لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۲

ادعای مشاور رسانه‌ای تیم هسته‌ای: اروپا با آخرین توافق مورد مذاکره موافق است


 محمد مرندی، مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده دولت سیزدهم
محمد مرندی، مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده دولت سیزدهم

محمد مرندی، مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران مدعی شدکه آمریکا «علاقمند» و اروپا «موافق» امضای توافقی هستندکه تا آخرین دور از مذاکرات در جریان بود و جمهوری اسلامی هم این آمادگی را دارد.

هم‌زمان با اظهارات این مقام جمهوری اسلامی ایران، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز گفت «تحریم به خودی خود برای بازداشتن ایران از دستیابی به بمب هسته‌ای کارساز نیست و باید به توافقی مؤثر بازگشت».

محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره کننده و فرزند پزشک ویژه رهبر جمهوری اسلامی ایران، ادعای تمایل آمریکا، موافقت اروپا و آمادگی ایران برای امضای توافق پیشتر تنظیم شده را روز پنج‎‌شنبه، ۱۴ اردیبهشت، در مصاحبه با «المیادین»، شبکه تلویزیونی لبنانی هم‌سو با جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله، بیان کرد.

آقای مرندی که در هیئت وزیران و مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سفر ابراهیم رئیسی به سوریه در دمشق بود، اظهار داشت ایران «همچنان از احیای توافق هسته‌ای استقبال می‌کند و متن مورد توافق سال گذشته، قابل قبول است».

اظهارات این مقام ارشد جمهوری اسلامی ایران درباره «قابل قبول» بودن متن تنظیم‌شده در مذاکرات پیشین از نظر دولت تهران، در حالی اعلام می‌‌شود که پیش از آن معمولا ملاحظات و پیش‌شرط‌هایی برای این پذیرش عنوان می‌شد.

محمد مرندی گفته: «آمریکا راغب است و اروپا هم موافق است که متن توافق سال گذشته امضا شود» و آمریکا نیز در این ارتباط «پیام‌هایی» به ایران ارسال کرده است.

با این حال، آقای مرندی گفت که واشینگتن «اراده سیاسی لازم» برای امضای توافق را ندارد. او این امر را به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نسبت داد و گفت «بایدن می‌ترسد که در صورت امضای این توافق، دشمنانش (رقیبان) از آن علیه او در انتخابات آینده استفاده کنند».

به گفته محمد مرندی، اگر توافق امضا نشود، وضعیت کنونی ادامه خواهد یافت و ایران دیگر «تلاشی» برای تغییر آن نخواهد کرد.

اظهارات تازه آقای مرندی در خصوص آمادگی ایران برای امضای همان توافقی که پیش‌نویس آن در مذاکرات در آخرین هفته‌های دولت حسن روحانی بین ایران و غرب تنظیم شده بود، حاوی توضیح در خصوص این پرسش نیست که چرا آن زمان دولت ابراهیم رئیسی از امضای آن طفره رفت.

دولت ابراهیم رئیسی مذاکرات احیای برجام را با عنوان «مذاکره برای لغو تحریم‌ها» برای افکار عمومی و حامیان داخلی خود توجیه کرد، در حالی که اصولگرایان از مذاکراتی که تا پیش از آن در دولت حسن روحانی در جریان بود، با عنوان «سازش» و «کوتاه آمدن از منافع» شدیدا انتقاد می‌کردند.

از مرداد سال گذشته که آخرین دور از مذاکرات ایران و غرب در اروپا در جریان بود، برنامه هسته‌ای ایران پیشرفت زیادی کرده و تهران غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد را گسترش داده، اما جمهوری اسلامی گزارش‌ها برای رساندن غلظت آن به ۸۴ درصد یا ۹۰ درصد را تکذیب کرده است.

وزارت دفاع آمریکا دو هفته پیش گفت بازه زمانی برای ایران تا دستیابی به مواد شکافت‌پذیر لازم جهت دستیابی به بمب اتم به ۱۲ روز کاهش یافته است.

اما یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، روز ۱۴ اردیبهشت در سفر به یونان مدعی شد که «ایران هم‌اکنون نیز اورانیوم ۲۰ درصدی و ۶۰ درصدی برای ساخت پنج بمب اتمی را دارد».

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، ساعاتی بعد از این گفته ژنرال گالانت، در یک سخنرانی در واشینگتن گفت ایران اکنون سلاح هسته‌ای ندارد و «نمی‌تواند» داشته باشد. او افزود واشینگتن به تلاش برای دستیابی به راهکار دیپلماتیک که برنامه هسته‌ای ایران را مهار کند، ادامه خواهد داد.

سالیوان و سایر مقامات ارشد آمریکایی در هشت ماه اخیر که اعتراضات ایران جریان داشت و غرب از تجهیز روسیه به پهپادهای ساخت ایران ناخشنود بود، بارها گفته بودند که مذاکرات احیای برجام از اولویت دولت جو بایدن خارج شده است.

با این حال، رابرت مالی در یک گفت‌وگو با بی‌بی‌سی جهانی اظهار داشت که جو بایدن هرگز نگفته که دیپلماسی «مُرده» و راهکار دیپلماتیک همیشه در اولویت آمریکا است.

توافق حاصل شده در اسفند گذشته میان دولت ایران و رافائل گروسی در سفر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، برای پاسخ‌گویی جمهوری اسلامی به پرسش‌های آژانس در باره سه مکان هسته‌ای مشکوک، تلاشی از سوی تهران برای احیای مذاکرات راکدمانده برجام تعبیر شده بود.

با استفاده از گزارش‌های شبکه «المیادین» و رادیو فردا؛ ف.ر/ب.ب
XS
SM
MD
LG