لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۹

استقلال در فروردین ۱۴۰۲: بحران مدیریت، تخلفات مالی و خطر محرومیت


برخی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های ورزشی در ایران از حذف قطعی باشگاه استقلال از لیگ قهرمانان آسیا خبر می‌دهند؛ موضوعی که از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا تایید نشده است.

حجت کریمی رئیس هیئت مدیره استقلال می‌گوید: «حذف از آسیا صحت ندارد. اگر نامه از ای‌اف‌سی آمده، نشان دهند. به هیچ عنوان چنین چیزی نیست. استقلال تا ۲۵ خرداد زمان دارد تا مدارکش بررسی شود.»

اما مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال از تکذیب خبر حذف استقلال خودداری کرد و گفت: «کمیته صدور مجوز حرفه‌ای هشدارهای لازم را داده بود. متأسفانه استقلال بدهی قطعی داشته. پرسپولیس شرایط بهتری دارد و مراحل صدور مجوز را طی کرده. با این حال این باشگاه نیز یک پرونده بدهی باقی‌مانده دارد.»

در این میان، صداوسیما حسین قربان‌زاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی، را با علی فتح‌الله‌زاده برای بررسی موضوع رودررو کرد. قربان‌زاده با مستندات از «ناپدیدشدن ۱۴۰ هزار یورو» خبر داد و تأکید کرد که اگر حرفش تأیید نشود، از سمت خود کنار خواهد رفت.

او در ادامه، پرده از تخلف مالی دیگری برداشت و گفت «فتح‌الله‌زاده با یک چک، دو بار پول گرفته است». این ادعا نیز از سوی مدیرعامل استقلال تکذیب شد.

پس از برنامه، سازمان خصوصی‌سازی بیانیه‌ای منتشر کرد که نشان می‌داد آقای فتح‌الله‌زاده یک دهه قبل، با وجود پرداخت مطالبات امیرحسین صادقی، حنیف عمران‌زاده و فرهاد مجیدی، لاشهٔ چک‌ها را بایگانی نکرده و در دورهٔ جدید مدیریتش بار دیگر آن چک‌ها را با مبلغ بسیار بیشتر و اخذ پنج میلیارد تومان وصول کرده است.

این سازمان سه روز به مدیرعامل استقلال فرصت داد تا رقم یادشده را به خزانهٔ استقلال برگرداند؛ مهلتی که به پایان رسیده اما پولی برگردانده نشده است. ادامهٔ فعالیت فتح‌الله‌زاده در استقلال هم با توجه به استعفای او نامعلوم است.

مدیران استقلال وعده‌های اقتصادی فراوانی داده‌اند، اما هیچ‌کدام عملی نشد. احمد سعادتمند قول تولید پفک آبی و وعده وام ازدواج را به هواداران استقلال داده بود، همچنین احدات دو کمپ تمرینی مجهز.

آجورلو از درآمد تبلبغاتی خبر داده بود. فتح‌الله‌زاده هم بیستم دی پارسال گفت: «به زودی نئوبانک استقلال راه‌اندازی می‌شود و هواداران کارت بانک استقلال را خواهند داشت. توکن هواداری و سپس متاورس را راه اندازی می‌کنیم تا با یک عینک بازی استقلال و پرسپولیس را تماشا کنید.»

او در دوره‌های قبلی مدیریتش نیز وعده جذب لیونل مسی را داده و تأکید کرده بود: «من اقتصاددان هستم و نشان می‌دهم چطور می‌شود تيم را با صفر ريال در صدر جدول نگه داشت.»

حالا پس از حملات تند هواداران به فتح‌الله‌زاده در ورزشگاه آزادی، ساپینتو، سرمربی این تیم، هم در نشست خبری گفت: «مدیرعاملی مثل او ندیده‌ام. به جای حل مشکل، علیه بازیکن حرف می‌زند.»

علاوه بر احتمال حذف از لیگ قهرمانان آسیا، خطر کسر امتیاز در جدول لیگ برتر و حتی جریمه سنگین سقوط به دسته پایین‌تر نیز مطابق قوانین فیفا در کمین آبی‌پوشان است.

بازیکنان نیز که هر روز با چنین اخبار ناامیدکننده‌ای مواجه‌اند، واکنش‌های تندی به شرایط نامساعد مدیریتی در باشگاه‌شان نشان داده‌اند که در ادامه می‌خوانید.

روزبه چشمی:

پول‌های بورس و اسپانسر کجا هزینه شده؟ به ما هم بفهمانید. اگر کسی پول‌ها را برده، یقه‌اش را بگیریم و اگر گم شده، با هم پیدا کنیم. همه‌ٔ ما بازیکنان مشکل داریم‌ و شب عید بدون پول رفتیم‌. خیلی از بچه‌ها ماشین‌هایشان را فروختند.

سعید مهری:

یک ماه و نیم است با اسنپ می‌روم و می‌آیم. ماشینم را با ضرر فروختم که چکم را پاس کنم. خانه‌ام را عوض کردم چون به پول پیش نیاز داشتم. یک خانهٔ کوچک‌تر گرفتم تا مشکلم حل شود.

ارسلان مطهری:

من در ساختمان مخروبه و نیمه‌کاره خوابیدم، در اتاق دوازده متری در اسلامشهر خوابیدم، در یک اتاق سی متری که ۱۳ نفر در آن بودند زندگی کردم. حق‌مان را می‌خواهیم.

عارف غلامی:

تمام زحمات تیمی را که قهرمان کرده بودیم، به فنا دادید. آقایان چند ماه هستند، سپس می‌روند. دوباره دعوا و شکایت. تا کی باید ضربهٔ مدیرانی را بخوریم که تخصص ندارند. کی این وسط ضرر کرده؟ بازیکن، هوادار و باشگاه. با یک شعر بحث را تمام می‌کنم: گيرم كه خلق را به طريقی فريفتی، با دست انتقام روزگار چه می‌کنی؟

آرش رضاوند:

استقلال را یک گوشه انداخته‌اند و هر کس از راه می‌رسد، یک لگد بهش می‌زند. زمانی که استراماچونی آمد، کلاه بزرگی سر استقلال گذاشتند. چطور می‌شود مربی راحت فسخ کند در خانه‌ بنشیند و پول دو سالش را بگیرد؟ حرف‌های فتح‌الله‌زاده مقابل ما و در تلویزیون فرق دارد.

حسین حسینی:

از کسانی که تلاش کردند از آسیا حذف شویم، تشکر می‌کنم. این تیم مگر برای دولت نیست؟ مگر این تیم مردمی نیست؟ تنهای تنها هستیم. یک گوشه افتاده‌ایم. خود شما اگر حقوق‌تان را ندهند، می‌توانید در چشم زن و بچه‌تان نگاه کنید؟

مهدی قائدی:

همه ماشین فروختند، خانه را دادند اجاره و خودشان مستأجر شدند. دلم می‌سوزد. مگر می‌شود شب عید در تیم به این بزرگی، بازیکنان و کادر فنی و ماساژور پول نگیرند؟

محمدحسین مرادمند:

چهار ماه پول نگرفته‌ایم. الان یقهٔ چه کسی را بگیریم؟ هر مدیر جدیدی می‌آید، مدیر قبلی را محکوم می‌کند! می‌دانستی و آمدی، اما الان می‌گویی بدهی قبلی بوده. خب نمی‌آمدی.

زبیر نیک‌نفس:

پارسال و امسال از آسیا حذف شدیم. این عمر و جوانی ماست. یک بار زندگی می‌کنیم و یک بار فوتبال حرفه‌ای بازی می‌کنیم. چک قرارداد پارسالم هنوز پاس نشده. من الان خِرِ کی را بگیرم؟

XS
SM
MD
LG