لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۰

ستاد امر به معروف ناکامی در واداشتن زنان به رعایت حجاب با روش‌های فعلی را پذیرفت


حضور دختران دانشجو بدون حجاب اجباری در دانشگاه‌ها
حضور دختران دانشجو بدون حجاب اجباری در دانشگاه‌ها

ستاد امر به معروف و نهی از منکر در بیانیه‌ای ضمن درخواست برای یافتن راه‌های «کم‌هزینه» برای نظام جمهوری اسلامی در ارتباط با اعمال حجاب اجباری تایید کرد که شیوه‌های فعلی «پوسیده و شکست‌خورده» است.

این ستاد در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه، ۳۰ فروردين، منتشر شد نوشت: «[این سازمان] معتقد است در مواجهه با معضل کشف حجاب نباید سراغ شیوه‌های پوسیده و شکست‌خورده قبلی رفت، بلکه باید به شیوه‌های موثر و کم‌هزینه روی آورد.»

جمهوری اسلامی عبارت «کشف حجاب» را برای دختران و زنانی که حاضر به تن دادن به حجاب اجباری نیستند به کار می‌برد.

در حالی که در جریان اعتراضات سراسری ماه‌های اخیر در ایران، معترضان هم خواستار لغو حجاب اجباری و هم خواستار سرنگونی جمهوری اسلامی شده‌اند، ستاد امر به معروف و نهی از منکر اضافه کرد که سرکوب‌ برای اعمال حجاب اجباری نباید «موجبات طرد آن‌ها [مخالفان حجاب اجباری] از دین و نظام» را فراهم کند.

این ستاد مدعی شد که «بدون هرگونه تنش، درگیری، ماجراجویی و حرکت‌های بی‌قاعده» نیز می‌توان قوانین حجاب اجباری را اجرا کرد.

این در حالی است که در ماه‌های اخیر بار دیگر فشار بر زنان و دختران ایرانی در زمینه اعمال حجاب اجباری افزایش یافته و حکومت ده‌ها واحد صنفی را در این رابطه پلمب کرده است.

بیانیه ستاد امر به معروف در واکنش به انتقاد مجتبی توانگر یک نماینده مجلس شورای اسلامی از کاظم صدیقی رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر منتشر شده است.

آقای توانگر در نیمه فروردین، در نامه‌ای انتقادآمیز خطاب به صدیقی نوشته بود که برای اعمال حجاب اجباری «نباید سراغ شیوه‌های پوسیده و شکست‌خورده قبلی برای این مسئله رفت.»

این نماینده اصولگرای مجلس ادامه داد: «شیوه‌هایی همچون گشت ارشاد که قبلا باعث بروز مسائل امنیتی و سیاسی برای کشور و مردم شده‌اند، جواب این مسئله نیست و حتما متولیان امر در اجرای قوانین باید سراغ شیوه‌های موثر و کم‌هزینه بروند تا برخورد بازدارنده با هنجارشکنان انجام شود.»

این نامه‌نگاری نشانه تازه‌ای از عدم توافق و هماهنگی میان مقام‌های جمهوری اسلامی در زمینه چگونگی روبه‌رو شدن با زنانی است که می‌خواهند خود پوشش‌شان را انتخاب کنند.

پیشتر محمدرضا عارف عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام نیز گفته بود که این سرکوب‌ها تاکنون برای جمهوری اسلامی نتیجه‌بخش نبوده است.

همچنین محسن میردامادی فعال اصلاح‌طلب به حکومت جمهوری اسلامی هشدار داده است: «چنانچه یک‌بار دیگر، اتفاق مشابه فوت مهسا امینی رخ دهد، همچنان این پتانسیل پنهان در جامعه وجود دارد که دوباره به‌پا خیزد و منشأ اعتراضات گسترده شود.»

اما ستاد امر به معروف و نهی از منکر در بیانیه خود تلاش کرده که انتقادها از سرکوب‌ها را به ناکارآمدی‌های جمهوری اسلامی در عرصه اقتصادی پیوند بزند.

این ستاد مدعی شده که منتقدان داخلی سرکوب‌ با هدف حجاب اجباری، از این انتقادها برای منحرف کردن افکار عمومی از وضعیت اقتصادی و پوشاندن ناکامی خود در بهبود وضع معیشتی مردم بهره می‌برند.

XS
SM
MD
LG