لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۸

همزمان با افزایش خشونت، نتانیاهو نیروهای ذخیره ارتش و پلیس را به خدمت فراخواند


خودروی فرد مهاجم
خودروی فرد مهاجم

همزمان با افزایش خشونت‌ها میان اسرائیل و فلسطینیان که روز جمعه، ۱۸ فروردین به مرگ سه شهروند اروپایی و زخمی شدن چند اروپایی دیگر در اسرائیل منجر شد، بنیامین نتانیاهو، نخست‌ وزیر اسرائیل، از ارتش و پلیس کشورش خواست نیروهای ذخیره خود را به خدمت فراخوانند.

این دستور با تشدید امور امنیتی میان اسرائیل با لبنان و سوریه و روزهای برگزاری اعیاد فطیر و پاک و در آستانه عید فطر همزمان شده است.

دفتر نخست ‌وزیری اسرائیل شامگاه جمعه اعلام کرد که فراخوان نیروها برای کمک به تأمین امنیت در مبارزه با ترور به فرماندهان ارتش و پلیس منتقل شده است.

دستور بنیامین نتانیاهو پس از آن صادر شد که روز جمعه در یک حمله مسلحانه در جاده‌ای در بقاع اردن، دو خواهر ۱۶ و ۲۰ ساله بریتانیایی- اسرائیلی کشته و مادر ۴۸ ساله آن‌ها شدیدا زخمی شد. مهاجم گریخته است.

ساعاتی پس از آن در شامگاه جمعه یک گردشگر ایتالیایی در بلوار ساحلی تل‌آویو کشته و هشت گردشگر دیگر ایتالیایی و بریتانیایی زخمی شدند.

تصاویر انتشار یافته در رسانه‌ها نشان داد که راننده یک خودرو در ساحل تل‌آویو گروهی از مردم را زیرگرفت.

الکساندرو پارینی، وکیل ۳۵ ساله ایتالیایی که برای گردشگری به اسرائیل رفته بود، در دم جان داد و گردشگران دیگر زخمی شدند.

نیروهای پلیس اسرائیل که لحظاتی بعد به محل رسیدند، راننده را که از خودرو خارج شده بود، کشتند.

پلیس تل‌آویو ابتدا گفت که راننده مسلح به سلاح بوده اما بعدا اعلام کرد که او شیئی شبیه سلاح در دست داشت.

با وجود برخی تردیدهای اولیه که آیا اصابت اتومبیل به گردشگران انگیزه تروریستی داشته یا تصادف بوده، پلیس اسرائیل تعیین کرد که این رویداد، یک عمل خرابکاری است و عامل آن یک مرد عرب فلسطینی ۴۵ ساله و دارای شهروندی اسرائیل، از ساکنان شهرک «کفرقاسم» در خاک اسرائیل بود.

این رویدادها در شرایطی رخ داد که جنگنده‌های اسرائیلی روز جمعه اهدافی را در غزه بمباران کردند تا پاسخی به شلیک ده‌ها راکت از این باریکه به شهرهای جنوبی اسرائیل باشد.

همچنین اسرائیل بامداد جمعه به اطراف بندر صور در لبنان حمله کرد تا به ۳۴ فروند راکتی که یک روز پیش از آن به سوی شمال اسرائیل نشانه‌گیری شده بود، واکنش نشان دهد.

سیاستمداران حزب حاکم اسرائیل گفته بودند که ایران و حزب‌الله پشت پرده حملات راکتی از لبنان بودند.

برخی تحلیلگران در رسانه‌های اسرائیل و وب‌سایت آمریکایی اکسیوس روز جمعه نوشتند که واکنش اسرائیل به حمله راکتی از لبنان، عامدانه محدود بود زیرا بنیامین نتانیاهو در نتیجه توصیه مقامات اطلاعاتی و نظامی، از ایجاد وضعیتی که به درگیری میان اسرائیل و حزب‌الله منجر شود، خودداری کرد.

نخست ‌وزیر و وزیر خارجه ایتالیا با نکوهش حمله جمعه‌شب در تل‌آویو، با اسرائیل که امنیت مردمش در تهدید است، ابراز همبستگی کردند.

سفیران آمریکا و بریتانیا نیز حملات در اسرائیل را که سبب مرگ شهروندان اسرائیل و خارجی‌ها شده، شدیدا نکوهش کردند. اتحادیه اروپا با نکوهش این رویدادها، طرفین را به شکیبایی فراخواند.

به گفته رسانه‌های اسرائیل، نیروهای ذخیره ارتش و پلیس که با دستور بنیامین نتانیاهو فراخوانده شدند، عمدتا در شهرهایی مستقر می‌شوند که بخش عمده‌ نیروی آن‌ها برای مقابله با تنش‌ها بر سر مسجدالاقصی، از آغاز ماه رمضان در اورشلیم مستقر شده‌اند.

پس از چند روز درگیری‌های گسترده در مسجدالاقصی، حدود ۱۳۰ هزار نمازگزار فلسطینی روز ۱۸ فروردین سومین نماز جمعه ماه رمضان را با آرامش نسبی برگزار کردند اما در آستانه آخرین جمعه ماه روزه، نگرانی مقامات اسرائیل اسرائیل نسبت به وخامت اوضاع امنیتی ادامه دارد.

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، جمعه‌شب گفت رویدادهای سوریه، لبنان، کرانه باختری و غزه به یکدیگر متصل و همگی تأکیدی بر سر حرم شریف قدس است.

از آغاز سال ۲۰۲۳، در طرف اسرائیلی ۱۸ تن، شامل چند خارجی، کشته شده‌اند. این در حالی است که بنیامین نتانیاهو با وعده تأمین امنیت به قدرت بازگشته بود.

شمار اعلام شده کشته‌ها در طرف فلسطینی از آغاز سال میلادی جاری، براساس داده‌های تشکیلات خودگردانی، تا هفته گذشته ۹۴ تن بود. سال ۲۰۲۲ نیز مرگبارترین سال برای فلسطینیان از پس از انتفاضه دوم بود.

در این میان، ستاد تظاهرات داخلی اسرائیل، اعلام کرد که رویدادهای تروریستی در تل‌آویو و سایر نقاط این کشور، تظاهرات مخالفین علیه طرح تغییرات قضایی دولت نتانیاهو را متوقف نمی‌کند و تظاهرات عظیم دیگری شنبه‌شب، ۱۹ فروردین، در ۱۵۰ نقطه برگزار می‌شود.

XS
SM
MD
LG