لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۷

تجمع اعتراضی بازنشستگان مخابرات در چهارده استان؛ نیروهای امنیتی مانع تجمع مقابل وزارت ارتباطات شدند


بازنشستگان مخابرات روز دوشنبه در پانزده شهر از چهارده استان ایران، اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند و با سردادن شعارهایی چون «وعده وعید کافیه، سفره ما خالیه» خواهان تحقق خواسته‌های خود شدند.

در تهران اما نیروهای امنیتی با هجوم به بازنشستگان مخابرات و بازداشت هفت تن از آنها از برگزاری این تجمع در مقابل ساختمان وزارت ارتباطات ممانعت کردند.

جمعی از بازنشستگان مخابرات روز دوشنبه هجدهم اردیبهشت ماه در ادامه اعتراضات چند ماه گذشته خود، در شهرهای اهواز، دزفول، بندرعباس، اردبیل، کرمانشاه، اراک، ایلام، خرم آباد، اصفهان، رشت سنندج، شهرکرد، زاهدان، تبریز و مشهد در واکنش به عدم رسیدگی به مطالباتشان در مقابل ساختمان اداره مخابرات این شهرها تجمع کردند.

بازنشستگان معترض در جریان این تجمعات اقدام به سردادن شعارهایی چون «وعده وعید کافیه، سفره ما خالیه»، «مدیر بی‌لیاقت، ننگت باد ننگت باد»، «بازنشسته داد بزن، حقت رو فریاد بزن» کردند.

«نه دولت، نه مجلس، نیستن به فکر ملت» و «تا حق خود نگیریم، نهضت ادامه دارد» از دیگر شعارهای اعتراضات روز دوشنبه بازنشستگان مخابرات در دست‌کم ۱۵ شهر ایران بود.

از جمله خواسته‌های بازنشستگان معترض مخابرات، «اجرای کامل آئین‌نامه اجرایی سال ۱۳۸۹ قانون شرکت‌های واگذار شده اصل چهل و چهار» و همچنین اجرای کامل بیمه تکمیلی و پوشش هزینه‌های درمان است.

آنها همزمان تاکید دارند که بخشی از مطالبات معوق‌شان شامل «پرداخت رفاهیات و خواروبار» از مدت‌ها پیش از فیش حقوقی‌شان حذف شده و باید تمامی این معوقات به آنها پرداخت شود.

بازنشستگان مخابرات تهران نیز روز دوشنبه قصد برگزاری تجمع اعتراضی را داشتند که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی از برگزاری این تجمع ممانعت کردند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران در این مورد گزارش داد که نیروهای امنیتی و انتظامی که روز دوشنبه از صبح زود اطراف ساختمان وزارت ارتباطات و محوطه پارک اندیشه را کاملا تحت کنترل خود درآورده بودند تا مانع از شکل‌گیری تجمع اعتراضی بازنشستگان مخابرات شوند.

این اتحادیه با اشاره به «یورش نیروهای امنیتی و انتظامی به تجمع بازنشستگان تهران در مقابل وزارت ارتباطات»، افزود که به محض آنکه شماری از بازنشستگان در صدد شکل دادن به تجمع بر آمدند «نیروهای امنیتی با حمله به آنها، تعدادی را بازداشت کرده و به خودروهای ون» منتقل کردند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران افزود که بازنشستگانی که در جریان اعتراضات روز دوشنبه مقابل ساختمان وزارت ارتباطات به دست نیروهای امنیتی بازداشت شدند اغلب از «جانبازان جنگ» بودند و ساعت‌‎ها پس از انتقال به «کلانتری میدان نیلوفر»، آزاد شدند.

کارگران ابنیه فنی راه آهن کرمان در محور بافق تا شورگز بم نیز روز دوشنبه هجدهم اردیبهشت ماه در اعتراض به عدم پرداخت حقوق معوقه‌ و مشکلات صنفی برای سومین روز متوالی اعتصاب کردند.

این کارگران خواهان پرداخت «حق سنوات» خود هستند که ده سال است پرداخت نشده. «تسریع اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل»، و «افزایش حقوق» متناسب با نرخ تورم بالا در کشور نیز از جمله دیگر خواسته‌های کارگران ابنیه فنی راه آهن کرمان است.

XS
SM
MD
LG