لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۲

همزمان با سفر امیرعبداللهیان، اسرائیل حزب‌الله را مسئول بمب‌گذاری ماه گذشته دانست


امیرعبداللهیان (راست) در مرز شمالی اسرائیل
امیرعبداللهیان (راست) در مرز شمالی اسرائیل

همزمان با بازدید وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران از جنوب لبنان در فاصله بسیار نزدیک به مرز شمالی اسرائیل پس از ملاقات او با دبیرکل حزب‌الله لبنان، مشاور امنیت ملی اسرائیل شامگاه جمعه، هشتم اردیبهشت، گفت حزب‌الله عامل بمب‌گذاری ماه گذشته در اسرائیل بوده است.

به گزارش رویترز، تساخی هانِگبی، مشاور امنیت ملی اسرائیل، به شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل گفت عملیات ناکام حزب‌الله در بمب‌گذاری ماه گذشته در «مگیدو»، از نوعی بود که اسرائیل با آن آشنایی نداشت.

این شبکه از آقای هانگبی پرسیده بود که آیا بحران سیاسی جاری در اسرائیل بر سر طرح دولت برای تغییرات دستگاه قضایی این کشور «دشمنان اسرائیل را گستاخ‌تر کرده است؟»

مشاور امنیت ملی اسرائیل در پاسخ افزود، ارزیابی ما این است که در حال حاضر ممکن است عملیاتی انجام شود که در گذشته دشمنان آن‌ها را بررسی نکرده بودند.

این نخستین بار است که یک مقام ارشد اسرائیلی بمب‌گذاری یادشده را کار حزب‌الله اعلام می‌کند.

روز ۲۲ اسفند، پس از انفجار بمبی در کنار چهارراهی در جاده «مگیدو» در اسرائیل و زخمی شدن یک راننده عرب اسرائیلی، ابتدا رسانه‌های اسرائیلی این جوان را مظنون به حمل بمب معرفی کردند اما پس از تحقیقات بیشتر ارتش و نهادهای امنیتی، اعلام شد که این راننده خود قربانی بمب کارگذاری شده بود.

نظامیان ارشد اسرائیلی گفتند که بمب یادشده، پیچیده و پیشرفته بود و برای انفجاری بزرگ که توان کشتن شمار زیادی از مردم را داشته باشد، آماده شده بود.

ارتش اسرائیل بعدا تأیید کرد که به فاصله کمتر از یک شبانه‌روز، یک مرد را که از لبنان به اسرائیل رخنه کرده و در راه بازگشت به لبنان بود، در نزدیکی مرز از پای درآورد.

رسانه‌های اسرائیل انتقادات زیادی را از دولت بنیامین بازتاب دادند که مدعی بود او به دلیل درگیر بودن در بحران سیاسی داخلی بر سر تغییرات دستگاه قضایی، بمب‌گذاری حزب‌الله در داخل اسرائیل را که رویدادی نادر است، کم‌اهمیت انگاشته، وگرنه می‌بایست به ارتش فرمان می‌داد که اهداف حزب‌الله در لبنان را هدف قرار دهد.

با این حال، چند روز پس از آن، به‌ دنبال شلیک ده‌ها راکت از جنوب لبنان به شمال اسرائیل که در ۱۷ سال اخیر سابقه نداشت، ارتش اسرائیل واکنشی نشان داد، که بسیاری در اسرائیل آن را محدود نامیده و از دولت آقای نتانیاهو در این ارتباط انتقاد کردند.

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، گفت اسرائیل «باغات موز» را بمباران کرد زیرا از درگیری هراس دارد.

حزب‌الله به اعزام بمب‌گذار به داخل اسرائیل اشاره نکرده است.

حسین امیرعبداللهیان در مرز اسرائیل، سفر نزدیک رئیسی به سوریه

در این میان، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز هشتم اردیبهشت همراه با یک هیئت ایرانی و نیروهای حزب‌الله، از جنوب لبنان به خاک اسرائیل نگاه کرد و با تأکید بر ادامه حمایت حکومت ایران از حزب‌الله، اسرائیل را حکومتی نامید که «تنها زبان زور را می‌فهمد».

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، او در روستای مرزی مارون‌الرأس گفت: «امروز اینجا هستیم تا دوباره با صدای رسا بگوییم که از مقاومت لبنان در برابر رژیم صهیونیستی (اسرائیل) حمایت می‌کنیم.» به ادعای وزیر خارجه دولت ایران، «فروپاشی اسرائیل» نزدیک است.

او ساعاتی پیش از رفتن به مرز لبنان و اسرائیل، با حسن نصرالله دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

رسانه‌های اسرائیل از جمله شبکه‌های تلویزیونی این کشور گزارش‌های متعددی در مورد حضور وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در مرز شمالی این کشور منتشر کرده و او را «مهمان ناخوانده در لب مرز» به فاصله کوتاهی پس از حملات راکتی ماه گذشته از لبنان علیه اسرائیل و پاسخ نظامی اسرائیل به آن، نامیدند.

وزیر خارجه ایران روز هفتم اردیبهشت از دولت لبنان خواست بر بن‌بست سیاسی غلبه کنند تا رئیس‌جمهور جدید این کشور انتخاب شود. لبنان در میانه بحران عمیق اقتصادی خود، از شش ماه پیش رئیس‌جمهور نیز ندارد.

به گزارش آسوشیتدپرس، حزب‌الله که از نفوذ زیاد بر امور سیاسی در لبنان برخوردار است، از سلیمان فرنجیه، شخصیت مسیحی مارونی طرفدار سوریه، برای ریاست‌جمهوری حمایت می‌کند. آقای فرنجیه به داشتن دوستی نزدیک با بشار اسد شهرت دارد.

سفر وزیر خارجه ایران به لبنان دومین دیدار او از این کشور در کمتر از چهار ماه بود اما این بار در شرایطی تازه انجام شد که در آن جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی از دو ماه پیش با آشتی با یکدیگر، به سوی ازسرگیری کامل رابطه گام برداشته‌اند.

عربستان تا پیش از این حامی مخالفان سیاسی حزب‌الله در لبنان محسوب می‌شد.

همزمان با سفر وزیر خارجه ایران در لبنان، روزنامه لبنانی الاخبار، که به حزب‌الله نزدیک است، روز جمعه خبر داد که ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهور اسلامی ایران، در روزهای آتی برای نخستین بار در ۱۳ سال گذشته به سوریه سفر خواهد کرد.

وزیر شهرسازی ایران نیز در روزهای اخیر در سفر به دمشق با بشار اسد دیدار کرده بود.

اسرائیل در دوره اخیر بارها سوریه را هدف قرار داده تا تحرکات نظامی ایران و متحدین آن در سوریه را مختل کند.

به نوشته رسانه‌های اسرائیل، آخرین حمله منتسب به این کشور علیه اهدافی در استان حمص سوریه، جمعه شب و ساعاتی پس از حضور وزیر خارجه ایران در مرز لبنان و اسرائیل انجام گرفت.

منابع: تلویزیون اسرائیل، ایرنا، رادیوفردا/ ف. ر./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG