لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۹

از محصول جدید پارس‌خودرو با نام کادیلا چه می‌دانیم؟


کادیلا
کادیلا

خودرو جدید شرکت پارس‌خودرو با نام کادیلا، شاهین جدید شرکت سایپا، یک مدل تازه از مرسدس‌بنز و همچنین شاسی‌بلند جدید تویوتا موضوعات مجلهٔ خودرو این هفته است.

کادیلا

شرکت پارس‌خودرو، زیرمجموعۀ سایپا، خودرویی با نام کادیلا را معرفی کرده که ایرانی‌شدۀ خودرو لوگان نسل یک است. لوگان نسل یک در ایران با نام ال ۹۰ یا تندر ۹۰ ساخته می‌شد، اما پس از خروج آمریکا از برجام، فعالیت رنو در ایران قطع و تولید این خودرو هم متوقف شد.

بر اساس گزارش رسانه‌های خودرویی ایران، در کادیلا از موتوری با نام ME16 استفاده شده که نمونۀ ایرانی‌شدۀ موتور سیتروئن با نام EC5 است. این موتور پایۀ مشترکی با موتور خودرو تارا و پژو ۲۰۷ ایران‌خودرو دارد اما کمی قدرت بیشتری تولید می‌کند. این موتور ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۷ نیوتن‌متر گشتاور دارد.

پژمان شادچهره، مدیر پروژۀ خودرو کادیلا در پارس‌خودرو، دربارۀ این خودرو گفته است: «تجهیزات تولید خودرو تندر۹۰ در پارس‌خودرو وجود داشت و همین‌طور قطعه‌سازان نیز قالب‌های تولید این خودرو را در اختیار داشتند. به همین منظور تصمیم گرفتیم خودرو تندر۹۰ را با تغییراتی که مدنظر بود، تولید کنیم و به بازار عرضه کنیم.»

این خودرو که قرار است با گیربکس دستی خودرو شاهین سایپا وارد بازار شود، به‌ادعای آقای شادچهره «استانداردهای حفاظت از عابر پیاده، تصادف از جانب و تصادف از پشت را که تندر۹۰ قادر به پاس‌کردن آن‌ها نبود را پاس می‌کند».

مرسدس‌بنز جدید

شرکت مرسدس‌بنز محصول جدید این شرکت، در کلاس E را معرفی کرده است. این آخرین خودرو از این کلاس است که مرسدس‌بنز در آن از موتورهای بنزینی و دیزلی استفاده می‌کند. نسل بعدی این خودرو قرار است الکتریکی باشد.

این اتومبیل از نظر ظاهری شباهت بسیاری به محصول برقی مرسدس‌بنز در این کلاس با نام EQE دارد.

این خودرو دارای فناوری پارک خودران است و در آن از سه نمایشگر بزرگ و کشیده روی کنسول جلوی خودرو استفاده شده است.

E کلاس جدید در انتهای سال جاری وارد بازار خواهد شد و قیمتی در حدود ۶۰ هزار دلار در مدل پایه دارد. مدل پایۀ این خودرو از یک موتور دولیتری چهارسیلندر توربو بنزینی با قدرت ۲۵۵ اسب بخار بهره می‌برد.

شاهین جدید

شرکت سایپا در چند سال اخیر با مشکل بزرگی در خودرو شاهین روبه‌رو بود. این شرکت موتور ضعیف خودرو تیبا را توربو کرده بود و این موتور با توربو ۱۰۸ اسب بخار قدرت دارد.

این قدرت برای چنین خودرویی کم بود و از طرفی، به‌دلیل هشت سوپاپ بودن، مصرف سوخت خودرو بالا بود و موتور حرارت بالایی تولید می‌کرد که سبب می‌شد خرابی موتور زیاد باشد.

حالا سایپا با کمک ایران‌خودرو موتور جدیدی را توسعه داده است که خط تولید آن پس از برجام توسط سیتروئن به سایپا رسیده بود. این موتور، به‌دلیل شباهت با موتور پژو ۲۰۷ و تارا، قطعات مشترکی دارد که در ایران تولید می‌شوند.

موتور ME16 نام موتور جدید سایپاست که قرار است با قدرت ۱۱۵ اسب بخار روی شاهین جدید قرار بگیرد. این خودرو دارای گیربکس شش‌سرعتۀ اتوماتیک است که توسط شرکت دانگ اتومبیل چین ساخته می‌شود.

خودروهای جدید تویوتا

شرکت تویوتا در نمایشگاه خودرو شانگهای دو خودرو مفهومی را رونمایی کرد. این دو خودرو مفهومی در اصل نشان‌دهندۀ دو شاسی‌بلند برقی آیندۀ این شرکت است.

در ساخت خودرو اول تویوتا چند شرکت چینی از جمله بی‌وای‌دی همکاری کرده‌اند. این خودرو پلت‌فرم مشترکی با خودرو برقی تویوتا با نام بی‌زِد چهار دارد.

ماشین جدید تویوتا برای مشتریان جوان طراحی شده است و یک شاسی‌بلند برقی اسپرت خواهد بود.

شاسی‌بلند دیگرِ معرفی‌شده یک خودرو برقی سایز بزرگ است که قرار است با کمک شرکت چینی GAC تولید شود. این دو خودرو قرار است در سال ۲۰۲۶ وارد بازار شوند و شرکت‌های چینی در ساخت آن‌ها نقش کلیدی دارند.

XS
SM
MD
LG