لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۰

سقوط ابزار حفاری؛ احتمالا فاز ۱۱ پارس جنوبی امسال هم افتتاح نشود


پالایشگاه میدان گازی پارس جنوبی
پالایشگاه میدان گازی پارس جنوبی

علی‌رغم وعده وزیر نفت ایران برای افتتاح فاز ۱۱ پارس جنوبی در مهر ماه سال گذشته، این فاز نه تنها تاکنون به بهره‌برداری نرسیده، بلکه بنا بر گزارش روزنامه شرق، سقوط ابزار حفاری در یکی از چاه‌ها، احتمال افتتاح این پروژه گازی در سال جاری را نیز کاهش داده است.

بعد از خروج شرکت توتال فرانسه و سی‌ان‌پی‌سی چین از پروژه ۵ میلیارد دلاری توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با قابلیت تولید روزانه ۵۶ میلیون متر مکعب گاز، ایران اعلام کرد که این پروژه را با شرکت‌های داخلی به سرانجام خواهد رساند.

روزنامه شرق می‌نویسد، توقیف کشتی لوله‌گذاری «اوشینگ» ایران در هلند توسط روسیه در ابتدای پارسال، توسعه فاز ۱۱ را به تاخیر انداخت و آذرماه پارسال نیز سقوط ابزار حفاری در یکی از چاه‌ها، باعث توقف توسعه آن شد.

ایران این کشتی ۳۰۰ میلیون دلاری را به روسیه برای لوله‌گذاری خط لوله «نورد استریم ۲» اجاره داده بود، اما زمانی که خود ایران نیاز به این کشتی پیدا کرد، روسیه آن را توقیف کرد.

این گزارش با اشاره به سقوط ابزار حفاری چاه می‌افزاید: «سوم آذر پارسال، سیم‌های جرثقیل پنج هزار تنی شناور دچار پارگی شد و عملیات با حادثه دهشتناکی روبه‌رو شد که می‌توانست حتی سکو را غرق کند و شناور را از وسط به دو‌نیم کند.»

بدین ترتیب انتظار می‌‍رود افتتاح این میدان امسال نیز انجام نشود.

ایران طی سال‌های گذشته با کسری هنگفت گاز مواجه بوده و یکی از گزینه‌های جبران بخشی از کسری گاز کشور، افتتاح فاز ۱۱ پارس جنوبی است.

قرار بود مهرماه پارسال این فاز با تولید روزانه ۵ میلیون متر مکعب از چهار چاه، به صورت زودهنگام افتتاح شود تا در آینده ظرفیت آن به رقم نهایی ۵۶ میلیون متر مکعب برسد، اما روزنامه شرق می‌نویسد به رغم گذشت ۴۹ ماه از آغاز حفاری‌ها، توان تولید گاز چاه‌های حفاری شده حتی به سه میلیون متر مکعب نیز نرسید و این میزان، کفاف راه‌اندازی زودهنگام این پروژه را نیز نمی‌دهد.

این گزارش به جابجایی یکی از سکوهای تولید گاز در فاز ۱۲ پارس جنوبی به فاز ۱۱ برای افتتاح زودهنگام پروژه اشاره کرده و گفته است به خاطر این تصمیم ناموفق، نه تنها تولید فاز ۱۱ به پنج میلیون مترمکعب زود‌هنگام نرسید که پنج میلیون مترمکعب تولید روتین فاز ۱۲ نیز از دست رفت.

با استفاده از گزارش‌های شرق و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG