لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۴

تداوم مسمومیت‌های مشکوک در مدارس دخترانه؛ برخی مغازه‌داران شهر سقز اعتصاب کردند


تصویری از مدرسه‌ دخترانه‌ فرزانگان در سنندج در روز دوشنبه ۲۱ فروردین
تصویری از مدرسه‌ دخترانه‌ فرزانگان در سنندج در روز دوشنبه ۲۱ فروردین

تصاویر و ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهند که مسمومیت‌های مشکوک در برخی مدارس کشور ازجمله پایتخت همچنان ادامه دارد و برخی مغازه‌داران در شهر سقز نیز در اعتراض به این مسمومیت‌ها اعتصاب کردند.

یک ویدئو در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد روز دوشنبه ۲۱ فروردین دانش‌آموزان در مدرسه دخترانه بنت‌الهدی در تهران مسموم شدند.

همچنین ویدئوی دیگری نشان می‌دهد که دانش‌آموزان مدرسه دخترانه فرزانگان در شهرک پردیس سنندج نیز دچار مسمومیت مشکوک شدند.

هم‌زمان حساب توئیتری +۱۵۰۰تصویر ویدئویی از مسمومیت‌های مشکوک در چند مدرسه ازجمله مدرسه‌ٔ دخترانه‌ٔ صدر در کرج و فرزانگان سنندج و فرزانگان ارومیه منتشر کرده است.

دیروز نیز در ادامه موج دوم مسمومیت‌های مشکوک در مدارس دخترانه کشور که پس از تعطیلات نوروزی آغاز شده، گزارش‌های جدیدی از وقوع این مسمومیت‌ها در مدارس سقز منتشر شد.

پایگاه خبری هه‌نگاو، که اخبار مربوط به مناطق کردنشین را پوشش می‌دهد، روز یکشنبه ۲۰ فروردین از وقوع مسمومیت‌های مشکوک در دست‌کم شش مدرسه دخترانه شهر سقز در استان کردستان خبر داده بود.

در واکنش و اعتراض به این مسمومیت‌ها، شماری از بازاریان در سقز روز دوشنبه ۲۱ فروردین، دست به اعتصاب زدند.

انتشار این گزارش‌های شهروندی در حالی است که روز یکشنبه تصویری از یک نامهٔ منسوب به وزارت ارشاد خطاب به رسانه‌های رسمی منتشر شد که در آن هشدار داده شده بود رسانه‌ها از پوشش اخبار مسمومیت‌های مشکوک به‌جز آن‌چه از طریق وزارت آموزش و پرورش و وزارت کشور ارسال می‌شود، خودداری کنند.

این در حالی است که روز یکشنبه ۲۰ فروردین منابع حقوق بشری از جان‌باختن یک کودک ۱۶ ساله اهل کامیاران در پی بروز مسمومیت‌های مشکوک با گاز در یکی از مدارس تهران هم خبر دادند.

گروه حقوق بشری «هه‌نگاو» هویت این دانش‌آموز را «کارو پشابادی» اعلام کرد و نوشت که او اواخر اسفند پارسال در مدرسه‌ای در تهران مسموم شده بود.

بر اساس این گزارش، کارو پشابادی پس از مسمومیت مشکوک با گاز به مدت سه هفته در بیمارستان میلاد تهران بستری بود، اما روز ١٨ فروردین جان‌باخت.

پیکر این کودک جان‌باخته روز شنبه در روستای پشاباد از توابع کامیاران در استان کردستان به خاک سپرده شد.

بروز مسمومیت‌های مشکوک زنجیره‌ای در مدارسِ عمدتاً دخترانه کشور از اوایل آذرماه سال ۱۴۰۱ آغاز شد و در اواخر بهمن و در طول اسفندماه، امنیت روانی جامعه را به‌شدت مختل کرد و به ایجاد هراس در میان خانواده‌های دانش‌آموزان دامن زد.

به‌رغم گذشته دست‌کم چهار ماه از آغاز این مسمومیت‌های مشکوک، عامل یا عواملی که در بروز این مسمومیت‌ها نقش دارند، ماهیت آن‌ها و نیز روشی که عاملان برای مسموم‌سازی از آن استفاده می‌کنند هنوز نامشخص یا مشکوک مانده است. مسئولان جمهوری اسلامی تا کنون از ارائه پاسخ شفاف و قانع‌کننده به والدین دانش‌آموزان طفره رفته‌اند.

بنابر اعلام مقامات رسمی جمهوری اسلامی از جمله به گفته سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت، در طول این مدت دست‌کم ۱۳ هزار دانش‌آموز دختر در پی مسمومیت‌های مشکوک با گاز به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی منتقل شدند.

پیشتر، رسانه‌ها و منابعی در داخل ایران احتمال داده بودند که مسمومیت‌ها اقدامی «سازمان‌یافته» از سوی اسلامگرایان افراطی برای خانه‌نشین‌کردن دختران است؛ نظیر اتفاقی که با قدرت‌گیری دوبارهٔ طالبان در افغانستان در حال رخ‌دادن است.

XS
SM
MD
LG