لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۲

وزیر دفاع اسرائیل: ایران مواد لازم را برای ساخت پنج بمب هسته‌ای به‌دست آورده است


یوآو گالانت به حکومت سوریه هشدار داد که ارتش اسرائیل به هرگونه حمله‌ای که از قلمرو آن کشور انجام شود با قدرت پاسخ خواهد داد
یوآو گالانت به حکومت سوریه هشدار داد که ارتش اسرائیل به هرگونه حمله‌ای که از قلمرو آن کشور انجام شود با قدرت پاسخ خواهد داد

وزیر دفاع اسرائیل روز پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت با ابراز نگرانی از «پیشرفت چشمگیر» در برنامه هسته‌ای ایران گفت که تهران مواد لازم را برای ساخت پنج بمب هسته‌ای به دست آورده است.

یوآو گالانت که به یونان سفر کرده است، در دیدار با نیکولاوس پاناژیوتوپولوس وزیر دفاع این کشور گفت: «اشتباه نکنید، ایران با یک بمب اتم راضی نمی‌شود، ایران تاکنون مواد غنی‌شده ۲۰ درصدی و ۶۰ درصدی را برای ساخت پنج بمب هسته‌ای به دست آورده است».

به گزارش شبکه خبری «آی۲۴» اسرائیل، او در ادامه با اشاره به موج اخیر پرتاب موشک از غزه و استقرار نیروهای ایرانی در سوریه هشدار داد که «پیشروی‌های ایران و غنی‌سازی تا ۹۰ درصد اشتباه بزرگی از سوی ایران خواهد بود و می‌تواند منطقه را به آتش بکشد».

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه آوریل تأیید کرد که بازرسان این نهاد ذرات اورانیوم غنی‌شده با غلظت ۸۳.۷ درصد را در تاسیسات غنی‌سازی فردو کشف کرده‌اند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، هم گفته است که این سطح از غنی‌سازی اورانیوم فاصله چندانی با سطح ۹۰ درصدی مورد نیاز برای تولید جنگ‌افزار هسته‌ای ندارد.

بریتانیا، فرانسه و آلمان در واکنش به این گزارش اعلام کرده‌اند که «هیچ توجیه غیرنظامی معتبری برای غنی‌سازی تا این حد در ایران وجود ندارد».

هشدار به سوریه و ایران در مورد «بزرگراه سلاح»

وزیر دفاع اسرائیل روز پنج‌شنبه در ادامه سخنانش در مورد استقرار بیشتر نیروهای جمهوری اسلامی ایران در سوریه گفت: «ایران طی شش ماه گذشته هفتگی هواپیماهایی را به سوریه فرستاده و سلاح‌هایی را برای استفاده تروریسم تحویل می‌دهد».

آقای گالانت افزود: «رژیم سوریه باید آگاه باشد که ارتش اسرائیل به هرگونه حمله‌ای که از قلمرو آن کشور انجام شود با قدرت پاسخ خواهد داد. ما اجازه نمی‌دهیم ایران در سوریه قدرت نظامی ایجاد کند یا بزرگراهی برای ارسال سلاح‌های پیشرفته به لبنان بسازد».

او تصریح کرد: «در حالی که یکی از بازوان ایران سلاح و نیروهای نیابتی پخش می‌کند، دیگری به برنامه خود برای دستیابی به قابلیت‌های نظامی هسته‌ای ادامه می‌دهد».

این سخنان وزیر دفاع اسرائیل همزمان شده است با سفر دو روزه ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران به سوریه.

در حالی که مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی، ابراهیم رئیسی را در این سفر همراهی می‌کند، اما سرنوشت پروژه‌ای که در زمان فرماندهی قاسم سلیمانی بر نیروی قدس برای کشیدن بزرگراهی از غرب ایران با گذر از عراق و رسیدن به سوریه و سپس تا لبنان طراحی شده بود، با وجود سرمایه‌گذاری‌های زیاد، هنوز معلوم نیست.

اسرائیل و آمریکا به این جاده به عنوان مسیری که ممکن است از آن برای انتقال سلاح استفاده شود حساسیت نشان داده‎‌ و بارها کاروان‌ کامیون‌ها در بخش‌هایی از مرز سوریه و عراق در مسیر این جاده ناتمام را هدف قرار داده‌اند.

یوآو گالانت در پایان گفت: «همکاری بین اسرائیل و یونان در ماه گذشته با دستگیری دو تروریست اعزامی از سوی سپاه پاسداران برای حمله به اهداف اسرائیل در یونان مورد توجه عموم قرار گرفت».

او افزود: «این تنها حمله‌ای نیست که از آن جلوگیری شد. در واقع، ایران یک کارزار ترور جهانی را تحت فرمان مستقیم رهبر خود آغاز کرده است».

سازمان جاسوسی اسرائیل، موساد، ماه آوریل تأیید کرد به یونان در بازداشت دو مهاجر پاکستانی که ظن آن می‌رفت از سوی ایران «هدایت شده بودند» تا به اسرائیلی‌ها در این کشور حمله کنند، کمک کرده است. پلیس یونان روز هشتم فروردین بازداشت این دو شهروند پاکستانی را تأیید کرد.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در یونان «گزارش ساختگی در قالب سناریوی ناشیانه» از سوی اسرائیل را رد کرد و آن را «تلاشی برای سرپوش گذاشتن بر تحولات داخلی» اسرائیل نامید.

با استفاده از شبکه آی۲۴ و تایمز اسرائیل/پ.پ/ک.ر
XS
SM
MD
LG