لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۵

اعتراض در دانشگاه تهران به دنبال برخورد خشونت‌آمیز با دانشجویان بر سر حجاب اجباری


همزمان با صدور احکام «تعلیق» و «محرومیت از تحصیل برای دست‌کم ۲۰ دانشجوی دانشگاه علامه»، روز دوشنبه ۴ اردیبهشت برخورد خشونت‌آمیز نیروهای حراست دانشگاه تهران با دانشجویان بر سر حجاب اجباری به تجمع اعتراضی دانشجویان منجر شد.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور در گزارشی از اتفاقات روز دوشنبه در دانشگاه تهران اعلام کرد که تنش‌ها با اقدام نیروهای حراست در ضبط کارت دانشجویی یکی از دانشجویان به خاطر حجاب اجباری آغاز شد و این نیروها دو نفر از دانشجویان معترض را «به شدت مورد ضرب و شتم» قرار دادند.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور افزود که نیروهای حراست برای ساعتی این دو دانشجو را در اتاق حراست بازداشت و آنها را مورد تهدید قرار دادند.

به دنبال این برخوردها، جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران مقابل ساختمان حراست تجمع اعتراض برپا کرده و به سردادن شعارهای اعتراضی پرداختند.

بر اساس گزارش شوراهای صنفی دانشجویان، همزمان با این تجمع شماری از دانشجویان به عنوان شاهدان برخورد خشونت‌آمیز نیروهای حراست و «ضرب و شتم دانشجویان» به نمایندگی از دیگر دانشجویان وارد حراست شدند تا همراه محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران اقدام به «شکایت از ماموران حراست» کنند اما آنها نیز «با تهدیدات رئیس دانشگاه و مسئولان حراست» مواجه شدند.

دانشجویان دانشگاه تهران همچنین در جریان تجمع مقابل ساختمان حراست این دانشگاه اقدام به نوشتن و جمع‌آوری نامه‌ای برای «شکایت از نیروهای حراست» کردند.

در گزارش شوراهای صنفی آمده است که دانشجویان دانشگاه تهران تاکید کرده‌اند که «این شکایت به منزله پایان پیگیری برخورد وحشیانه و موهن نیروهای حراست» با دانشجویان بر سر حجاب اجباری نیست و «دربرابر این برخوردها عقب‌نشینی نکرده و در برابر سرکوب ایستادگی» می‌کنند.

در همین حال رئیس دانشگاه علامه طباطبایی از تشکیل پرونده انضباطی برای ۲۰ دانشجو و محرومیت از تحصیل چهار یا پنج تن دیگر از دانشجویان این دانشگاه خبر داد.

عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی، روز دوشنبه در نشستی خبری گفت که تنها برای تعدادی از دانشجویان که «شرایط خاصی» داشتند پرونده انضباطی تشکیل شده است.

این در حالی است که سرکوب اعتراضات دانشجویی، همزمان با اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»، همچنان ادامه دارد و پیشتر وب‌سایت روزنامه شرق به نقل از چهار تن از دانشجویان دانشگاه علامه خبر داده بود که پس از تجمع ۱۶ اسفند دانشجویان این دانشگاه برای «اعتراض به مسمومیت‌ دانش‌آموزان»، دست‌کم «ورود ۴۰ نفر از دانشجویان بدون صدور هرگونه حکمی به دانشگاه علامه» برای «یک ماه» ممنوع شد که پس از گذشت یک ماه این حکم همچنان برقرار است.

افزایش «فشارها و تهدیدات»، «تشکیل پرونده انضباطی» و صدور احکام «تعلیق از تحصیل» و «اخراج» بخشی از اقدامات وزارتخانه‌های علوم و بهداشت برای سرکوب دانشجویان معترض است.

بنابر گزارش «کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان»، دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی از زمان آغاز اعتراضات زن، زندگی، آزادی تاکنون اقدام به «بازداشت موقت» دست‌کم ۷۲۰ دانشجو کرده‌اند و برای شماری از این دانشجویان احکام سنگین زندان صادر شده است.

XS
SM
MD
LG