لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۳

ایران در نامه‌ای به سازمان ملل اظهارات جیک سالیوان را «تحریک‌آمیز و جنگ‌طلبانه» خواند


سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد
سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد

جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت در نامه‌ای به سازمان ملل متحد اظهارات اخیر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را «تحریک‌آمیز و جنگ‌طلبانه» خواند.

آقای سالیوان طی یک سخنرانی در «انستیتو واشینگتن برای سیاست خاور نزدیک» گفته بود که برنامه هسته‌ای ایران به صورت چشمگیری توسعه یافته و تبدیل به یک تهدید واقعی برای امنیت منطقه‌ای و جهانی، از جمله آمریکا شده است.

اما به ویژه هشدار این مقام آمریکایی درباره چراغ سبز واشینگتن به اسرائیل برای مقابله با دستیابی احتمالی ایران به سلاح هسته‌ای واکنش‌برانگیز شده است. جیک سالیوان گفته بود که اگر ایران اقدامی در راستای ساخت سلاح هسته‌ای انجام دهد، ایالات متحده برای اسرائیل آزادی عمل قائل خواهد شد تا با آن مقابله کند.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای که به این نهاد نوشته، این اظهارات را نشانه‌ای از «همدستی» ایالات متحده با اسرائیل در اقدامات «خرابکارانه» علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و «عملیات تروریستی» علیه مقامات و دانشمندان هسته‌ای ایران دانسته است.

سعید ایروانی در این نامه تاکید کرده که «مطابق حقوق بین‌الملل، آمریکا مسئول عواقب چنین اقدامات خلاف بین‌المللی است» و اساسا «این اظهارات غیرمسئولانه، تحریک‌آمیز و جنگ‌طلبانه، قوانین بین‌المللی و منشور ملل متحد، به ویژه بند ۴ ماده ۲ را نقض می‌کند».

وی همچنین با تکرار اظهارات مقامات جمهوری اسلامی مبنی بر این که برنامه هسته‌ای ایران صرفا اهدافی صلح‌آمیز دارد، گفت، «این ادعا که آمریکا اجازه نخواهد داد که ایران به سلاح هسته ای دسترسی پیدا کند، تحریف واقعیت است».

آقای ایروانی در نهایت به ایالات متحده درباره «هر گونه اشتباه محاسباتی یا اقدامات ماجراجویانه احتمالی علیه برنامه هسته‌ا‌ی جمهوری اسلامی هشدار داده و گفته که ایران «حق ذاتی و مشروع خود را طبق حقوق بین‌الملل برای اتخاذ کلیه اقدامات لازم برای حفاظت و دفاع از شهروندان، منافع، تاسیسات و حاکمیت خود در برابر هر گونه تجاوز، از جمله هر گونه اقدامات تروریستی، نظامی یا خرابکارانه محفوظ می‌دارد».

پیش از این علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، نیز اظهارات جیک سالیوان را «اعتراف» دانسته و گفته بود که این سخنان یعنی آمریکا «مسئول همه اقدامات تروریستی» اسرائیل «علیه افراد و تاسیسات اتمی ایران بوده و خواهد بود و طبعا باید تبعاتش را بپذیرد».

اسرائیل تاکنون بارها تهدید کرده است که در صورت اقدام ایران برای تولید بمب هسته‌ای، متوسل به اقدام نظامی خواهد شد. با این حال جیک سالیوان در اظهارات هفته گذشته خود گفته بود که واشینگتن دنبال راه‌حلی دیپلماتیک برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری ایرنا و رادیو فردا؛ س.ن/ک.ر

XS
SM
MD
LG