لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۲

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا؛ نامزدها، انصرافی‌ها و مرددها


جو بایدن روز سه‌شنبه پنجم اردیبهشت نامزدی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از سوی حزب دموکرات را اعلام کرد. اين در حالی است که بسیاری از نامزدان احتمالی و بالقوهٔ حزب جمهوری‌خواه هنوز در مورد به‌چالش‌کشیدن دونالد ترامپ تصمیم نگرفته‌اند.

در این گزارش، علاوه بر افرادی از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه که نامزدی خود را اعلام کرده‌اند، با سایر نامزدهای بالقوه برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ نیز آشنا می‌شوید.

جو بایدن

جو بایدن، پس از چند ماه پرهیز از صراحت و اشارات غیرمستقیم، سرانجام روز سه‌شنبه پنجم اردیبهشت، درست چهار سال پس از اعلام تصمیم خود برای شرکت در انتخابات ۲۰۲۰، نامزدی خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ را اعلام کرد. آقای بایدن ۸۰ ساله و سالخورده‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکاست.

او در یک پیام ویدئویی اعلام کرد که رسالت او دفاع از دموکراسی آمریکاست. این ویدئو با تصاویری از هجوم گروهی از هواداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره در روز ششم ژانویه ۲۰۲۱ آغاز می‌شود. آقای بایدن در رقابت با دیگر نامزدهای حزب دموکرات با چالش قابل‌توجهی روبه‌رو نیست.

دونالد ترامپ

دونالد ترامپ، ۷۶ ساله، در نوامبر گذشته نامزدی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کرد، هم‌زمان با انتقادهای شدید در درون حزب جمهوری‌خواه به‌دلیل حمایت رسمی او از تعدادی از دست‌راستی‌ترین نامزدهای این حزب که در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره شکست خوردند.

او همچون آقای بایدن در طیف بسیار گسترده‌ای از رأی‌دهندگان محبوبیت ندارد، ولی همچنان در میان حامیان اصلی خود محبوب است و پس از صدور کیفرخواست علیه او توسط دادستانی نیویورک به اتهام پرداخت حق سکوت به یک ستاره سابق پورن میزان حمایت از او درنظرسنجی‌های اخیر حدی افزایش يافته است. آقای ترامپ مهم‌ترین نامزد حزب جمهوری‌خواه تلقی می‌شود.

ران دسنتیس

فرماندار فلوریدا که از بسیاری از جنبه‌ها تصویری مشابه آقای ترامپ ولی بدون هیاهو و نمایش‌های مختص او ارائه داده، تاکنون رسماً نامزدی خود را اعلام نکرده، ولی تمام کارهایی را که یک نامزد بالقوهٔ مقام ریاست‌جمهوری باید بکند، انجام داده است.

آقای دسنتیس ۴۴ ساله که در اکثر نظرسنجی ها در میان رأی‌دهندگان حزب جمهوری‌خواه پس از آقای ترامپ در رتبهٔ دوم قرار دارد، در ایالت فلوریدا قوانینی برای محدود کردن حق سقط جنین و تسهیل بیشتر مقررات مربوط به مالکیت اسلحه تصویب کرده که ممکن است در رقابت‌های درونی حزب جمهوری‌خواه برای تعیین نامزد خود مؤثر باشد ولی به احتمال فراوان در انتخابات ریاست‌جمهوری (اگر او نامزد اصلی حزب جمهوری‌خواه باشد) به دلیل مخالفت رأی‌دهندگان مستقل و میانه‌رو با چنین قوانینی به ضرر او تمام خواهد شد.

ران دسنتیس در کنار دونالد ترامپ، ۲۰۱۸
ران دسنتیس در کنار دونالد ترامپ، ۲۰۱۸
ران دیسانتیس (رئیس جمهور) نماینده ایالات متحده آماده می شود تا در جریان یک گردهمایی تبلیغاتی با دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده در استرو، فلوریدا، ایالات متحده، 31 اکتبر 2018 سخنرانی کند. رویترز

دعواهای حقوقی او با شرکت والت‌دیزنی در مورد پارک سرگرمی این شرکت در ایالت فلوریدا، موضع‌گیری‌های ضد و نقیض او در مورد تداوم حمایت آمریکا از اوکراین و عدم واکنش قاطع به حملات شخصی دونالد ترامپ برخی از حامیان مالی حزب جمهوری‌خواه را نگران کرده است.

نیکی هیلی

نیکی هیلی، ۵۱ ساله، فرماندار سابق ایالت کارولینای جنوبی و نمایندهٔ آمریکا در سازمان ملل در دوره‌ای از دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ است. او در تبلیغات انتخاباتی بر جوان‌بودن خود در مقایسه با جو بایدن و دونالد ترامپ و سابقه خانوادگی خود به عنوان دختر دو مهاجر هندی تأکید می‌کند.

خانم هیلی در حزب جمهوری‌خواه موقعیت خود را به‌عنوان یک محافظه‌کار تمام‌عیار تثبیت کرده است که درعین حال در مقایسه با سایر جمهوری‌خواهان هم طرازش در مورد مسایل حساسی مثل جنسیت و نژاد می‌تواند به شیوه پذیرفتنی‌تری موضع‌گیری کند.

علاوه بر این، خانم هیلی خود را مدافع سرسخت منافع آمریکا در عرصه بین‌المللی جلوه می‌دهد. تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که او از حمایت حدود ۳ درصد از رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه برخوردار است.

تیم اسکات

تیم اسکات، که تنها سناتور سیاهپوست حزب جمهوری‌خواه است، خارج از ایالت زادگاهش، کارولینای جنوبی، چندان شناخته‌شده نیست، ولی خوش‌بینی و تأکید او بر متحدکردن حزب جمهوری‌خواه به او کمک کرده که در مقایسه با روش های تهاجمی دونالد ترامپ و ران دسنتیس چهرهٔ متفاوتی از خود نشان دهد.

تیم اسکات، تنها سناتور سیاهپوست حزب جمهوری‌خواه
تیم اسکات، تنها سناتور سیاهپوست حزب جمهوری‌خواه

حامیان آقای اسکات اذعان دارند که سلوک خوشبینانه و مثبت او در برابر نامزدهای اصلی و به خصوص ران دسنتیس که می‌تواند به سوابق خود در تصویب لوایح و قوانین محافظه‌کارانه تکیه کند احتمالاً کافی نخواهد بود. آقای اسکات ۵۷ ساله هنوز نامزدی خود را رسماً اعلام نکرده، ولی کمیته‌ای برای بررسی احتمال نامزدی خود تشکیل داده است.

آسا هاچینسن

فرماندار سابق ایالت آرکانزاس در ماه آوریل نامزدی خود در رقابت‌های درونی حزب جمهوری‌خواه را اعلام کرد و از دونالد ترامپ خواست برای حل و فصل کیفرخواستی که علیه او صادر شده از این رقابت کنار برود.

آسا هاچینسن
آسا هاچینسن

آقای هاچینسن ۷۲ ساله با استناد به سابقهٔ خود به‌عنوان فرماندار یک ایالت عمیقاً محافظه‌کار مدعی است که می‌تواند مطالباتی را که برای رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه مهم‌ است، اجرا کند. او کاهش مالیات و طرح‌های ایجاد اشتغال در دوران فرمانداری در ایالت آرکانزاس را مایه افتخار خود می‌داند. ولی او در خارج از این ایالت چندان شناخته‌شده نیست.

مایک پنس

مایک پنس ۶۳ ساله معاون رئیس‌جمهور در دوران دونالد ترامپ بود که بر سر حمله ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره با رئیس قبلی خود مرزبندی کرده است. او در زمان وقوع حمله در ساختمان کنگره بود. آقای پنس گفته است «تاریخ دونالد ترامپ را به خاطر نقشی که در این حمله ایفا کرد مسئول خواهد شناخت».

با این همه، آقای پنس نیز همچون سایر سیاستمداران جمهوری‌خواهی که امیدوارند به مقام ریاست‌جمهوری برسند در برابر اعلام جرم دادستانی نیویورک از دونالد ترامپ حمایت و تأکید کرد که این اقدام می تواند به عدم شرکت هواداران او در انتخابات درونی حزب جمهوری‌خواه منجر شود.

آقای پنس اعلام کرده که هنوز در مورد ورود به رقابت‌های حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات نامزد ریاست‌جمهوری تصمیم نگرفته است.

کریس کریستی

گزارش شده که کریس کریستی، فرماندار سابق ایالت نیوجرسی، نیز در حال بررسی احتمال شرکت در رقابت‌های حزب جمهوری‌خواه است. آقای کریستی ۶۰ ساله که در رقابت‌های انتخاباتی حزب جمهوری‌خواه در سال ۲۰۱۶ نيز شرکت کرد، زمانی از حامیان دونالد ترامپ بود، ولی پس از حملهٔ ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره به صف مخالفان او پیوسته است.

کریس سنونو

کریس سنونو، فرماندار جمهوری‌خواه ایالت نیوهمپشایر، نیز در حال بررسی احتمال شرکت در رقابت‌های درونی حزب جمهوری‌خواه برای تعیین نامزد ریاست‌جمهوری است. او که ۴۸ ساله است و در سال ۲۰۱۷ به‌عنوان فرماندار ایالت کوچک نیوهمپشایر انتخاب شد، می‌گوید حزب جمهوری‌خواه به رهبری جدیدی نیاز دارد و به باور او آقای ترامپ نمی‌تواند جو بایدن را شکست دهد.

ویوک راماسوامی

ویوک راماسوامی ۳۷ ساله و یک سرمایه‌گذار و مدیرعامل سابق شرکت‌های بیوتکنولوژی است. او در ماه فوریه نامزدی خود در رقابت‌های درونی حزب جمهوری‌خواه را اعلام کرد.

آقای راماسوامی، به‌عنوان فردی خارج از محافل سیاسی متعارف، در مباحث حامیان معمولی حزب جمهوری‌خواه به‌عنوان گزینه‌ای در برابر ترامپ شور و شوق فراوانی ایجاد کرد است ولی کماکان نامزدی بدون بخت پیروزی تلقی می‌شود.

رابرت کندی جونیور

رابرت کندی جونیور که ۶۹ ساله و از فعالان سرشناس مخالف واکسن کووید است، بدون بخت چندانی برای رقابت با جو بایدن، در انتخابات درونی حزب دموکرات اعلام آمادگی کرده است. او پسر رابرت کندی، سناتور آمریکایی است که در سال ۱۹۶۸ در جریان کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری در یک سوءقصد کشته شد.

شبکه‌های اجتماعی یوتیوب و فیس‌بوک فعالیت آقای کندی را به‌دلیل انتشار اطلاعات غلط در مورد واکسن و همه‌گیری کووید ۱۹ ممنوع کرده‌اند.

مایک پومپئو

مایک پومپئو که در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، مدتی رئیس سی‌آی‌ای، و مدتی وزیر خارجه بود، به عنوان یک نامزد بالقوه در انتخابات درونی حزب جمهوری‌خواه تلقی می‌شد ولی او اعلام کرده که به دلایل شخصی در این رقابت شرکت نخواهد کرد.

مایک پومپئو
مایک پومپئو

آقای پومپئو، نمایندهٔ سابق کنگره از ایالت کانزاس، یکی از وفادارترین نزدیکان دونالد ترامپ بود و مدتی نیز از ادعاهای او در مورد تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ حمایت کرد.

گل یانگکین

گل یانگکین سرمایه‌گذار، مدیرعامل سابق یک صندوق سرمایه‌گذاری و فرماندار جمهوری‌خواه ایالت ویرجینیاست که در پی تمرکز بر حق والدین برای تصمیم‌گیری در مورد مدارس و مضامین آموزشی در جریان کارزار انتخاباتی این ایالت مورد توجه قرار گرفت. ولی پس از پیوستن تعدادی از کارمندان مهم او به اردوی ران دسنتیس به نظر می‌رسد که آقای یانگکین در رقابت‌های حزب جمهوری‌خواه شرکت نخواهد کرد.

ماریان ویلیامسون

ماریان ویلیامسون از نویسندگان کتاب‌های پرفروش است که حضور او در رقابت‌های درونی حزب دموکرات برای تعیین نامزد مقام ریاست‌جمهوری همچون تیری در تاریکی است. او در رقابت‌های سال ۲۰۲۰ نیز شرکت داشت، ولی قبل از شمارش آرا کناره‌گیری کرد.

او کارزار جدیدش را روز ۲۳ مارس آغاز کرده و می‌گوید قصد دارد در رقابت‌های درونی حزب دموکرات نامزدی جو بایدن را به چالش بکشد.

ماریان ویلیامسون
ماریان ویلیامسون
XS
SM
MD
LG