اضافه کرد: «ما می‌دانیم چگونه به تنهایی عمل کنیم. ما یک کشور مستقل هستیم و حق تصمیم‌گیری تنها بر عهده ما است.»

او همچنین تصریح کرد: «خیلی خوب است که آمریکا در کنار ما باشد، اما الزامی هم ندارد.»

پیش از این اکسیوس گزارش داده بود، مقامات اسرائیل اخیرا به دولت بایدن و چندین کشور اروپایی گفته‌اند که ایران در حال وارد شدن به حیطه خطرناکی است و اگر غنی‌سازی را از ۶۰ درصد فراتر ببرد، ارتش اسرائیل اقدام به حمله نظامی خواهد کرد.

مقامات نظامی و امنیتی آمریکایی بر این عقیده هستند که ایران تنها در عرض ۱۲ روز می‌تواند اورانیوم با غنای ۹۰ درصدی لازم را برای استفاده در بمب هسته‌ای تولید کند.

بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ماه گذشته اعلام کردند که در سایت غنی‌سازی فردو، آثار اورانیوم ۸۳.۷ درصدی کشف کردند که بسیار نزدیک به سطح لازم برای تولید بمب هسته‌ای است.

XS
SM
MD
LG