لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۲

رئیس کارگروه مسمومیت‌ها: می‌خواهیم دانش‌آموزان خودشان مراقب باشند


در حالی که بیش از چهار ماه از بروز مسمومیت مشکوک در مدارس میگذرد و هنوز علت این رخداد توسط هیچ مقام رسمی اعلام نشده، رئیس کارگروه ویژه حقیقتیاب مسمومیت‌ها می‌گوید که دانش‌آموزان خود باید در مدارس از خود مراقبت کنند.

حمید کاظمی، نماینده مجلس و رئیس کارگروه ویژه حقیقتیاب مسمومیت دانش‌آموزان، روز جمعه، ۱۸ فروردین، بدون اشاره به نتیجه تحقیقات این کمیته از «تنظیم آیین‌نامه آموزش و پرورش برای رعایت برخی اصول در رابطه با موضوع مسمومیتها» و ارسال آن به مدیران مدارس خبر داد.

آقای کاظمی در ادامه وعده داد که «تا دو هفته دیگر» گزارش این کارگروه در صحن علنی مجلس ارائه شود.

مسمومیتهای مشکوک از اوایل آذرماه سال ۱۴۰۱ در مدارس دخترانه آغاز شد، اما پس از سه ماه با گسترش آن در صدر اخبار قرار گرفت و تازه در این زمان بود که برخی نهادهای حکومتی تلاش کردند علت آن را «اضطراب ناشی از جو روانی» عنوان کنند.

برخی رسانهها و منابع داخل ایران نیز مسمومیتهای مشکوک را که عمدتا در مدارس دخترانه رخ داده است «اقدامی سازمانیافته از سوی اسلامگرایان افراطی» با نیت خانهنشین کردن دختران توصیف کردند.

حمید کاظمی روز جمعه بار دیگر ماجرای مسمومیتهای مشکوک را به «شیطنت دانش‌آموزان» مربوط دانست و اعلام کرد: «لازم است در مدارس پدافند غیرعامل تشکیل شود تا از وقوع چنین اتفاقاتی جلوگیری شود.»

در حالی که خبرها از ادامه مسمومیتها در مدارس در چند شهر حکایت دارد، آقای کاظمی شرایط مدارس را نسبت به قبل از عید «مناسبتر» اعلام کرد.

این مقام مسئول جمهوری اسلامی مسمومیتها در سال جدید را در حدی ندانست که منجر به انتقال افراد به بیمارستان شده باشد.

این در حالی است که روز ۱۶ فروردین تعدادی از دانش‌آموزان شیفت بعدازظهر در مدرسه دخترانه المهدی پیرانشهر بر اثر مسمومیت روانه بیمارستان شدند، و دانش‌آموزان پس از تعطیلات عید هنوز حتی یک هفته هم مدرسه نرفته‌اند.

در حالی که برخی مطبوعات ایران شمار دانشآموزان مسموم شده را دستکم ۳۰ هزار نفر عنوان کرده‌اند، یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش، پیش از استعفای خود در اظهار نظری گفته بود که این اتفاقات «بد معرفی شد و آن قدری» نبود.

آقای نوری ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان را نیز به «دشمن» منتسب کرده و گفت: «دشمن هم دشمن است دیگر سوار این موج شد و آمد یک کاری کرد که اولیا بسیار نگران شوند و ما هم برای اولیا بسیار نگران بودیم، ولی آنقدری نبود که با این اتفاق این همه تعطیلی داشته باشیم.»

عده زیادی از فعالان سیاسی مخالف جمهوری اسلامی مسمومیتهای مشکوک را انتقام حکومت از جنبش «زن، زندگی، آزادی» می‌دانند.

XS
SM
MD
LG