لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۸

سه روزنامه‌نگار زن برای ارائه آخرین دفاع به دادسرای اوین احضار شدند


مهرنوش زارعی٬‌ سعیده شفیعی و نسیم سلطان بیگی
مهرنوش زارعی٬‌ سعیده شفیعی و نسیم سلطان بیگی

گزارش‌ها حاکی است که در ادامه تشدید فشار بر فعالان رسانه‌ای در ایران، سعیده شفیعی، مهرنوش زارعی و نسیم سلطان بیگی، سه روزنامه‌نگار ساکن تهران طی ابلاغیه‌های جداگانه‌ای جهت ارائه آخرین دفاع به دادسرای مقدسی اوین احضار شده‌اند.

به گزارش روز چهارشنبه ششم اردیبهشت سایت هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در ابلاغیه‌های جداگانه‌ای که این روزنامه‌نگاران دریافت کرده‌اند، از آنها خواسته شده است تا ظرف پنج روز «جهت اخذ آخرین دفاع در دادسرای اوین حاضر شوند.»

طبق این گزارش، «تبلیغ علیه نظام» از جمله اتهامات مطروحه علیه این سه روزنامه‌نگار است و نوشته‌های مختلف آنان از مصادیق «طرح این اتهام عنوان شده است.»

نسیم سلطان‌بیگی، فعال حقوق زنان و روزنامه‌نگار، دی ماه سال گذشته هنگام سفر به خارج از کشور در «فرودگاه بین‌المللی خمینی تهران» بازداشت شد. اما روز هفدهم بهمن ماه سال گذشته با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد شد.

مهرنوش زارعی نیز که سابقه فعالیت در خبرگزاری‌های ایلنا، ایسکا، چلچراغ و آنا را در کارنامه خود دارد در دوم بهمن ماه ۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و سپس به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند دو الف زندان اوین منتقل شد. او نیز در اواخر بهمن سال گذشته با تودیع وثیقه آزاد شد.

سعیده شفیعی هم دوم بهمن ماه سال گذشته توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و سپس با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی بطور موقت و تا پایان مراحل دادرسی در ۱۸ بهمن از زندان آزاد شد.

گزارش انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران حاکی از آن است که در جریان اعتراضات سراسری اخیر در ایران از شهریور تا دی‌ماه پارسال حدود ۷۰ روزنامه‌نگار در کشور بازداشت شدند.

این انجمن همچنین عنوان کرده بود که طی این مدت نیز تعداد قابل توجهی از روزنامه‌نگاران در کشور نیز احضار شده‌اند.

با استفاده از هرانا و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG