لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۹

مسمومیت‌ مشکوک دانش‌آموزان سه مدرسه در مریوان و همدان


مسمومیت‌های مشکوک دانش‌آموزان دختر روز شنبه ۱۶ اردیبهشت ماه دست‌کم در دو مدرسه شهر مریوان و یکی از مدارس شهر همدان تکرار شد.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران گزارش داد که روز شنبه دانش‌آموزان مدارس دخترانه «مبعث» و «ام‌البنین» در شهر مریوان دچار این عارضه شدند

این شورا و نیز وبسایت حقوق بشری هه‌نگاو از این رخداد به عنوان «حمله به دانش‌آموزان» نام برده و نوشته‌اند که اولیا و خانواده‌های دانش‌آموزان در پی این حملات خود را به مدرسه رساندند تا فرزندانشان را از آن خارج کنند اما با حضور نیروهای انتظامی و امنیتی در مقابل این مدارس مواجه شدند.

این حادثه همچنین در مدرسه نرگس شهر همدان نیز تکرار شد و شماری از دانش‌آموزان این مدرسه به دلیل آسیب‌های وارده و با علائم مسمومیت به بیمارستان و مراکز درمانی این شهر منتقل شدند.

ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد چندین آمبولانس در حال انتقال شماری از دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه نرگس به مراکز درمانی هستند.

مسمومیت‌های مشکوک دانش‌آموزان از روز نهم آذر ماه در شهر قم آغاز شد و پس از آن به شهر بروجرد و سپس در اسفند ماه گذشته به سراسر کشور گسترش یافت.

این رخدادها به جز یک وقفه در تعطیلات نوروزی، همچنان ادامه دارد و تاکنون هزاران دانش‌آموز دختر در اثر این مسمومیت‌های مشکوک در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران چهارم اردیبهشت ماه در بیانیه‌ای بر «لزوم تشکیل کمیته‌های مردمی برای حفاظت از دانش‌آموزان» تاکید کرد و خواهان شکل‌گیری «زنجیره انسانی در اطراف مدارس» برای جلوگیری از حملات به دانش‌آموزان دختر شد.

در این بیانیه، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران همچنین مقامات جمهوری اسلامی را به پنهان‌سازی حقیقت متهم کرد و افزود: «در حالی شاهد تداوم این جنایت هستیم که ظن سازمان‌یافتگی و حمایت هدفمند حکومتی بیش از هر عامل دیگری نمود دارد.»

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی روز جمعه هشتم اردیبهشت در بیانیه‌ای به عنوان «نتیجه نهایی تحقیقات» خود در مورد حملات به مدارس مدعی شد «تمارض» دانش‌آموزان و «هراس جمعی» از عوامل اصلی گسترش مسمومیت‌های زنجیره‌ای در مدارس عمدتاً دخترانۀ کشور بوده است.

این در حالی است که یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، در هفتم اسفند ماه گذشته مسموم‌سازی دانش‌آموزان را «عمدی» خواند و گفت: «پس از مسمومیت چندین باره دانش آموزان در مدارس قم، مشخص شد افرادی دوست داشتند که تمامی مدارس، به خصوص مدارس دخترانه تعطیل شوند.»

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اسفند پارسال گفت که اگر عامدانه بودن این حملات اثبات شود عاملان و مقصران به‌دلیل ارتکاب «جرم نابخشودنی» باید به اشد مجازات محکوم شوند، اما تاکنون کسی در این زمینه محاکمه نشده و حملات به مدارس عمدتا دخترانه در میان اظهارات ضدونقیض مقام‌های حکومتی همچنان ادامه دارد.

با استفاده از گزارش‌های شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، وبسایت هه‌نگاو و شبکه‌های اجتماعی؛ ش.ر/س.ن

XS
SM
MD
LG