لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۷

قتل خیابانی مؤسس «کش‌اپ» و مظنون ایرانی‌تبار آن


باب لی، از چهره‌های برتر آی‌تی (سمت راست). سمت چپ: خزر مؤمنی و همسرش دینو الیاس‌نیا
باب لی، از چهره‌های برتر آی‌تی (سمت راست). سمت چپ: خزر مؤمنی و همسرش دینو الیاس‌نیا

دقایقی مانده به ساعت دو نیم صبح ۴ آوریل (۱۵ فروردین)، «باب لی»، از چهره‌های حوزه فناوری و مؤسس اپلیکیشن «کَش‌اَپ»، در حالی که چندین زخم عمیق از ضربات متعدد چاقو بر تن داشت، در یکی از خیابان‌های سان‌فرانسیسکو به زمین افتاد.

او که به‌شدت خونریزی داشت از جا بلند شده و به سمت خودرویی پارک‌شده که فلاشر می‌زد رفت. باب لی با بالا زدن پیراهن خود، جای ضربات را به سرنشینان خودرو نشان داد و التماس کمک کرد. اما این ماشین حرکت کرده و به راه خود رفت.

او سپس با دشواری زیاد خود به ورودی آپارتمانی در نزدیکی این پارکینگ رساند، اما در آن لحظه متصدی لابی ساختمان در محل حضور نداشت. باب لی در حالی که با ۹۱۱، شماره فوریت‌های پلیسی، تماس می‌گرفت تسلیم زخم‌ها شده و به زمین افتاد. پلیس که شش دقیقه بعد به این محل رسیده بود او را به بیمارستان رساند اما باب لی در بیمارستان جان باخت.

باب لی (سمت راست) و نیما مومنی (سمت چپ تصویر):

باب لی ۴۳ ساله در جامعه فناوری آمریکا فردی شناخته‌شده بود که با گوگل و اسکوئر همکاری می‌کرد. برنامه کاربردی کش‌اپ او که به نوشته نشریه «فوربز» ۴۰ میلیارد دلار ارزش دارد به عنوان جایگزینی برای خدمات بانکداری سنتی به کاربران امکان انتقال پول از طریق یک برنامه تلفن همراه را می‌دهد.

در حالی که باب لی یکی از ده‌ها قربانی قتل‌های خیابانی است که امسال در سان‌فرانسیسکو رخ داده، قتل او تنها موردی از قتل‌های این شهر است که پوشش خبری ملی پیدا کرده است.

مظنون اصلی، نیما مؤمنی

بیشتر لحظات صحنه‌ای که در بالا توصیف شد در دوربین‌های مداربسته محل این حادثه، یعنی محله اعیان‌نشین «رینکون‌هیل»، ثبت شده و در روزهای پس از این قتل، ذهن مردم و رسانه‌ها بیشتر متوجه معضل بی‌خانمان‌ها در سطح شهرهای بزرگ و خطرات جانی این معضل شده بود.

اما ۹ روز بعد از مرگ باب لی، پلیس سان‌فرانسیسکو اعلام کرد که مظنون اصلی این پرونده را دستگیر کرده‌است و نام او نیما مؤمنی است.

نیما مؤمنی، شهروند ایرانی‌تبار و ۳۸ ساله، مؤسس و مالک شرکت نرم‌افزاری «اکسپند آی‌تی» در آمریکا و از آشنایان باب لی است.

پلیس اعلام کرد نیما مؤمنی که به اتهام قتل باب لی در بازداشت است در شب این قتل با باب لی در یک ماشین بوده است.

بازجویان این پرونده پس از مرگ باب لی با بررسی تلفن‌ها و پیامک‌های او متوجه تماس‌های متعدد بین باب لی و خزر مؤمنی (خزر الیاس‌نیا) شده‌اند.

خزر مؤمنی، خواهر نیما مؤمنی، با باب لی رابطه داشته و به گزارش پلیس، در یکی از آخرین پیامک‌ها که در همان ساعات منتهی به مرگ باب لی برای او فرستاده، نوشته است: «فقط می‌خواستم مطمئن بشم حالت خوبه چون می‌دونم نیما خیلی برخورد بیش از حد شدیدی باهات داشت.»

او در پیامکی دیگر ادامه می‌دهد: «و ممنون که مرد با کلاسی هستی و با قضیه این‌طور با کلاس برخورد کردی. پدرسوخته‌های خودخواهی هستید ولی دوستتون دارم.»

خزر مؤمنی در ایران متولد شد و در کودکی به ایالات متحده مهاجرت کرد. او در حوزه سبک زندگی و رسانه‌های اجتماعی فعالیت دارد و صاحب یک آپارتمان مجلل در سان‌فرانسیسکو است. خزر در سال ۲۰۱۳ با دکتر دینو الیاس‌نیا، جراح پلاستیک معروف، ازدواج کرد. دینو الیاس‌نیا که اصالتی ارمنی و آشوری دارد و در ایران به دنیا آمده، از پزشکان موفق سان‌فرانسیسکو است.

باب لی و مواد مخدر

روزنامه «سان‌فرانسیسکو استاندارد» در گزارشی که با مصاحبه با مقامات انتظامی و همچنین دوستان و آشنایان خزر مؤمنی و باب لی تهیه کرده می‌نویسد که باب لی فردی بود که مواد مخدر زیادی استفاده می‌کرد و با یکی از فروشندگان مواد سنگینی چون «مت‌آمفتامین، کوکائین، اکستازی، اسید و جی‌بی‌ال (معروف به داروی تجاوز جنسی) دوست صمیمی بود.

این گزارش می‌نویسد که دوستان خزر می‌گویند برادر او نگران وضعیت خواهرش در رابطه با باب لی شده بود و نگران بود که خواهرش درگیر مواد سنگین مخدر و «افراد ناباب» شود. پلیس نیز می‌گوید که یک روز پیش از قتل، نیما مؤمنی به سراغ باب لی رفته و از او در مورد موضوع مواد مخدر و «کارهای ناشایست دیگر» سوال کرده بود. باب لی هم به او «اطمینان داده بود» که «چنین نیست.»

با این حال، روز بعد باب و خزر به آپارتمان فروشنده مواد مخدر رفتند. نیما مؤمنی هم ساعاتی بعد، باب لی را با ماشین خود به «منطقه تاریک و خلوت» سان‌فرانسیسکو برد و پس از آن‌که هر دو از ماشین پیاده شدند او را با چاقوی آشپزخانه زد. او چندین بار این چاقو را به بدن باب لی فرو کرد که یکی از این ضربات وارد قلب او شد.

اولین جلسه دادگاه نیما مؤمنی روز ۲۵ آوریل (۴ اردیبهشت) برگزار شد و دادرسی این پرونده ادامه دارد. در این جلسه دادگاه، دو دختر نوجوان باب لی نیز حضور یافتند.

نیما مؤمنی در صورت محکومیت با حکم بیش از ۲۰ سال زندان مواجه خواهد شد.

XS
SM
MD
LG