لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۰

تأکید مولوی عبدالحمید بر «نظر اکثریت مردم»، چند روز پس از مخالفت خامنه‌ای با رفراندوم


مولوی عبدالحمید در حال سخنرانی در مراسم نماز عید فطر زاهدان
مولوی عبدالحمید در حال سخنرانی در مراسم نماز عید فطر زاهدان

در حالی که علی خامنه‌ای و دیگر مقام‌های حکومتی با برگزاری رفراندوم مخالفت کرده‌اند، مولوی عبدالحمید در تازه‌ترین اظهاراتش بار دیگر خواستار تن دادن جمهوری اسلامی به نظر اکثریت مردم ایران شد.

آقای عبدالحمید روز جمعه، اول اردیبهشت، در خطبه‌های نماز عید فطر گفت که بر «تمامیت ارضی» و «امنیت ملی» تاکید می‌کند، اما «اعتراضات و سخن گفتن حق مردم است و باید به آن تن داد».

او مستقیما به «رفراندوم» اشاره نکرد، اما پیشتر بارها خواستار برگزاری همه‌پرسی در ایران برای تعیین یک نظام جدید سیاسی شده است.

این اظهارات او در شرایطی صورت می‌گیرد که مقام‌ها و رسانه‌های جمهوری اسلامی در حال دفاع از موضع‌گیری اخیر خامنه‌ای در مخالفت با برگزاری همه‌پرسی هستند.

رهبر معنوی سنی‌های ایران در خطبه‌های نماز عیدفطر اضافه کرد که اکنون فروکش کردن اعتراضاتی که سال گذشته شروع شد و هم‌چنان ادامه دارد به معنی راضی بودن مردم نیست.

او گفت که نارضایتی‌ها در ایران به حدی رسیده که «بخش وسیعی» از نیروهای مسلح و کارمندان دولت نیز ناراضی هستند و «همه تحت فشار هستند».

مولوی عبدالحمید به ویژه به مشکلات اقتصادی مردم ایران پرداخت و به عنوان نمونه، درباره سقوط ارزش پول ملی ایران گفت: «به نظر می‌رسد که حاکمیت از حل این مشکل ناتوان است.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان مقام‌های جمهوری اسلامی را به سوءاستفاده از سرمایه‌های ملی متهم کرد و گفت که افراد و سازمان‌های حکومتی این سرمایه‌ها را «به نفع خودشان استفاده می‌کنند».

او بار دیگر به مطالبات مردم ایران در زمینه‌های «آزادی» و «عدالت» اشاره کرد و گفت: «مردم از این وضعیت خسته شده‌اند. نیاز به تغییرات بزرگ در کشور است و مردم با تغییرات جزئی به خواسته‌هایشان نمی‌رسند.»

مولوی عبدالحمید به برقراری روابط جمهوری اسلامی با برخی کشورهای منطقه اشاره کرد، اما گفت که ایران باید با تمام کشورهای جهان ارتباط داشته باشد.

برگزاری نماز عید فطر در روز جمعه از سوی مولوی عبدالحمید در حالی است که دفتر رهبر جمهوری اسلامی روز شنبه را روز عید فطر اعلام کرده است.

درخواست برای مجازات عاملان و آمران کشتار «جمعه خونین» زاهدان

امام جمعه زاهدان همچنین بار دیگر به «جنایت» صورت گرفته و کشتار معترضان در «جمعه خونین» زاهدان به دست نیروهای امنیتی اشاره کرد و گفت: «امروز بسیاری از مردم ما به یاد این عزیزان از دست رفته خود هستند.»

او گفت: «مردم خواهان اجرای عدالت هستند، مردم زاهدان و همه مردم ایران می‌خواهند نه تنها عاملان این جنایات مشخص شوند بلکه کسانی که فرمان دادند نیز مجازات شوند.»

در جریان شلیک نیروهای حکومتی در روز ۸ مهر ۱۴۰۱ به سوی مردم معترض زاهدان حدود صد معترض کشته شدند و این روز «جمعه خونین» نام گرفت.

مولوی عبدالحمید بار دیگر تأکید کرد که معترضان کشته شده در جریان اعتراضات سراسری ایران، مسلح نبودند و فقط به دلیل اعتراض مسالمت‌آمیز کشته شدند. او همچنین بار دیگر خواستار آزادی زندانیان سیاسی شد.

زاهدان در ماه‌های اخیر،‌از شهریور سال گذشته تاکنون، صحنه اعتراضات مردمی به ویژه پس از برگزاری نماز جمعه این شهر بوده است.

بر اساس گزارش‌ها، مردم زاهدان، برخی از شب‌های گذشته نیز پس از شرکت در نماز، در اطراف مسجد مکی راهپیمایی سکوت برگزار کردند.

XS
SM
MD
LG