لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۱

جوزپ بورل خواستار ایفای نقش چین برای عقب‌نشینی روسیه از اوکراین شد


رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه ۲۵ فروردین گفت این نهاد به نقش تعیین‌کننده چین در مسائل جهانی واقف است اما اگر چین سبب عقب‌نشینی روسیه از اوکراین نشود، برای اروپا اعتماد به این کشور «بسیار دشوار خواهد بود».

اظهارات جوزپ بورل در حالی بیان شده است که سفر اخیر رئیس‌جمهور فرانسه به چین و سخنانش درباره تایوان و ایالات متحده به مباحثات گسترده درونی در اتحادیه اروپا منجر شده است.

امانوئل ماکرون هفته گذشته در سفر به پکن با رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر چین دیدار داشت و تاکید کرد که اروپا باید سیاستی مستقل از آمریکا در قبال پکن و مناقشه تایوان داشته باشد.

به گزارش رویترز، آقای بورل روز جمعه گفت اروپا نقش تعیین‌کننده چین در دستیابی به راه‌حل در بحران‌های منطقه‌ای و جهانی را قبول دارد اما چین باید در دستیابی به راهکار سیاسی برای جنگ روسیه در اوکراین، ایفای نقش کند.

جوزپ بورل گفت این راهکار سیاسی باید مبتنی بر عقب کشیدن روسیه از خاک اوکراین باشد.

آقای بورل قرار بود روز جمعه در چین با مقامات پکن دیدار کند اما به دلیل ابتلا به کرونا سفرش را تعلیق کرده است. وی از شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین که به تازگی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دیدار کرده است، خواست با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین هم ملاقات کرده و چین کمک بشردوستانه بیشتری به مردم اوکراین ارائه کند.

چین گانگ، وزیر خارجه چین، روز ۲۴ فروردین در سفر به سمقرند و دیدار با همتای روس خود گفت پکن آماده تلاش در راه صلح است اما بحران اوکراین «درمان جادویی ندارد».

آمریکا با انتقاد شدید از طرح صلح ۱۲ ماده‌ای که چین دو ماه پیش در خصوص جنگ روسیه به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرد، گفت این طرح تنها از آتش‌بس در وضعیت فعلی سخن گفته و لزوم عقب‌نشینی روسیه از اوکراین را عنوان نکرده است.

پس از اظهارات آقای ماکرون در خصوص لزوم رویکرد مستقل اتحادیه اروپا در قبال چین و خودداری از درگیر نشدن با پکن بر سر جزیره تایوان، برخی مقامات آمریکا در روزهای اخیر هشدار تلویحی دادند که واشینگتن نیز می‌تواند اروپا را در جنگ روسیه در اوکراین رها کند.

شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا، روز ۲۴ فروردین در اظهاراتی که حمایت تلویحی از امانوئل ماکرون تلقی شد، گفت رئیس‌جمهور فرانسه تنها بیان کرده که اتحادیه اروپا وابستگی زیادی به آمریکا دارد ولی ما کورکورانه و به طور سیستماتیک تابع آمریکا نبوده‌ایم.

در ارتباط با نقش چین در معادلات جهانی و در زمینه نگرانی از تشدید بحران چین و تایوان، اورسولا فون‌درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، در روزهای گذشته به پکن سفر کرد و وزیر خارجه آلمان نیز روز ۲۴ فروردین وارد چین شد.

برخلاف برخی انتقادهای مقامات اروپای غربی از امانوئل ماکرون، رهبران شماری از دولت‌های عضو ناتو در اروپای شرقی و مرکزی، از وجود اختلاف با آمریکا بر سر جنگ اوکراین خبر دادند.

به گزارش رویترز، ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، روز جمعه گفت کشورش حامی جنگ اوکراین نیست و این آمریکاست که حامی عمده این جنگ است.

در مقابل، نخست‌وزیر لهستان که به آمریکا سفر کرده، گفت «خودمختاری در راهبرد» را که آقای ماکرون عنوان کرده، «درک نمی‌کند» و به نظر می‌رسد «با کوته‌نظری می‌خواهند محصولات اروپایی را به چین بفروشند در حالی که هزینه زیادی بابت ژئوپلیتیک به اروپا تحمیل خواهد شد».

اشاره ماتئوش موراویتسکی، نخست‎‌وزیر لهستان، به تغییرات ژئوپولیتیک، احتمال تثبیت تسلط روسیه بر بخش‌هایی از اوکراین بود.

اختلافات کشورهای اروپایی با آمریکا در ارتباط با چین و جنگ روسیه در اوکراین در شرایطی پدیدار شده که قرار است وزیران خارجه کشورهای گروه هفت، از روز شنبه ۲۶ فروردین در اجلاس سه روزه در ژاپن شرکت کنند.

خبرگزاری رویترز به نقل از دپیلمات‌های غربی نوشت که نشست وزیران خارجه گروه هفت در سایه کاهش نفوذ این کشورها برگزار می‌شود که به تغییرات راهبردی اخیر در غرب آسیا و از جمله نزدیک شدن عربستان به چین و آشتی آن با ایران منجر شده است.

XS
SM
MD
LG