لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۶

ستاد امر به معروف و نهی از منکر، با انتقاد از نهادهای جمهوری اسلامی، خواستار تشدید قوانین حجاب اجباری شد


بی‌اعتنایی مخالفان حجاب اجباری به افزایش فشارهای جمهوری اسلامی علیه حق آزادی پوشش زنان
بی‌اعتنایی مخالفان حجاب اجباری به افزایش فشارهای جمهوری اسلامی علیه حق آزادی پوشش زنان

تازه‌ترین اظهارات سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر حاکی از آشفتگی و سرگردانی نهادهای جمهوری اسلامی در اجرای سیاست حجاب اجباری و در عین حال اصرار این ستاد برای اجرای طرح‌های بدون مواجههٔ فیزیکی اما به‌شدت سختگیرانه علیه حق آزادی پوشش زنان است.

«دشمن» و متهم کردن زنان به فساد اخلاقی

علی خانمحمدی، همچون دیگر مقام‌های حکومتی، در گفت‌وگویی که روز یکشنبه ۲۶ فروردین در روزنامهٔ اعتماد منتشر شد، آزادی پوشش را نه یک مطالبه مردمی بلکه هدف «دشمن» عنوان کرد و مدعی شد: «دشمن در این زمینه کار می‌کند و ما آسیب‌های آن را می‌بینیم.»

سخنگوی ستاد امر به معروف معترضان به حجاب اجباری را «درصد محدودی» از مردم ایران معرفی و ادعا کرد: «فرهنگ ایرانیِ ما آمیخته با غیرت و عفت است و مردم ما [حجاب اجباری را] رعایت می‌کنند.»

مشخص نیست چرا با وجود ادعای «درصد محدود» معترضان به حجاب اجباری که در اغلب اظهارات مقامات جمهوری اسلامی دیده می‌شود، حکومت حاضر به برگزاری همه‌پرسی در این زمینه نیست.

جمهوری اسلامی از ابتدای تأسیس خود، برای سرکوب هرگونه خواست و مطالبهٔ مردم، این خواسته‌ها را به «دشمنان نظام» نسبت داده است.

در جریان اعتراضات سراسری «زن زندگی آزادی» نیز مقام‌های جمهوری اسلامی به ویژه علی خامنه‌ای بارها این اعتراضات را به «دشمن» نسبت دادند.

خانمحمدی در این گفت‌وگو همچنین تلاش کرد بار دیگر زنان و دختران معترض ایرانی را به فساد اخلاقی متهم کند. او گفت: «امروز در همین حوادث اخیر مسئله فقط شال و روسری نبود... الان وضعیت کیش را ببینید، آیا مسئله‌اش روسری است؟ نمی‌دانم فیلم و عکس‌هایش را دیده‌اید یا خیر. ببینید نیمه‌برهنگی و لباس‌های زننده در حال ایجاد است. این دیگر فقط دو تار موی خانم‌ها و روسری نیست.»

پیشتر علی مطهری، نایب‌رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی و از چهره‌های تندرو در زمینه اعمال حجاب اجباری، نیز مخالفان این سیاست را به «اندام‌نمایی» و «بی‌بندوباری» متهم کرده است.

سخنگوی ستاد امر به معروف همچنین با حمله به همجنسگرایان گفت که در جریان اعتراضات سراسری «پرچم همجنس‌گرایی در کشور بالا رفت و عده‌ای مطالبه کردند».

اقلیت‌های جنسی در ایران با تبعیض‌های گسترده‌ و برخی از آنان با خطر اعدام روبه‌رو هستند و مقامات جمهوری اسلامی با القاب نفرت‌انگیزی آن‌ها را مورد خطاب می‌دهند و «غیرانسان یا بیمار» می‌خوانند.

افزایش فشار بر نهادها برای رفع «سردرگمی» در زمینه حجاب اجباری

در حالی که همه نهادهای جمهوری اسلامی خواستار اعمال سیاست حجاب اجباری هستند، سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر از «سردرگمی» در این باره خبر داد.

او درباره چگونگی اعمال حجاب اجباری نیز گفت: «واقعاً امروز سردرگمی در بین مردم این است که تعیین تکلیف نمی‌شود و همین‌ها باعث سردرگمی می‌شود.»

تأکید بر «سردرگمی» در زمینه اعمال حجاب اجباری در حالی است که پیشتر برخی از مقام‌های کنونی و پیشین، از جمله محمدرضا عارف، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، نسبت به شکست این سیاست هشدار داده‌اند.

سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر برای اعمال فشار بیشتر بر نهادهای جمهوری اسلامی در زمینه سیاست اجباری، مدعی شد که دیگر نهادها به ویژه صداوسیمای جمهوری اسلامی این ستاد را «تحریم» کرده‌اند.

او گفت: «ستاد امر به معروف و نهی از منکر توسط اتحادیه‌ اروپا تحریم می‌شود، توسط صداوسیما هم تحریم می‌شود.»

پیشتر کشورهای غربی، به دلیل سرکوب گسترده و مرگبار اعتراضات ایران، عوامل حقیقی و حقوقی سرکوب‌ها از جمله ستاد امر به معروف را تحریم کرده‌اند، اما تاکنون خبر رسمی از تحریم‌بودن این ستاد توسط صداوسیمای جمهوری اسلامی منتشر نشده است.

آقای خانمحمدی در این باره، با انتقاد شدید از دعوت‌نشدن مسئولان فعلی ستاد برای انجام مصاحبه و سخنرانی به تلویزیون، آن را تحریم ستاد امر به معروف و نهی از منکر خوانده است.

سخنگوی ستاد همچنین با انتقاد چندباره از مجلس شورای اسلامی به‌خاطر بی‌توجهی مجلس به طرح ستاد برای حجاب اجباری مدعی شد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی موضوع را پیگیری نمی‌کنند، زیرا «می‌ترسند رأی نیاورند یا می‌خواهند خودشان را آدمی معتدل در این زمینه نشان بدهند».

درخواست برای طرح‌های سختگیرانه‌تر برای مقابله با آزادی پوشش زنان

سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود، خواستار تصویب طرح سختگیرانه و «غیرحضوری» این ستاد برای اعمال حجاب اجباری شد و از جریمه‌کردن مردم به دلیل «کشف حجاب» در خودروها نیز حمایت کرد.

او به سختگیری‌های پیش از کشته‌شدن مهسا امینی اشاره کرد و گفت: «قبل از حوادث اخیر وضعیت کشف حجاب ۸۱ درصد در خودروها سازماندهی شد.»

اصرار ستاد امر به معروف و نهی از منکر بر قانون‌شدن این طرح با اشاره به سازماندهی «۸۱ درصدی وضعیت کشف حجاب» در حالی است که خشم عمومی ناشی از افزایش فشارهای حکومتی بر زنان نهایتاً با کشته‌شدن مهسا در بازداشت گشت ارشاد جرقه خورد و اعتراضاتی را شکل داد که با گذشت نزدیک به هفت ماه همچنان به اشکال گوناگون ادامه دارد.

همچنین در حالی که در ماه‌های اخیر بار دیگر حکومت سختگیری‌ها در زمینه حجاب اجباری را شدیداً افزایش داده و ده‌ها واحد صنفی را در همین رابطه به تعطیلی کشانده است، خانمحمدی مدعی شد حکومت اکنون آن گونه که باید سختگیری از خود نشان نمی‌دهد.

او گفت: «بعد از این حوادث [اعتراضات] رها شد، پلیس رها کرد و گشت ارشاد هم تعطیل کرد و خیلی چیزها رها شد.»

این اظهارات در حالی است که نیروی انتظامی جمهوری اسلامی از روز شنبه ۲۶ فروردین موج جدیدی از اقدامات خود برای اعمال حجاب اجباری را آغاز کرده و فرمانده کل این نیرو افرادی را که تن به حجاب اجباری نمی‌دهند، به «شناسایی و برخورد» تهدید کرده است.

با این حال، بسیاری از زنان و دختران، در واکنش به این تهدید، روز شنبه که ضرب‌الاجل شروع طرح اعلام شده بود، تصاویری از خود در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند که نشان از حضور آن‌ها بدون حجاب اجباری در سطح شهرهای مختلف کشور دارد.

XS
SM
MD
LG