لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۳

آمریکا: حکومت ایران به جای متهم کردن روزنامه‌نگاران، پاسخگوی قتل مهسا و خشونت علیه زنان باشد


 الهه محمدی و نیلوفر حامدی
الهه محمدی و نیلوفر حامدی

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه هفتم اردیبهشت در واکنش به اتهام وارد شده به دو روزنامه‌نگار زن در ایران به رادیوفردا گفت، رهبری حکومت ایران به جای طرح چنین اتهاماتی٬بهتر است پاسخگوی «قتل مهسا امینی» و خشونت دولتی علیه زنان در این کشور باشد.

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی، روز گذشته درباره کیفرخواست علیه نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو روزنامه‌نگار زندانی، گفت: «اتهام این دو نفر همکاری با دولت متخاصم آمریکا، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام است.»

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به این اظهارات به رادیو فردا گفت: «رهبری [حکومت] ایران به جای پاسخگویی به قتل مهسا امینی و خشونت دولتی علیه زنان که در ایران انجام می‌شود، به دروغ آمریکا را به دامن زدن به اعتراضات یا به نوعی هدایت روزنامه‌نگاران ایران متهم می‌کند. این اتهامات کاملا نادرست است.»

این سخنگوی وزارت خارجه در این واکنش که از طریق ایمیل در اختیار رادیوفردا قرار گرفت، تصریح کرد: «در عوض، مقامات [حکومت] ایران باید به خودشان نگاه کنند، زیرا مشکلاتی که آنها با آن روبرو هستند، مربوط به اقدامات خودشان است.»

او همچنین گفت: «برخورد سخت و خشن با نیلوفر حامدی و الهه محمدی به سادگی نشان می‌دهد که رهبری [حکومت] ایران تا چه حد از خبرنگارانی که تخلفات آنها را افشا می‌کنند٬ می‌ترسند. ما این رفتار را به شدت محکوم می‌کنیم.»

نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه «شرق» و الهه محمدی، خبرنگار روزنامه «هم‌میهن» به دلیل انتشار گزارش مرگ و نیز خاکسپاری مهسا (ژینا) امینی در همان روزهای نخست اعتراضات سراسری، توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شدند و همچنان در زندان هستند.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه گفت: «ما بار دیگر از رهبری ایران می‌خواهیم که نیلوفر و الهه را آزاد کنند و از ارعاب و دستگیری خودسرانه خبرنگاران دست بردارند.»

نیلوفر حامدی و الهه محمدی در شرایطی بازداشت شده‌اند که مدیران مسئول روزنامه‌های آنها به صراحت اعلام کرده‌اند آنها با هماهنگی مسئولان رسانه متبوع خود و برای انجام کار خبری خود، به بیمارستان کسری تهران و سقز رفته بودند.

این دو روزنامه‌نگار از سوی مجله تایم در بخش «پیشگامان» به عنوان چهره‌های تأثیر‌گذار معرفی شده‌اند.

در همین زمینه، بنیاد نیمن در دانشگاه هاروارد روز نهم فروردین امسال جایزه لوئیس لیون در سال ۲۰۲۳ برای «وجدان و صداقت» در روزنامه‌نگاری را به نیلوفر حامدی و الهه محمدی اهدا کرد.

سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی پیشتر در بیانیه‌ای این دو روزنامه‌نگار را به دلیل انتشار نخستین عکس مهسا (ژینا) امینی روی تخت بیمارستان و گزارش‌های بعدی در این‌باره٬ به انتشار «اخبار جهت‌دار» از مراسم تشییع، تدفین و تجمعات اولیه متهم کردند.

XS
SM
MD
LG