لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۷

انتشار جزئیات جدید از رد پای فناوری آلمانی و چکی در پهپادها و موشک‌های ایرانیِ ساقط‌شده در اوکراین


بازدید علی خامنه‌ای از نمایشگاه محصولات نیروی هوافضای سپاه پاسداران، ۱۳۹۳
بازدید علی خامنه‌ای از نمایشگاه محصولات نیروی هوافضای سپاه پاسداران، ۱۳۹۳

با وجود انکارهای مکرر مقام‌های جمهوری اسلامی مبنی بر عدم ارسال سلاح به روسیه، روز جمعه نتایج پژوهشی جدید در این زمینه توسط یک موسسه تحقیقاتی غربی منتشر شد.

موسسه «تحقیقات تسلیحات جنگی» [CAR] مستقر در بریتانیا با بررسی اجزای باقی‌مانده از پهپادهای شاهد-۱۳۶ فروخته شده توسط ایران به روسیه، اعلام کرد که این پهپادها از موتوری مبتنی بر فناوری آلمانی استفاده می‌کند.

بر اساس تحقیقات این موسسه که نتایج آن را شبکه خبری سی‌ان‌ان روز جمعه، هشتم اردیبهشت، گزارش کرد، جمهوری اسلامی این فناوری آلمانی را تقریبا ۲۰ سال پیش به طور غیرقانونی به دست آورده است.

موسسه تحقیقات تسلیحات جنگی گزارش داده که جمهوری اسلامی در سال ۲۰۰۶ به طور غیرقانونی به موتورهای پهپاد ساخت شرکت آلمانی لیمباخ (Limbach Flugmotoren) دست یافته و مهندسی معکوس روی آن انجام داده است.

سه سال بعد، یک مهندس ایرانی به نام یوسف ابوطالبی اعلام کرد که شرکتش یک موتور پهپاد ساخته است.

این شرکت که «اوج پرواز ما دو نفر» نام دارد و معروف به «ما دو» است در شهرک صنعتی شکوهیه قم مستقر است و از سوی آمریکا در سال آبان ۱۴۰۰ تحریم شد. سپس بریتانیا و اتحادیه اروپا نیز این شرکت را تحریم کردند.

محققان موسسه تحقیقات تسلیحات جنگی آرم شرکت «ما دو» را روی درپوش‌های شمع در موتورهای پهپاد و همچنین شماره سریال‌های مورد استفاده این شرکت را پیدا کرده‌اند.

پیشتر رادیوفردا به مناسبت تحریم‌های بین‌المللی علیه این شرکت در گزارشی خبر داده بود که پهپادهای شناسایی و انتحاری سبک طراحی و تولید شده توسط صنایع هوافضای شاهد و شرکت هسا همواره از موتورهای وانکل و همچنین پیستونی دو سیلندر و چهار سیلندر ساخت شرکت‌هایی چون لیمباخ آلمان استفاده کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، از سال ۱۳۹۰، دولت آمریکا بر کشورهای اروپایی فشار آورد تا مانع از فروش موتورهای مورد استفاده در پهپادهای ایرانی شوند و در این راستا، دو تاجر ایرانی در سال ۱۳۹۳ در آلمان دستگیر و محاکمه شدند.

تایید رد پای فناوری آلمانی در پهپادهای ساخت ایران در حالی است که پیشتر کمپانی کانادایی بمباردیه اعلام کرده بود که جزئیات جدیدی از کاربرد موتورهای ساخت خود را در پهپادهای تولیدی در صنایع نظامی جمهوری اسلامی ایران ردگیری کرده که با تحویل به روسیه، در حملات به خاک اوکراین مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

همچنین موسسه تحقیقات تسلیحات جنگی فاش کرد از دیگر قطعات غربی که ایران به دست آورده و برای ساخت موشک‌های خود مهندسی معکوس کرده، قطعات موشکی ساخت کشور جمهوری چک است.

پیشتر کارشناسان سازمان ملل متحد گزارش داده بودند که موتور موشک‌های قدس-۱ که در حملات به پالایشگاه‌های نفت در عربستان سعودی به کار رفته بود، «نسخه‌ای بدون مجوز از موتور جت تی‌جی-۱۰۰ شرکت وِلکا بیتِش در چک (PBS Velká Bíteš) است.

کارشناسان معتقدند که این موتور چکی در موشک‌های حیدر ۲ ایران نیز به کار رفته است.

با وجود اعمال تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، ارتش ایران در اردیبهشت ۱۳۹۸ اعلام کرد که چند موشک جدید از جمله موشک حیدر را ساخته است.

شرکت چکی اعلام کرده که هرگز موتورهای خود را به ایران یا یمن عرضه نکرده، اما یک هیئت سازمان ملل متحد دریافته که قطعات صادر شده از جمهوری چک به شرکتی در هنگ‌کنگ در سال ۲۰۱۰، به ساخت موشک‌های ایران در سال ۲۰۱۹ ختم شده است.

در همین حال مقام‌های غربی نگرانند که روسیه تسلیحات و تجهیزات ساخت غرب را که در میدان نبرد اوکراین کشف می‌کند، با مهندسان جمهوری اسلامی به اشتراک بگذارد.

در اسفند سال گذشته، شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از منابع مطلع گزارش داد که روسیه برخی از تسلیحات آمریکا و ناتو را که در جنگ اوکراین به غنیمت گرفته به ایران داده است.

مقامات آمریکایی معتقدند که صنایع تسلیحاتی جمهوری اسلامی با روش موسوم به مهندسی معکوس تلاش خواهند کرد تا تسلیحات مشابهی تولید کنند و یا سامانه‌های تسلیحاتی جدیدی برای مقابله با سلاح‌های آمریکایی بسازند.

به گفته مقام‌های اوکراینی، روسیه ماه‌هاست که با پهپادهای ساخت ایران به‌صورت گسترده زیرساخت‌های غیرنظامی و مناطق مسکونی اوکراین را هدف قرار می‌دهد و نیروی هوایی این کشور نیز تاکنون بیش از ۵۰۰ پهپاد ایرانی را ساقط کرده ‌است، موضوعی که کشورهای غربی نیز آن را تایید و چندین بسته تحریمی علیه ایران اعمال کرده‌اند.

علاوه بر پهپاد، روزنامه آمریکایی وال‌استریت جورنال به تازگی گزارش داده که کشتی‌های روسیه در یک دوره شش ماهه دست‌کم ۳۰۰ هزار گلوله توپ و یک میلیون از انواع دیگر گلوله‌ها را از ایران خریداری و از طریق دریای خزر به خاک خود منتقل کرده است.

منابع: سی‌ان‌ان، رادیوفردا/ م. ت./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG