لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۵

دیدار رسمی رضا پهلوی با بنیامین نتانیاهو و سه وزیر کابینه اسرائیل


دیدار رضا پهلوی و همسرش با بنیامین و سارا نتانیاهو
دیدار رضا پهلوی و همسرش با بنیامین و سارا نتانیاهو

شاهزاده رضا پهلوی که از روز دوشنبه به عنوان مهمان دولت اسرائیل به این کشور سفر کرده است، روز چهارشنبه، ۳۰ فروردین، در ملاقات رسمی با بنیامین نتانیاهو در دفتر نخست ‌وزیری اسرائیل و سپس در نشست چهارجانبه جداگانه‌ای با وزیران اطلاعات، راهبردی و مشاور امنیت ملی اسرائیل درباره ایران گفت‌وگو کرد.

ملاقات او با ران درمر، وزیر راهبردی و تساخی هانِگبی، مشاور امنیت ملی در کنار گیلا گاملی‌اِل، وزیر اطلاعات اسرائیل که نماینده دولت این کشور در میزبانی از آقای پهلوی در این سفر است، در دفتر نخست‌ وزیری اسرائیل در اورشلیم انجام شد.

رضا پهلوی پس از دیدار رسمی خود و همسرش، یاسمین، با بنیامین نتانیاهو و همسرش، سارا، در توییتر نوشت از «حمایت مستمر اسرائیل از آرمان‌های دموکراتیک مردم ایران» قدردانی کرده است.

او افزود یاسمین و من «تأکید کردیم که ایرانیان به عنوان فرزندان کوروش بزرگ به دنبال حکومتی هستند که به میراث کوروش، یعنی بردباری در قبال ادیان و باورهای مختلف و حمایت از حقوق بشر، احترام بگذارد».

آقای پهلوی افزود: «به‌زودی روزی فرا خواهد رسید که دو ملت ایران و اسرائیل از روابط عادی و تبادلات فرهنگی، علمی واقتصادی غنی و سودمند برای هر دو ملت برخوردار شوند.»

دفتر نخست ‌وزیری اسرائیل بدون اشاره به جزئیات مذاکرات مطرح شده میان بنیامین نتانیاهو و رضا پهلوی، خبر این دیدار را در اختیار رسانه‌ها گذاشت.

خانم گاملی‌ال نیز بدون اشاره به جزئیات عنوان شده در گفت‌وگوهای دفتر نخست ‌وزیری، آن را ملاقاتی «موفق» نامید.

بنیامین نتانیاهو در روزهای گذشته تأکید کرد که مقابله با برنامه اتمی ایران و سایر «اهداف تروریستی» جمهوری اسلامی ایران در دستور کار دولت او و نهادهای اسرائیلی است. او روز چهارشنبه نیز به عربستان که به سوی احیای روابط با حکومت ایران گام برداشته، هشدار تلویحی داد.

گفت‌وگوی بنیامین نتانیاهو با رضا پهلوی دومین ملاقات او در طول این سفر بود. با این حال دیدار روز چهارشنبه ملاقات رسمی بود، در حالی که گفت‌وگوی آن ‌دو در روز دوشنبه در حاشیه آیین گرامیداشت یاد قربانیان هولوکاست در موزه هولوکاست اورشلیم، جنبه غیرمنتظره و برنامه‌ریزی نشده داشت.

تساخی هانگبی، مشاور امنیت ملی اسرائیل، شامگاه چهارشنبه توییت کرد که «در دفتر نخست ‌وزیری همراه با وزیران همکارم، گیلا گاملی‌ال و رون درمر، میزبان ولیعهد ایران رضا پهلوی بودیم. پهلوی، رهبری شجاع است که عزم دارد آزادی سلب شده به‌دست حکومت خودکامه و ظالم را به ملت ایران برگرداند. بادا که محقق شود».

تحلیلگران در رسانه‌های اسرائیل تأکید دارند که آقای هانگبی و ران درمر، وزیر راهبردی، سیاستمداران بسیار نزدیک به بنیامین نتانیاهو محسوب می‌شوند. آقای هانگبی در مقام ریاست پیشین کمیته امور خارجی و دفاعی «کنست» و ران درمر، در زمان سفارت در واشینگتن، پیگیر امور ایران بوده‌اند.

وزیر اطلاعات اسرائیل روز چهارشنبه همچنین در کنار مهمان خود، در یک نشست خبری ۹۰ دقیقه‌ای در تل‌آویو، گفت با ایجاد پیوند دوستی با رضا پهلوی در راه احیای منافع مشترک دو ملت ایران و اسرائیل، تماس‌ها و دیدارهای دیگری در آینده در جریان خواهد بود و به «سفر تاریخی» و «شجاعانه» کنونی اکتفا نخواهد شد.

وزیر میزبان در رشته توییتی مهمان خود را «یک مبارز راه عدالت و آزادی که ملت ایران شایسته آن هستند» و «مدافع حقیقی برای ملت ایران» خطاب کرد.

رضا پهلوی در نشست خبری راهکارهای خود برای آینده ایران را بیان کرد. او از جمله گفت تشکیل مجلس مؤسسان در دستور کار است و نقش او برای بیان مطالبات مردم ایران در جامعه جهانی است.

وی اظهار داشت که سفرش به اسرائیل بسیاری از مردم ایران را خشنود کرده که همواره گفته‌اند با ملت اسرائیل خصومتی ندارند و حکومت کنونی نماینده آن‌ها نیست.

آقای پهلوی به خبرنگاران اسرائیلی گفت خود به فضای مجازی نگاه کنید و نظرات مردم را بخوانید. او گفت غیر از برخورد گرم یهودیان ایرانی‌زاده ساکن اسرائیل، انتظار استقبال بسیار گرم سایر اسرائیلی‌ها را در این حد که از آن برخوردار شده نداشت.

وزیر اطلاعات اسرائیل روز چهارشنبه رضا پهلوی را در بازدید از تأسیسات آب «سورِک» در جنوب اسرائیل نیز همراهی کرد.

کارشناسان آب اسرائیل در نشستی راه‌های استفاده بهینه این کشور از منابع آبی را برای رضا پهلوی بیان کردند. آقای پهلوی گفته بود شنیدن تجارب دانشمندان اسرائیلی در زمینه آب و محیط زیست از اهداف عمده سفر اوست.

رضا پهلوی روز پنج‌شنبه، ۳۱ فروردین، سفر خود در اسرائیل را با بازدید از معبد بهاییان در بندر حیفا ادامه می‌دهد.

جمهوری اسلامی ایران آیین بهاییت را به رسمیت نمی‌شناسد و مقامات قضایی بارها بهاییان را «جاسوس و دشمن» خوانده‌ و احکام اعدام، بازداشت، زندان و محرومیت از تحصیل و کسب‌وکار علیه آن‌ها صادر کرده‌اند.

در واکنش به سفر خبرساز آخرین شاهزاده ایران، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی گفته بود رضا پهلوی، سفر او و جایی که به آن رفته، برای دولت تهران بی‌ارزش است.

XS
SM
MD
LG