لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۵

مادر محمدحسن ترکمان دربارهٔ کشته‌شدنش در «یک اتفاق ساختگی» هشدار داد


کاملیا سجادیان، مادر محمدحسن ترکمان، در کنار قبر فرزندش که به دست نیروهای امنیتی کشته شد
کاملیا سجادیان، مادر محمدحسن ترکمان، در کنار قبر فرزندش که به دست نیروهای امنیتی کشته شد

مادر محمدحسن ترکمان، معترض کشته‌شده، اعلام کرد که به‌شیوهٔ «کاملاً غیرقانونی» از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی احضار شده و هشدار داد حتی اگر بخواهند او را در «اتفاقی ساختگی» بکشند، در برابر خون فرزندش سکوت نخواهد کرد.

کاملیا سجادیان روز شنبه دوم اردیبهشت در یک پست اینستاگرامی از تماس تلفنی یک فرد ناشناس خبر داد و گفت که این فرد او را برای روز دوشنبه احضار کرده است.

پیش از این احضار تلفنی، خانم سجادیان در یک پست دیگر با اشاره به اعلام عید فطر از سوی دفتر رهبر جمهوری اسلامی نوشته بود: «فردا خیلی از قاتلان و قاتل‌پروران پشت سر هم اقامهٔ نماز می‌بندند؛ اقامهٔ نمازی که وضویش با خون فرزندان این سرزمین است.»

خانم سجادیان اعلام کرده است گرچه هیچ وجه قانونی در این احضار تلفنی وجود ندارد، ولی «بابت این صحبتِ به‌زعم ایشان دوستانه می‌روم».

این مادر دادخواه با اعلام این‌که به دلیل دادخواهی خون فرزندش ممنوع‌الخروج شده، تأکید کرد: «هیچ مدرکی علیه من وجود نداشته و ندارد، تنها مدرک من داغداربودن و کشته‌شدن فرزندم به نامردی است [...] نگران چیزی نیستم که من خود را برای مرگ هم آماده کرده‌ام و قرار است در راه خون‌خواهی پسرم جانم را هم فدا کنم.»

محمدحسن ترکمان ۲۶ ساله روز سی‌ام شهریور سال گذشته در جریان سرکوب اعتراضات شهر بابل به‌دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شد. پدر این معترض از معلولان جنگ ایران و عراق است.

خانم سجادیان پس از احضار خود همچنین در توئیتر نوشت: «به دیکتاتوری هشدار می‌دهم من در برابر خون فرزند مظلومم سکوت نخواهم کرد [...] می‌توانید مرا در حادثهٔ رانندگی یا اتفاقی ساختگی خودکشی کنید و جار بزنید مادر محمدحسن ترکمان به‌دلیل غم دوری فرزند خودکشی کرد یا در حادثهٔ رانندگی کشته شد.»

او با اعلام این‌که «برای جنگی تن‌به‌تن خود را آماده کرده»، به حکومت هشدار داد: «سناریوی تکراری نسازید.»

این مادر دادخواه توضیح نداده که چرا در مورد «سناریوی خودکشی» خودش هشدار داده و آیا این ناشی از تهدیدها علیه او بوده است یا نه.

مادر محمدحسن ترکمان روز ۳۱ فروردین نیز از «ایجاد مزاحمت» مأموران موسوم به «لباس‌شخصی» برای حاضران در محل دفن فرزندش خبر داده بود.

او پیشتر نیز از فشارها و تهدیدات مداوم نیروهای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی علیه خانواده این معترض کشته‌شده خبر داده و گفته بود: «به ما گفتند بگویید فرزندتان تصادف کرده وگرنه پیکر او را به شما نمی‌دهیم.»

به گزارش سازمان‌های حقوق بشری، مأموران جمهوری اسلامی در جریان سرکوب اعتراضات سراسری «زن زندگی آزادی» که از ۲۶ شهریور پارسال آغاز شد، بیش از ۵۰۰ معترض ازجمله ده‌ها کودک را با شلیک گلوله‌ و یا ضرب و جرح کشتند.

با این حال، حکومت ایران تاکنون مسئولیت حتی یک مورد از این کشته‌ها را برعهده نگرفته و در مواردی نیز عامل کشته‌شدن معترضان را مواردی چون «خودکشی» یا «سقوط از ارتفاع» اعلام کرده است.

XS
SM
MD
LG