لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۴

اجرای طرح «تذکر لسانی» در مترو تهران و اصفهان؛ موج پلمب اماکن تجاری و گردشگری ادامه دارد


هم‌زمان با اجرای طرح «تذکر لسانی» در متروهای تهران، اصفهان و دیگر شهرها و اعلام تشدید برخورد انتظامی با زنان، انسیه خزعلی، معاون ابراهیم رئیسی در امور زنان و خانواده، اعلام کرد که همهٔ امور مرتبط با «ساماندهی حجاب» به شکل «متمرکز» و تحت نظر «ستادی در وزارت کشور» انجام می‌شود.

انسیه خزعلی شامگاه شنبه ۱۹ فروردین هنگام بازدید از نمایشگاه قرآن در تهران گفت که برنامهٔ برخورد با زنانی که حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند، به‌صورت «متمرکز» برنامه‌ریزی شده است و «نه پراکنده و سلیقه‌ای» و تصمیمات مرتبط با آن هم «در ستادی در وزارت کشور» تعیین شده و سپس به بخش‌های مختلف ابلاغ می‌شود.

اظهارات این مقام دولت ایران ساعاتی پس از آن منتشر شد که احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی، اعلام کرد از روز شنبه ۲۶ فروردین، زنان و دخترانی که در «معابر عمومی، خودرو یا اماکن تجاری» حجاب اجباری را رعایت نکنند، شناسایی و پس از تذکر، «با اسناد و مدارک به محاکم قضایی» معرفی می‌شوند.

محسن برهانی، وکیل و حقوقدان، با اشاره به بخشی از اظهارات احمدرضا رادان مبنی بر «تذکر و توقیف خودرو کسانی کشف حجاب کنند»، در توییتی نوشت: «در کدام قانون و آیین‌نامه حق تذکر به افراد بی‌حجاب و توقیف خودروی ایشان، داده شده است؟»

همزمان مسعود درستی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران، از «تشکیل ستاد عفاف و حجاب در مترو» خبر داد و گفت: در مرحله اول «تذکر لسانی» را با «هماهنگی فرماندهی انتظامی و بسیج در ایستگاه‌های مترو، آغاز کرده‌ایم.»

پیش از این در پانزدهم فروردین هم شرکت متروی تهران از اجرای «طرح تذکر لسانی،‌ وظیفه همگانی» در ایستگاه‌های متروی تهران و حومه با هدف «رعایت هر چه بیشتر حجاب در مترو تهران» خبر داده بود.

روزنامه شرق اما طی گزارشی از قول مسافران مترو تهران نوشت که «در برخی از ایستگاه‌های مترو فقط به تذکر لسانی بسنده نکرده‌اند» و از ورود زنان به خاطر نداشتن حجاب جلوگیری شده است.

مشابه این طرح در متروی دیگر شهرها نیز به اجرا گذاشته شده و از جمله در «‌مترو اصفهان» هم به زنان بدون حجاب بلیت فروخته نمی‌شود.

از سوی دیگر، پلمب واحدهای صنفی، تجاری و گردشگری در شهرهای مختلف ادامه دارد و در تازه‌ترین مورد فرماندهی انتظامی استان مازندران اعلام کرد که «مجموعه تفریحی و گردشگری سد رجایی ساری» با «حکم قضایی به علت عدم رعایت موازین شرعی در خصوص روزه‌خواری و عدم رعایت حجاب» پلمب شده است.

در کرمان نیز دادستان این شهر از «پلمب یک فروشگاه رفاه» به اتهام «برخورد نامناسب حراست فروشگاه با یک آمر به معروف» خبر داد و گفت: «یکی از مراجعان به فروشگاه رفاه مبادرت به امر به معروف لسانی کرده بود اما حراست و پرسنل فروشگاه او را اخراج کرده بودند.»

با گسترش عدم رعایت «حجاب اجباری» از سوی زنان که به ویژه در پی اعتراضات پس از «کشته شدن مهسا امینی حین بازداشت توسط گشت ارشاد روند سریع‌تری به خود گرفته است، دستگاه‌های حکومتی در ایران موجی از پلمب واحدهای صنفی، تجاری و اقامتی را آغاز کرده‌اند و همزمان محرومیت «زنان بی‌حجاب» از خدمات عمومی را به اجرا گذاشته‌اند.

XS
SM
MD
LG