لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۰

اسرائیل سفر شاهزاده پهلوی به این کشور را «شجاعانه» خواند


شاهزاده رضا پهلوی
شاهزاده رضا پهلوی

وزیر اطلاعات اسرائیل از سفر شاهزاده رضا پهلوی، آخرین ولیعهد ایران، به اسرائیل استقبال کرد و آن را «تصمیم شجاعانه» خواند.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی دولت اسرائیل که روز دوشنبه ۲۸ فروردین منتشر شد، گیلا گاملیل، وزیر اطلاعات این کشور، نوشت خوشحال است که به ولیعهد پیشین ایران خوشامد می‌گوید و «تصمیم شجاعانه» او برای اولین دیدارش از اسرائیل را می‌ستاید.

خانم گاملیل همچنین این سفر را «آغاز ساختن پل‌هایی میان دو ملت» ایران و اسرائیل توصیف کرد و افزود: «ولیعهد نماد رهبریِ متفاوتی با رژیم آیت‌الله‌ها است و برخلاف تندروهای حاکم، به‌دنبال ارزش‌های صلح و مداراست.»

این عضو کابینه اسرائیل تأکید کرد: «کشورهای ما از هزاران سال پیش و از زمان ملکه استر روابط خوبی داشته‌اند که از آن طریق توطئه اهریمنی "هامان" برای نابودی یهودیان در ایران را شکست دادند. امروز ما برای بازسازی روابط دو کشور نخستین گام را بر‌می‌داریم.»

برپایه این اطلاعیه، شاهزاده رضا پهلوی در این سفر در مراسم «یادبود شهدا و قهرمانان هولوکاست» شرکت خواهد کرد و همچنین با وزیر اطلاعات اسرائیل و دیگر مقام‌های این کشور دیدار خواهد داشت.

از دیگر برنامه‌های این سفر بازدید از یک مرکز شیرین‌سازی آب برای «کسب اطلاعات درباره فناوری‌های پیشرفتهٔ اسرائیل به‌عنوان راه حلی برای زیرساختِ رو به نابودی منابع آب ایران» اعلام شده است.

بازدید از دیوار ندبه، دیدار با جامعه بهائیان اسرائیل و اعضای جامعه یهودیان ایرانی‌تبار اسرائیل دیگر برنامه‌های شاهزاده رضا پهلوی در سفر به اسرائیل عنوان شده است.

در این زمینه تام گراس، کارشناس مسائل خاورمیانه در تل‌آویو، به رادیوفردا گفت که «این دیدار از جنبه نمادین بسیار پراهمیت و معنادار است، چه برای اسرائیل، چه برای یهودیان و چه برای غرب، و فکر می‌کنم برای همه ایرانی‌هایی که از رفتار رژیم در تهران در انکار هلوکاست شرمسار هستند».

آقای گراس اضافه کرد که شاهزاده رضا پهلوی، «ارشدترین شخصیت ایرانی است که تاکنون به طور رسمی از کشور اسرائیل بازدید کرده» و اگرچه در حال حاضر در حکومت نیست اما «همچنان یکی از رهبران مخالفان جمهوری اسلامی است». او همچنین یادآور شد که آقای پهلوی «در عین حال نماینده حکومت ایران پیش از ۱۹۷۹ هم هست؛ حکومتی که خیلی‌ها فراموش می‌کنند که روابط بسیار خوبی با اسرائیل داشت».

او در باره جنبه‌های نمادین این دیدار تأکید کرد که یکی از سنگ‌بناهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی حملات علیه اسرائیل است و بنابراین «دیدار چنین چهره بلندپایه‌ای از اسرائیل بسیار حائز اهمیت است»، گرچه به این دلیل که شاهزاده رضا پهلوی سمتی سیاسی ندارد، فکر نمی‌کند این سفر «نتیجه ملموس سیاسی به دنبال داشته باشد».

ولیعهد سابق ایران روز یکشنبه ۲۷ فروردین در توئیتی نوشت که هدف او از این سفر «ابلاغ پیام دوستی ملت ایران، گفت‌وگو با متخصصان آب اسرائیلی دربارهٔ چگونگی مواجهه با بحران منابع آب ایران ناشی از سو‌ءاستفاده رژیم جمهوری اسلامی، و ادای احترام به قربانیان هولوکاست هم‌زمان با روز یادبودشان است».

اما در تهران، در حالی که صداهایی در حمایت از رابطه با اسرائیل در میان برخی چهره‌های مخالف و منتقد جمهوری اسلامی بلند شده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی تلاش کرد اعلام سفر شاهزاده رضا پهلوی به اسرائیل را بی‌اهمیت جلوه دهد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، روز دوشنبه ۲۸ فروردین در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سؤالی درباره سفر آقای پهلوی به اسرائیل به‌جای اعلام موضع رسمی حکومت ادعا کرد: «نه خودش نه اصل سفرش و نه جایی که می‌خواهد به آن‌جا سفر کند، ارزشی ندارد که من از این تریبون درباره آن اعلام موضع‌گیری کنم.»

وزارت خارجه جمهوری اسلامی پیشتر نیز از کشورهای غربی به دلیل دیدارهای شاهزاده پهلوی با مقام‌ها و سیاستمداران غربی انتقاد کرده بود.

سفر شاهزاده پهلوی به اسرائیل در حالی انجام می‌شود که اسرائیل در ماه‌های گذشته صحنه اعتراضات به اصلاحات قضایی مد نظر دولت بنیامین نتانیاهو بود و همچنین افزایش خشونت‌ها میان اسرائیل و گروه‌های مسلح فلسطینی افزایش پیدا کرد.

در این شرایط، وزیر دفاع اسرائیل پیشتر در یک تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود، جمهوری اسلامی را عامل «بی‌ثبات‌کردن منطقه» خوانده است.

همچنین سفر آقای پهلوی به اسرائیل چند روز پس از برگزاری تظاهرات حکومتی و ضداسرائیلی «روز قدس» در ایران انجام می‌شود؛ روزی که مولوی عبدالحمید، رهبر پرنفوذ سنی‌های ایران، با اشاره به قراردادهای صلح میان پیامبر اسلام و قبایل مختلف به‌ویژه یهودی‌ها گفت: «هیچ‌کس در فکر نابودی دیگران نباشد و همه باید در فکر صلح باشند.»

در حالی که مقام‌های جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر همواره خواستار «نابودی» اسرائیل شده‌اند، این اظهارات مولوی عبدالحمید با واکنش تند روزنامهٔ کیهان مواجه شد و این روزنامه آن را «خوش‌خدمتی عبدالحمید به موساد در روز قدس» توصیف کرد.

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی از ابتدا مخالفت خود را با توافق‌های صلح «ابراهیم» میان اسرائیل و کشورهای عربی به‌ویژه امارات متحده عربی و بحرین اعلام کرده است.

شاهزاده پهلوی در بیانیه رسمی خود برای سفر به اسرائیل به آزادسازی یهودیان از اسارت بابل توسط کوروش بزرگ، پادشاه هخامنشی، در سال ۵۳۹ پیش از میلاد اشاره کرده و بر احیای روابط میان مردم ایران و اسرائیل تأکید کرده است.

ایران و اسرائیل پیش از انقلاب سال ۵۷ روابط دیپلماتیک نزدیک و گسترده‌ای با یکدیگر داشتند.

XS
SM
MD
LG