لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۰

از اطلاعات جدید خودرو اطلس سایپا تا هیولای جدید لامبورگینی


اطلس سایپا
اطلس سایپا

خودرو جدید سایپا با نام اطلس، هیوندایی سوناتا ۲۰۲۴، لامبورگینی رولتو و ادامهٔ تولید پژو پارس موضوعات مجلهٔ خودرو این هفته است.

اطلاعات جدید خودرو اطلس سایپا

رسانه‌های خودرویی ایران اطلاعات جدیدی از خودرو جدید سایپا با نام اطلس منتشر کرده‌اند.

بر اساس گزارش این رسا‌نه‌ها، این خودرو در چهار مدل وارد بازار خواهد شد. این خودرو بر اساس پلت‌فرمی موسوم به ایکس ۲۰۰ ساخته شده که در اصل پلت‌فرم خودرو تیباست که هم‌اکنون در خودروهای کوییک و ساینا سایپا هم استفاده می‌شود.

این پلت‌فرم همان پلت‌فرم پراید است که با استفاده از برخی قطعات پلت‌فرم کیا ریو اندکی تغییر داده شده است.

خودرو اطلس سایپا موتور قدیمی تیبا را دارد که تا حدودی بهبود پیدا کرده و قدرت آن به ۹۰ اسب بخار رسیده است. این موتور دارای فناوری قدیمی و هشت سوپاپ است.

اطلس سایپا قرار است در چهار مدل متفاوت S و L (متعلق به تیپ یک) و G و E (متعلق به تیپ دو) عرضه شود.

قدت موتور از طریق گیربکس پنج‌سرعتهٔ دستی (مدل‌های S و G) یا گیربکس شش‌سرعتهٔ اتوماتیک CVT تیپ ترونیک (مدل‌های L و E) به چرخ‌های جلو وارد می‌شود.

مدل S‌ از تیپ یک و مدل G از تیپ دو از فرمان هیدرولیک استفاده می‌کنند، ولی مدل L از تیپ یک و مدل E از تیپ دو به فرمان الکتریکی مجهز هستند.

هیولای هیبریدی لامبورگینی

شرکت لامبورگینی، که به ساخت خودروهای سوپر اسپرت در جهان مشهور است، محصول جدید خود را با نام لامبورگینی رِوُئلتو (Revuelto) معرفی کرد. این خودرو در گذار این شرکت از موتورهای پر مصرف بنزینی به سمت خودروهای برقی از نوع هیبریدی است.

این خودرو در اصل جایگزین محصول بسیار پرطرفدار شرکت لامبورگینی با نام اونتادور شده است.

این خودرو دارای یک موتور بنزینی و سه موتور برقی است که در مجموع هزار اسب بخار قدرت دارد.

موتور بنزینی این خودرو ۱۲ سیلندر خورجینی با حجم شش و نیم لیتر است و می‌تواند ۸۱۳ اسب بخار قدرت تولید کند.

دو موتور از سه موتور برقی این خودرو در محور جلو قرار دارند. در این خودرو ۱۳ حالت مختلف رانندگی تعریف شده که یک حالت آن کاملاً برقی است. در حالت برقی این خودرو تنها می‌تواند ۱۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد.

در لامبورگینی روئلتو از یک گیربکس هشت‌سرعتهٔ دوکلاچه استفاده شده و نیرو به هر چهار چرخ خودرو منتقل می‌شود.

این خودرو تنها طی مدت هفت ثانیه از حالت سکون به سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. بیشترین سرعت این خودرو هم حدود ۳۵۰ کیلومتر در ساعت است.

در طراحی بدنه این خودرو از بدنهٔ هواپیمای جنگنده اف ۳۵ الهام گرفته شده است.

در داخل خودرو از سه نمایشگر مختلف استفاده شده که نمایشگر پشت آمپر ۱۲ اینچی، نمایشگر میانی هشت اینچی و نمایشگر سمت سرنشین ۹ اینچی است.

این خودرو در پایان سال جاری میلادی وارد بازار می‌شود و قیمت پایه آن ۵۴۰ هزار دلار است.

هیوندایی سوناتا ۲۰۲۴

هیوندایی سوناتا یکی از محبوب‌ترین سدان‌ها در کلاس خودروهای پریمیوم در جهان است؛ خودرویی که نه می‌توان آن‌ را اقتصادی تلقی کرد و نه لوکس.

سوناتا ۲۰۲۴ نسخه فیس‌لیفت‌شدهٔ نسل هشتم این خودروست. این اتومبیل در بازار جهانی رقیب خودرو پرفروش تویوتا کمری است. برای همین، هیوندایی سعی کرده برای به‌دست‌آوردن بازار تویوتا، مخصوصاً در بازار آمریکا، طراحی این خودرو را دستخوش تغییر فراوان کند تا ماشین جذاب‌تر شود.

چراغ‌های ال‌ئی‌دی کشیده در جلو و جلوپنجرهٔ بزرگ در کنار چراغ‌های یک‌تکه در عقب ظاهری خشن به این خودرو داده است.

در داخل خودرو هم دو نمایشگر خمیدهٔ بزرگ برای پشت آمپر و کنسول میانی قرار گرفته است. نسخهٔ قدرتمند این خودرو با موتور ۲.۵ لیتری بنزینی با قدرت ۲۹۰ اسب بخار عرضه خواهد شد.

ادامه تولید پژو پارس

محسن رضایی‌منش، معاون تحقیقات شرکت ایران‌‌خودرو، ضمن تأکید بر ادامهٔ تولید پژو پارس ادعا کرده است: «دو محصول پارس و آریسان ۲ موفق شدند آزمون ایمنی عابر پیاده را با موفقیت پشت سر گذارند.»

او پژو پارس را محصولی راهبردی برای ایران‌‌خودرو توصیف کرده و گفته است: «این خودرو مورد توجه مشتریان و بازار است. پژو پارس در سبد محصولات ایران‌خودرو قرار دارد و در سایت‌های فارس، خزر، کرمانشاه و خراسان با ظرفیت روزانه بیش از ۶۰۰ دستگاه تولید می‌شود.»

دفاع معاون تحقیقات ایران‌خودرو از تولید پژو پارس در حالی است که این خودرو دارای فناوری و پلت‌فرم قدیمی است و اخیراً نیز پلیس راهور ایران اعلام کرد در تصادفات جاده‌ای منجر به مرگ در سفرهای نوروزی، سهم خودروهای پژو و پراید مجموعاً بیش از ۵۰ درصد بوده است.

تولید خودرو پژو ۴۰۵ که پلت‌فرم مشابهی با پژو پارس دارد، به‌دلیل ایمنی و فناوری عقب‌افتاده در ایران قطع شده است. سابقهٔ فناوری پژو پارس به دههٔ ۹۰ میلادی بازمی‌گردد.

XS
SM
MD
LG