لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۷

تلاش حامیان رهبر جمهوری اسلامی؛ حداد عادل: اگر رفراندوم برگزار کنیم، فتنه درست می‌شود


غلامعلی حداد عادل
غلامعلی حداد عادل

در ادامه تلاش مقام‌ها و رسانه‌های حکومتی برای توجیه موضع‌گیری جدید رهبر جمهوری اسلامی در مخالفت با برگزاری رفراندوم، غلامعلی حداد عادل با اشاره به این که همه‌پرسی موجب ایجاد «فتنه» می‌شود اذعان کرد که این اقدام برای جمهوری اسلامی «کار را خیلی پیچیده می‌کند».

علی خامنه‌ای در هفته جاری در واکنش به درخواست مکرر از طرف چهره‌های سیاسی و منتقدان جمهوری اسلامی، به‌ویژه در داخل ایران، برای انجام همه‌پرسی در مسائل کلان کشور، در یک دیدار با دانشجویان بسیجی گفت: «کجای دنیا این کار را می‌کنند؟ مگر همه مردم که باید در رفراندوم شرکت کنند امکان تحلیل آن مسئله را دارند؟ این چه حرفی است؟»

این موضع‌گیری از طرف رهبر جمهوری اسلامی به واکنش منفی و گسترده‌ای دامن زد، و به نظر می‌رسد همین واکنش‌ها اکنون حامیان او را بر آن داشته است در صدد دفاع از نظرش برآیند.

یکی از این حامیان حداد عادل از چهره‌های حکومتی نزدیک به علی خامنه‌ای است که اکنون ریاست یک تشکل حکومتی موسوم به «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی» را برعهده دارد و این اظهارات را روز چهارشنبه، ۳۰ فروردین، در جمع اعضای این شورا مطرح کرد.

او با تاکید بر «حساسیت» برگزاری همه‌پرسی مدعی شد که با برگزاری رفراندوم در ایران، «یک پیوست تبلیغاتی هم توسط خارجی‌ها و دشمنان انقلاب ایجاد می‌شود که کار را خیلی پیچیده می‌کند».

رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی همچنین در این زمینه، رسانه‌ها، کشورهای خارجی و مخالفان جمهوری اسلامی را به «درست کردن فتنه» متهم کرد.

تاکید این مقام جمهوری اسلامی بر «فتنه» یادآور دیگر موارد استفاده از واژه فتنه در حکومت است که پیشتر نیز منتقدان و مخالفان خود را به ایجاد «فتنه» در جریان رای‌گیری‌های مختلف از جمله انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ کرده است.

جمهوری اسلامی متهم است که در انتخابات آن سال به طور گسترده دست به تقلب انتخاباتی زد تا نام محمود احمدی‌نژاد بار دیگر از صندوق‌های رای بیرون آید، اما رهبر جمهوری اسلامی با رد تقلب، مدعی به راه افتادن «فتنه» در کشور شد.

موضع‌گیری تازه خامنه‌ای درباره برگزاری همه‌پرسی در کشور در واکنش به درخواست‌های مختلف چهره‌های سیاسی از جمله میرحسین موسوی، مولوی عبدالحمید و حسن روحانی است که در ماه‌های اخیر برای برون‌رفت از بحران سیاسی موجود ایران خواستار برگزاری همه‌پرسی شده‌اند.

اما مقام‌های جمهوری اسلامی با برگزاری رفراندوم به ویژه در مورد حجاب اجباری مخالفت کردند.

غلامعلی حداد عادل نیز مدعی شده است: «رفراندوم روال عمومی و متعارف اداره کشورها در هیچ جای دنیا نیست و رفراندوم در کشورها یک امر استثنایی است.»

در حالی که در قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز برگزاری همه‌پرسی تحت شرایطی پیش‌بینی شده، او افزود که با وجود قانون اساسی فعلی، دیگر نیاز به رفراندوم نیست.

علیرضا پناهیان، از روضه‌خوان‌های نزدیک به حکومت، نیز با برگزاری رفراندوم مخالفت کرد.

او در یک برنامه تلویزیونی برگزاری همه‌پرسی را طرح «اتاق‌فکرهای جاسوس‌پرور» دانست و مدعی شد که «در مشارکت حقیقی مردم، جایی برای احزاب باقی نخواهد ماند».

در حالی که به گواهی آمارهای رسمی سال به سال از میزان مشارکت مردم در انتخابات در ایران کاسته شده، مقام‌های جمهوری اسلامی هم‌چنان مدعی حمایت اکثریت مردم از حکومت هستند.

رهبر جمهوری اسلامی بارها در سخنرانی‌های خود با اشاره به راهپیمایی‌های حکومتی مدعی شده که مخالفان جمهوری اسلامی در اقلیت هستند، در حالی که حکومت هرگز به مخالفان و ناراضیان اجازه برگزاری تجمع نداده است.

وزیر ارشاد جمهوری اسلامی نیز به تازگی مدعی شده که ۸۰ درصد مردم حامی سیاست حجاب اجباری هستند.

XS
SM
MD
LG