لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۹

پنتاگون درباره درز اطلاعات محرمانه مربوط به اوکراین و چین تحقیق می‌کند


ساختمان وزارت دفاع آمریکا
ساختمان وزارت دفاع آمریکا

در پی انتشار گزارشی در روزنامه نیویورک‌تایمز که ظاهرا حدود یک‌صد سند محرمانه نهادهای اطلاعاتی آمریکا در فضای مجازی انتشار یافته، وزارت دفاع آمریکا روز جمعه، ۱۸ فروردین، اعلام کرد که از این امر آگاه و در حال تحقیق به روی آن است.

نیویورک‌تایمز نوشته بود این اسناد با درجه «حساسیت بالا»، از یک ماه پیش در فضای مجازی مانند توییتر و تلگرام منتشر شده و می‌تواند آسیب جدی به نهادهای اطلاعاتی آمریکا وارد کند.

یک مقام اطلاعاتی آمریکا به این روزنامه گفت این رویداد «یک کابوس» برای جامعه اطلاعاتی آمریکا، بریتانیا، استرالیا، نیوزیلند و کانادا است که اطلاعات گسترده‌ای را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند.

با این حال، یک مقام آمریکایی دیگر گفت که ارزش اطلاعاتی این مطالب اندک است.

همزمان با بررسی‌های پنتاگون در مورد نشت اطلاعات، وزارت دادگستری آمریکا نیز تحقیق در این خصوص را آغاز کرده است.

سابرینا سینگ، از دفتر سخنگوی پنتاگون، در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان، وجود چنین اسنادی را زیر سوال نبرد.

محتوای برملاشده، از جمله در ارتباط با برآوردهای جامعه اطلاعاتی آمریکا در قبال اوکراین، خاورمیانه و چین و از جمله تجهیز ارتش اوکراین به تسلیحات از سوی کشورهای ناتو برای «حمله به روسیه» است.

ظاهرا جزئیات تجهیز ارتش اوکراین تا پنج هفته پیش در این اسناد ذکر شده که افشای آن می‌تواند کمکی به روسیه در جنگ جاری باشد.

به نوشته نیویورک‌تایمز و سی‌ان‌ان، برخی از محتوای انتشاریافته، از جمله در مورد شمار تلفات روسیه و اوکراین عامدانه تغییر یافته تا شمار کشته‌های روسی کمتر و تعداد کشته‌های طرف اوکراینی بیش از تعداد حقیقی نشان داده شود.

در حالی که در مطالب درزیافته ادعا شده که روسیه از آغاز جنگ در اوکراین متحمل آسیب جانی در حد ۱۷۵۰۰ تن بوده، دو مقام آمریکایی گفتند در این مدت، ۲۰۰ هزار نیروی ارتش روسیه کشته یا زخمی شده‌اند.

میخائیلو پودولیاک، مشاور ارشد رئیس‌جمهور اوکراین، در واکنش اعلام کرد که مطالب یادشده شامل بخش زیادی ضداطلاعات با اهداف جنگ روانی است و روس‌ها با نیت مردد کردن اوکراین از ضدحمله علیه روسیه آن را منتشر کرده‌اند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، به سی‌ان‌ان گفت مسکو «کوچک‌ترین تردیدی در مورد دخالت مستقیم یا غیرمستقیم آمریکا و ناتو در درگیری جاری بین روسیه و اوکراین ندارد و دخالت این عوامل علیه روسیه رو به افزایش است».

آقای پسکوف به احتمال این‌که روسیه این مطالب را درز داده باشد، اشاره‌ای نکرد اما برخی از حامیان مسکو مدعی شدند که آمریکا یا اوکراین در چارچوب عملیات روانی عامل این نشت اطلاعاتی هستند.

در بخش مطالب مربوط به خاورمیانه، ظاهرا برخی اطلاعات آمریکا و ناتو در ارتباط با اسرائیل و امارات متحده عربی نیز فاش شده است.

امارات، با وجودی که متحد آمریکا محسوب می‌شود و تسلیحات و هواپیماهای پیشرفته زیادی از آمریکا خریداری کرده، به ادعای «اسناد» فاش شده، مرکزی را برای تعمیر سلاح‌های ساخت روسیه راه‌اندازی کرده است.

در یک ارزیابی فاش شده منتسب به سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا نیز ادعا شده که سران سازمان جاسوسی موساد اسرائیل در دامن زدن به اعتراضات داخلی این کشور علیه طرح بنیامین نتانیاهو برای کاهش اختیارات قوه قضاییه اسرائیل دست دارند.

XS
SM
MD
LG