لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۲

تجمع بازنشستگان سراسر ایران در اعتراض به دستمزد زیر خط فقر 


جمعی از کارگران هفت تپه و بازنشستگان شهر شوش در اعتراض بهوضعیت نامناسب معیشتی، مقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند
جمعی از کارگران هفت تپه و بازنشستگان شهر شوش در اعتراض بهوضعیت نامناسب معیشتی، مقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند

جمعی از بازنشستگان تامین اجتماعی و مخابرات روز یک‌شنبه ۲۰ فروردین در بسیاری از شهرهای ایران از جمله تهران، اهواز، کرمانشاه، اصفهان، تبریز، اراک، قم، یزد، مشهد، خرم‌آباد، همدان، شوش و شوشتر با برپایی تجمع به مصوبه دستمزد سال ۱۴۰۲ و حقوق زیر خط فقر اعتراض کردند.

پرشمارترین تجمع‌های اعتراضی روز یک‌شنبه کارگران و بازنشستگان در استان خوزستان برگزار شد که در آن دست‌کم سه شهر اهواز، شوش و شوشتر شاهد تجمع اعتراضی کارگران و بازنشستگان بودند.

در اهواز جمعی از بازنشستگان مقابل اداره کل تامین اجتماعی استان خوزستان تجمع کردند و شعار «رئیسی بی‌عرضه، برگردد برو تو حوزه» و «دولت خیانت می‌کند، مجلس حمایت می‌کند» سردادند. «گرانی، تورم، بلای جان مردم»، «نه مجلس، نه دولت، نیستند به فکر ملت» از دیگر شعارهای اعتراضی بازنشستگان در اهواز بود.

در شهر شوشتر بازنشستگان تامین اجتماعی در تجمعی با سردادن شعارهای اعتراضی به مصوبه دستمرد سال ۱۴۰۲ اعتراض کردند و شعارهایی چون «بازنشسته داد بزن، حقت رو فریاد بزن»، «وزیر قانون شکن، استعفا، استعفا» سردادند.

جمعی از کارگران هفت تپه و بازنشستگان شهر شوش نیز روز یک‌شنبه در اعتراض به دستمزد تعیین شده توسط شورای عالی کار و وضعیت نامناسب معیشتی، مقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند.

«فقط کف خیابون به دست میاد حق‌مون»، «دولت ورشکسته، دشمن بازنشسته» و «هزینه‌ها دلاریه، حقوق ما ریالیه» از جمله شعارهای بازنشتگان و کارگران معترض در شوش بود.

همچنین بازنشستگان کرمانشاه در اعتراضی نمادین با پهن کردن سفره خالی در جریان تجمع خود به حقوق زیر خط فقر و سیاست‌های دولت و سازمان تامین اجتماعی که منجر به وضعیت وخیم معیشتی شده، اعتراض کردند.

از سوی دیگر، «بازنشستگان مخابرات ایران» هم روز یکشنبه دست‌کم در ۹ شهر ایران از جمله تهران، اصفهان، قم، اهواز، تبریز، اراک، مشهد، خرم آباد و همدان تجمع اعتراضی برپا کردند.

در این تجمع‌ها بازنشستگان مخابرات به پایین بودن حقوق تعیین شده برای سال جاری اعتراض کردند. «عدم اجرای آیین‌نامه دستمزد مصوب سال‌ ۸۹» و «افزایش سهم بیمه تکمیلی بازنشستگان به ۵۰ درصد» از جمله دلایل دیگر تجمع اعتراضی بازنشستگان مخابرات بود.

اعتراضات به مصوبه دستمزد ۱۴۰۲ شورای عالی از دوم فروردین ماه با تجمع کارگران و بازنشستگان مقابل فرمانداری شهر شوش آغاز شده و با گذشت سه هفته از سال در بسیاری از شهرهای ایران به شکل روزانه ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG