لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۶

موج جدید احکام «تعلیق از تحصیل»؛ شماری از دانشجویان دختر از ورود به دانشگاه منع شدند


عکس آرشیوی از تحصن دانشجویان در جریان اعتراضات «زن زندگی آزادی»
عکس آرشیوی از تحصن دانشجویان در جریان اعتراضات «زن زندگی آزادی»

با گذشت یک هفته از بازگشایی دانشگاه‌ها در سال جدید، شماری از فعالان دانشجویی با احکام «تعلیق از تحصیل» مواجه شده‌اند و همزمان نیروهای حراست و لباس‌شخصی با استقرار در ورودی دانشگاه‌ها از ورود شماری از دانشجویان دختر به دلیل «عدم رعایت آئین‌نامه پوشش» جلوگیری کرده‌اند.

در دانشگاه هنر تهران، نیروهای حراست مانع ورود برخی از دانشجویان دختر و پسر به پردیس باغ ملی شدند و بنا بر اعلام شوراهای صنفی، «زنان محجبه‌ای» نیز با حمایت این نیروها اقدام به «بستن دکمه‌های مانتوی دختران و پوشاندن شال بر سر آنها» کرده‌اند.

تشکل‌های دانشجویی دانشگاه هنر این اقدامات را «رویه‌‌ای سخیف و موهن و غیرقابل تحمل» خواندند و افزودند که تعدادی از دانشجویان دختر به خاطر سر باز زدن از حجاب اجباری با «تصمیم شخص رئیس حراست و بدون طی کردن مسیر قانونی، ممنوع الورود» شده‌اند.

گزارش‌ها حاکی است که برای بسیاری از دانشجویان دختر در دانشگاه‌های مختلف کشور پیامک‌های اخطار و «تذکر حجاب» ارسال شده است. این دانشجویان از جمله در دانشگاه نوشیروانی بابل پیامکی از «کمیته هادی رعایت شئون رفتاری دانشگاهیان» دریافت کرده‌اند که در آن آمده است: «مشاهده شده است که پوشش شما در فضای دانشگاه مطابق ضوابط اعلام شده از سوی وزارت علوم و دانشگاه نیست» و باید «نسبت به رعایت قوانین مزبور» اقدام کنید.

مقامات دانشگاه الزهرا هم ضمن جلوگیری از ورود دانشجویانی که از رعایت حجاب اجباری سر باز می‌زنند، اقدام به ابلاغ بخشی از «آئین‌نامه پوشش» از طریق سامانه آموزشی دانشگاه به همه دانشجویان کردند.

در این «آئین‌نامه» تاکید شده که مقنعه دانشجویان «باید به گونه‌ای باشد که موی سر و گردن» را بپوشاند و «مانتو و شلوار کوتاه، چسبان، پاره، نازک و بدون دکمه» برای دانشجویان «مجاز نیست».

در دانشگاه یزد هم علاوه بر جلوگیری از ورود دانشجویان دختری که حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند، بسیاری از دانشجویان دختر را تحت عنوان «عدم رعایت حجاب اسلامی» از خدمات آموزشی محروم کرده‌اند.

در این پیامک از دانشجویان دختر خواسته شده به «مسجد دانشگاه یزد، قسمت خواهران، کمیته تبیین و صیانت از پوشش» مراجعه کنند و دانشجویان دختر تهدید شده‌اند که در صورت عدم مراجعه «ظرف ۲۴ ساعت» از «همه خدمات رفاهی اعم از غذا، خوابگاه» محروم خواهند شد.

از سوی دیگر کمیته انضباطی دانشگاه علوم پزشکی تبریز دست‌کم ۱۶ دانشجوی معترض را به خاطر حضور در تجمع شانزدهم اسفند ماه در «اعتراض به مسموم‌سازی مدارس» به تعلیق دو یا چند ترم از تحصیل محکوم کرد.

کمیته انضباطی این دانشگاه از جمله ۶ دانشجو به نام‌های «مهران سلیمانی، عرفان ربیعی، سینا توحیدی، پیروز رحمان‌زاده، شهین دبستانی و علی عیسی‌پور»، را هر یک به «دو ترم تعلیق از تحصیل» محکوم کرد.

بنابر اعلام شوراهای صنفی دانشجویان «حداقل برای ۱۰ دانشجوی دیگر دانشگاه علوم پزشکی تبریز» نیز احکام یک یا دو ترم «تعلیق از تحصیل» صادر شده است.

امید زهدی دبیر شورای صنفی این دانشگاه، هم به خاطر شرکت در «تجمع اعتراض به مسموم‌‌سازی دانش‌آموزان دختر»، یک ترم از تحصیل تعلیق شده است.

موج جدید احکام تعلیق از تحصیل در اولین هفته بازگشایی دانشگاه‌ها در سال جدید شامل تعداد دیگری از دانشجویان از جمله در دانشگاه تهران، دانشگاه علامه و دانشگاه بهشتی نیز شده است.

XS
SM
MD
LG